7 089 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
1-rörs system i nybyggt
Jag tecknade på ett köpebrev för mitt fritidshus 
Enplansvilla på 65m2
Jag blev dock lite fundersam när säljaren berättade att det skulle bli 1-rörssytem till de vattenburna radiatorerna.
Det skulle doch inte vara problem att få 2-rörssystem om jag önskade det.
Min fråga/fundering...
Vad tror ni, borde jag klara mig på 1-rörs eller borde jag "uppgradera" till 2-rörs?
Säljaren menade att det var så liten yta så ett 1-rörssystem skulle räcka och dessutom är elementen dimensionerade för detta system.
Enplansvilla på 65m2
Jag blev dock lite fundersam när säljaren berättade att det skulle bli 1-rörssytem till de vattenburna radiatorerna.
Det skulle doch inte vara problem att få 2-rörssystem om jag önskade det.
Min fråga/fundering...
Vad tror ni, borde jag klara mig på 1-rörs eller borde jag "uppgradera" till 2-rörs?
Säljaren menade att det var så liten yta så ett 1-rörssystem skulle räcka och dessutom är elementen dimensionerade för detta system.
???Immobil skrev:
Vadå ? är termostaterna så mycket dyrare för ett 1-rörssystem?
Och skule det vara det enda skälet till att ha 2-rörs?
Att byta temostater gör man inte så ofta, så kanske den utgiften jämnar ut sig
Vi frågade runt på många ställen och ingen sa att vi skulle ha något annat än seriekopplade radiatorer. Det är faktiskt vanligare med enkrets än tvåkrets vid nybyggen idag.
Nu har vi bara sex radiatorer (i fyra rum) och en ganska öppen planlösning och det är möjligt att du i ett större hus med fler rum och längre till värmekällan kan behöva tvåkretssystem. I vårt fall är värmeslangarna till radiatorerna lagda i rör ingjutna i betongplattan. Bygger du nytt hus med betongplatta är det förstås lätt att slänga in fler rör om du vill ha tvåkrets, men det betyder också större förluster eftersom det blir mer slang som läcker värme till maskarna. Men om det rör sig om försumbara förluster eller inte får någon annan svara på.
Jag tror det kan löna sig att rådfråga en byggkonsult, Svensk Byggtjänst eller någon av villaägarnas rådgivare, t ex Christer Harrysson.
Nu har vi bara sex radiatorer (i fyra rum) och en ganska öppen planlösning och det är möjligt att du i ett större hus med fler rum och längre till värmekällan kan behöva tvåkretssystem. I vårt fall är värmeslangarna till radiatorerna lagda i rör ingjutna i betongplattan. Bygger du nytt hus med betongplatta är det förstås lätt att slänga in fler rör om du vill ha tvåkrets, men det betyder också större förluster eftersom det blir mer slang som läcker värme till maskarna. Men om det rör sig om försumbara förluster eller inte får någon annan svara på.
Jag tror det kan löna sig att rådfråga en byggkonsult, Svensk Byggtjänst eller någon av villaägarnas rådgivare, t ex Christer Harrysson.
Jag kan inte se att det finns några som helst nackdelar med tvårörssystem, möjligen att det blir mer rör. I det här faller med ett fritidshus blir nog skillnaden i kostnad marginell. Om jag har förstått saken rätt, så kör man ofta enrörs i sjukhus, skolor och större kontorsbyggnader av rörbesparingsskäl. Tvårörs är utan tvekan tekniskt en bättre lösning.
Glöm 1-rörssystem - nackdelarna är uppenbara och det finns eg inga fördelar i ditt fall.
