42 149 läst ·
22 svar
42k läst
22 svar
Hur mycket vatten gör ni av med?
Men en tredjedel tre gånger om dagen blir ett helt kar varje dag.... Vi köpte medvetet ett litet kar (130liter) för att just slippa tappa en halv kubik varje gång det skulle plaskas lite.... 8)LillaSandra skrev:
2 vuxna 1 st 1åring
86kbm/år Total kostnad 2491:- /år
Då ingår alltså..
abonnemangs avg 850 kr /år
bostadsenhet 595kr /år
dagvattenavg 352,50 kr /år
Kan förövrigt säga att förra ägarna (födda på typ slutet av 1800 talet) gjorde av med ca 115kbm/år....
det enda vi har gjort är....
ut med 70-tals tvättmaskinen
In med klass A Tvättmaskin, in med Diskmaskin, snål munstycken installerade i dush, bytt en läckande kran.
Tror att den absolut största besparingen där är tvättmaskinen..
86kbm/år Total kostnad 2491:- /år
Då ingår alltså..
abonnemangs avg 850 kr /år
bostadsenhet 595kr /år
dagvattenavg 352,50 kr /år
Kan förövrigt säga att förra ägarna (födda på typ slutet av 1800 talet) gjorde av med ca 115kbm/år....
det enda vi har gjort är....
ut med 70-tals tvättmaskinen
In med klass A Tvättmaskin, in med Diskmaskin, snål munstycken installerade i dush, bytt en läckande kran.
Tror att den absolut största besparingen där är tvättmaskinen..
Per-Erik:
Riktigt intressant ju! Att tvättmaskinen kan göra så mycket! Vi har ingen riktig koll på förbrukningen än och har därför inte börjat fundera över särskilda bespringsåtgärder.
Riktigt intressant ju! Att tvättmaskinen kan göra så mycket! Vi har ingen riktig koll på förbrukningen än och har därför inte börjat fundera över särskilda bespringsåtgärder.
ja.. Fattar det själv inte riktigt.. har egen brunn på tomten så vattna i trädgården görs via den..
Läste på nätet att en 70 tals tvättmaskin drar ca 140 Liter /tvätt.. en ny sån som jag köpte drar 38 liter/tvätt.. :
Annars var jag bergsäker på att vi skulle dra mycket mer änn dom förra ägarna..
Läste på nätet att en 70 tals tvättmaskin drar ca 140 Liter /tvätt.. en ny sån som jag köpte drar 38 liter/tvätt.. :
Annars var jag bergsäker på att vi skulle dra mycket mer änn dom förra ägarna..
Det kostar och ligga på topp 
2 vuxna, 4 barn(4,8,10,13) förbrukar cirkus 400m3 per år
skall tilläggas att detta är utan läckage eller feldrevad mätare 8)
Eller är hemmaboende tonåring att betrakta som läckage ???
2 vuxna, 4 barn(4,8,10,13) förbrukar cirkus 400m3 per år
skall tilläggas att detta är utan läckage eller feldrevad mätare 8)
Eller är hemmaboende tonåring att betrakta som läckage ???
toysoldier skrev:
Hur skall det då bli om ett par år när du har tre läckande tonåringar. ;D
2 vuxna, gjorde av med 103m3 första året.
Andra året ca 80m3 pga. diskmaskin istället för handdisk och snålare tvättmaskin.
Den handdisk som numera finns körs med tevatten-kokare istället för att "dra upp" v-vatten från pannan som ligger för långt bort.
Funkar tillsvidare
Andra året ca 80m3 pga. diskmaskin istället för handdisk och snålare tvättmaskin.
Den handdisk som numera finns körs med tevatten-kokare istället för att "dra upp" v-vatten från pannan som ligger för långt bort.
Funkar tillsvidare
Tror nog att 4-åringen är värst....tynnis skrev:
Duschar nästan varje dag tills varmvattnet är slut och som grädde på moset byter hon kläder 3-4ggr per dag
När jag nu tänker efter så har jag nog inte sett botten på tvättkorgen de senaste 10 åren.
Den pedagogiska biten att förklara det ekonomiska i det hela för en 4-åring är inte lätt. När man påpekar att man inte kan byta kläder flera ggr per dag är svaret en axelryckning och förklaringen "vi har ju tvättmaskin". ;D
Klicka här för att svara