Andreas_Hansson skrev:
Det där med luft inställningarna är klurigt.
Eldar man med björk och har primären på fullt öppen så kan pannan ge upp till 50kw men det skulle man undvika.. På sekundären justerar man in så man får en fin blålåga. Nu vet jag inte om det här är riktigt men jag tyckte det var enkelt förklarat på nå vis  :)
Ja, det stämmer med våra observationer - enorm värmeutveckling vid mycket luft :o.
Man kan inte justera sekundärluften på Atmos så gäller det bara att ställa rätt primärspjället - ändå tillräckligt svårt i början ;).
gaia

gaia. Jag har samma beteckning som du har på din panna
.
Ang. hur brasan ser ut: Det ser ut som man "snåleldar" i början när man travat fullt i pannan, det ryker kraftigt om man öppnar och tittar. Man ser kanpt några lågor. Men mot slutet av eldningen blir det en fin glödhög.

Har du fått den nya plåten som man skall montera innanför luckan för att eliminera inrykning när man öppnar luckan under drift? Den fungerar men är ivägen om man ska lägga in. Jag kan ta att det ryker in när man öppnar, har friliggande pannrum så jag lider inte av eventuell lukt (läs doft).

/THrax

Thrax! Jag har föreställt mej det perfekta förhållanden i vedmagasin så som du beskriver/ har. Grattis till inställningen!
Vi har inte fått någon plåt men vi kan öppna en spjäll direkt mot skorsten ( röken går kortare väg ut) precis innan vi ska öppna laddningsluckan och det ryker faktiskt ingenting under den korta tid man lägger veden in:). Spjällöppnare, en pinne med svart handtag, sitter övanför övre lucka till höger. Verkar som om du inte har den eftersom du fick annat hjälpmedel :-/. Vi upplever eldningen som doftfritt om det bara inte puffar ;D.
gaia

thrax skrev:
Har du fått den nya plåten som man skall montera innanför luckan för att eliminera inrykning när man öppnar luckan under drift? Den fungerar men är ivägen om man ska lägga in. Jag kan ta att det ryker in när man öppnar, har friliggande pannrum så jag lider inte av eventuell lukt (läs doft).
Thrax, det var ju intressant att höra att Atmos har tagit fram en sådan plåt, min ligger hemma i väntan på nibbling och eget hemmameck, då även originalturbulatorerna ska modifieras.
(Kändes bäst att göra en sådan plåt innan jag målar om garageinnertaket)

Får jag fråga hur hög den plåten är, och är det något speciellt dess profil?

dedden skrev:
Hej,
Ang luft:
Sveno (ja var är han föresten), är en fena på detta.
Här! ;D

Fena är jag definitivt inte. Det tror jag inte att man kan bli utan åtminstone en lambdasond och termometer som mäter temp i förbränningskammaren. Däremot kan man ställa in förbränningen ganska bra genom att se och lukta.

En viktig detalj, som jag tror har nämnts i monstertråden, är tändbrasan. Det är viktigt att det är tillräckligt varmt och tillräckligt mycket glöd och ved i botten av vedmagasinet när man lägger in vedlasset. När man har börjar fylla vedmagasinet efter att tändbrasan har tagit sig ordentligt så ska de första vedträna börja brinna direkt. Då kommer förbränningen igång fort och man får kort uppvärmningstid, vilket är bra.

Om man har en dragregulator som sitter så att man kan kika in rökgången i den så kan det vara till stor hjälp att lysa in med en bra ficklampa (maglite eller liknande) eller en laserpekare. Då ser man direkt om det ryker. Direkt efter pannan har vattnet i rökgaserna inte börjat kondensera så det som syns i ljuskäglan är riktig rök, och det vill man inte ha. Att titta på skorstenen kan vara lite svårare, rökgaser med mycket vatten kondenserar ju i friska luften efter skorstenen och kan vid vissa ljusförhållanden se mörk ut. Man kan bli lite lurad av sånt.

Mja, det känns som om jag upprepar sånt som har skrivits förr... Läs monstertråden. Om någon ids sammanfatta och sortera den så vore det säkert välkommet. Det skrevs som sagt en hel del i den tråden och det var flera olika vedrelaterade ämnen vill jag minnas. Systemdesign, eldning, spjälljustering, känslomässiga aspekter, mm...

Det vore också kul att få veta hur det har gått för de som var i planerings- och konstruktionsstadiet under trådens aktiva tid.

Angående laddtempen, så (det här har nog också skrivits förr) upplever jag att laddningen går i två faser. I den första så laddas hela tankarna till 80 grader och sedan när returvattnet blir 80 grader så höjs tempen successivt tills brasan har brunnit ut. I mitt system brukar jag landa på 90 grader, eller ett par grader mer eller mindre.

Dessutom är det inte alltid bara bra med svinhett vatten i tankarna. Värmeläckaget blir ju större ju hetare vattnet är och om utrymmet där tankarna står inte ska värmas så blir det rena förluster. Då blir det ännu viktigare med bra isolering. Vilket blir billigast? Mer volym och lägre temp eller mer isolering och högre temp? Jag ser det som att det blir en avvägning mellan isolering, tankvolym, tankutformning, vedpris, tillgängligt utrymme, osv.

Rackarns, nu har jag skrivit ytterligare ett långt och svamligt inlägg som bara rör till saker och ting. Jag ber om ursäkt för det. ;)

Jo jag har spjället som man kan dra i uppe till höger.
Men det räcker oftast inte, det ryker lite ändå.

Jag tyckte jag var skitsmart när jag lade lite kopparfett bak på mekanismen till detta spjäll eftersom den gnisslade. Nu gliter allt så lätt så jag måste hålla i spaken för att spjället inte ska falla tillbaka....

Ang. rökförhindrarplåten så skulle jag uppskatta att den är cirka 10cm hög. Den har två eller tre tunna spår. Sedan har den två plåtar som sticker ner som är till för att sticka in i nederkant för att fästa plåten.

/Thrax

thrax skrev:
Jag tyckte jag var skitsmart när jag lade lite kopparfett bak på mekanismen till detta spjäll eftersom den gnisslade. Nu gliter allt så lätt så jag måste hålla i spaken för att spjället inte ska falla tillbaka....

/Thrax
:) tack för tipset ;)
Som sagt har vi inte fått den plåten ... väggarna rund pannan målades grå ;D
gaia

Vällkommen tillbaka sveno :D
gaia

När man blir van att elda ska man ju inte hålla på och titta in i vedmagasinet....
Och då kommer ju plåten inte behövas ändå.

/THrax

thrax skrev:
När man blir van att elda ska man ju inte hålla på och titta in i vedmagasinet....
Och då kommer ju plåten inte behövas ändå.

/THrax
du har så rätt :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.