några nackdelar
- högre framledningstemp erfordras än 2-rörs
ger högre förluster, sämre systemverkningsgrad
- jobbig att ställa in som nämnts
blir lätt för hett på första och för kallt på sista
- får göra om "allt" om ni ändrar/bygger om sen nångång
om ja i så fall tjänar huslev men användaren kommer att förlora i komfort och pengar varje år framgent, tror jag
ang rördragningarna
så tycker jag att principiellt skall de isoleras ordentligt
men det finns transportsträckor där det kan finnas skäl att klä av dem lite, tex mot en norrvägg/hörn med bara skåp och inga radiatorer
några nackdelar
- högre framledningstemp erfordras än 2-rörs
ger högre förluster, sämre systemverkningsgrad
- jobbig att ställa in som nämnts
blir lätt för hett på första och för kallt på sista
- får göra om "allt" om ni ändrar/bygger om sen nångång
är det så? det var intressant, du kan ha rätt, men var lägger man ut en sån fråga och får ett statistiskt underlag tillbaka
om ja i så fall tjänar huslev men användaren kommer att förlora i komfort och pengar varje år framgent, tror jag
ang rördragningarna
så tycker jag att principiellt skall de isoleras ordentligt
men det finns transportsträckor där det kan finnas skäl att klä av dem lite, tex mot en norrvägg/hörn med bara skåp och inga radiatorer
Vi talade med flera personer i byggbranschen (inte den del av branschen som sysslar med småhus) och ett par energikonsulter. Jag tycker inte man ska överdriva skillnaderna mellan serie- och parallellkopplade radiatorsystem i småhus, och särskilt inte då det i det här fallet rör ett fritidshus.
Återigen - tala gärna med någon kunnig rådgivare inom branschen (även om de nu inte direkt växer på träd...).
Återigen - tala gärna med någon kunnig rådgivare inom branschen (även om de nu inte direkt växer på träd...).
Enligt rörmokaren jag talat med är det delvis för att få snygga kopplingar utan att behöva skarva (T-kopplingar) i golvet eller under elementen. Sen är det naturligtvis mest av lathet och för att det är ett billigare system att sätta in som det är aktuellt.
Men ta i vårt hus tex nedervåning vattenburen golvvärme. Övervåning vattenburna radiatorer i två eller tre slingor till tre sovrum och ett vardagsrum samt elburen golvvärme på toaletten uppe.
Då är det i praktiken inte så stor skillnad mellan ett enrörs eller tvårörs som det blir i vårt fall eftersom det blir flera slingor och värmebehovet på övervåningen inte är så stort.
Men ta i vårt hus tex nedervåning vattenburen golvvärme. Övervåning vattenburna radiatorer i två eller tre slingor till tre sovrum och ett vardagsrum samt elburen golvvärme på toaletten uppe.
Då är det i praktiken inte så stor skillnad mellan ett enrörs eller tvårörs som det blir i vårt fall eftersom det blir flera slingor och värmebehovet på övervåningen inte är så stort.
Vi kommer att vistas i fritidshuset i första hand på helgerna och givet på lov osv...
Inomhusgivaren kommer att alltid stå på ca 10 grader. När vi anländer till huset kommer vi att älda i vår braskamin för att få upp värmen. Sedan kommer vi under tiden vi är där underhållselda.
Som nämnt tidigare i denna tråd så handlar det om ett litet hus. Det är tillägsisolerad och har isolerglas i rutorna. Huset kommer att sättas upp i Hällnäs, Vindelns kommun.
Inomhusgivaren kommer att alltid stå på ca 10 grader. När vi anländer till huset kommer vi att älda i vår braskamin för att få upp värmen. Sedan kommer vi under tiden vi är där underhållselda.
Som nämnt tidigare i denna tråd så handlar det om ett litet hus. Det är tillägsisolerad och har isolerglas i rutorna. Huset kommer att sättas upp i Hällnäs, Vindelns kommun.
En kollega till mig!Ranchn skrev:Vi kommer att vistas i fritidshuset i första hand på helgerna och givet på lov osv...
Jag veckopendlar också från en trång 3a till en rejäl kåk med två braskaminer! Det finns inte mycket som är bättre än att komma dit på fredagskvällen, lägga in ved i kaminerna, plocka fram räkorna och så inse att man har en hel helg framför sig!
skogstomten - eg har du också ett tvårörssystem, dvs flera slingor säger du
BoD - alla "energikonsulter" håller inte på 1-rörs
Ranch - det låter som om det kanske finns ett alternativ i ert fall till elpannan? ni har valt
en vattenmantlad kamin + en ack som har vvslinga och elp
BoD - alla "energikonsulter" håller inte på 1-rörs
Ranch - det låter som om det kanske finns ett alternativ i ert fall till elpannan? ni har valt
en vattenmantlad kamin + en ack som har vvslinga och elp
Klicka här för att svara