Om du kan stänga bort kärlet med ventil är det ju bra ( men det kanske inte finns ventil mellan kärl och system om säkerhetsventil är monterad vid kärlet).

Jag skulle stänga av alla pumpar och dylikt och sen skulle jag stänga radiatorventiler om det nu inte finns stängare på matar och returledningarna till radiatorslingorna.
Slå fast alla ventiler som finns runt pannan för att stänga så bra det går.
Det märks sedan när du tappar i bottenpluggen om det bildas undertryck i pannan (då slutar det rinna).

Det brukar finnas en luftnippel på bälgen på expansionskärlet. Om man släpper ut luften där kanske det med lite tur går att behålla en hel del vatten i expansionskärlet.

Så, då var det slut på nagelbitandet och tummhållandet!

Igår stängde min fru av oljebrännaren några timmar innan jag kom hem från jobbet, sen stängde jag av alla radiatorer och golvvärmepumpen i badrummet. Sen monterade jag en avtappningsslang från pannan och ner i en golvbrunn. Under middagen lät jag pannan stå och droppa men det rann nästan ingenting; visade sig senare att man inte öppnade ventilen genom att skruva ut den några varv utan genom att ställa den 90 grader från där den stod....men men...

Sen var det bara att skruva ur pluggen, tog 1h! Massor av svordommar, svett och tigersågande (var tvungen att kapa mitt förlängningsskaft för att komma åt). Dessutom fick jag demontera ved-luckan och lite annat krafs för att komma åt med rörtången. Endast sista varvet på pluggen gick att dra för hand och då kluckade det lustigt inne i pannan..Hmm...hur mycket vatten är det där inne?

Med en elpatronsslinga med gängorna inlindade i lin och pasta stod jag redo för att göra som Harrison Ford i Indiana Jones, byta sandpåsen mot guldstatyetten (eller patronen mot pluggen) utan att den stora boobytappen skulle slå till.

Ut med pluggen, gluck gluck gluck in med patronen. Massa vatten, svart och illaluktande! Men i med patronen bara! Sen visade det sig att gängorna satt relativt snett så när jag dragit fast patronen en bit så sprack papperspackningen i ena ändan. Det är då, när man står där med avstängt värmesystem och svart vatten upp till knäna man känner sig som allra mest hoppfull.

Men skam den som ger sig, packningar är ändå för töntar och patronens gängor är ju avmässing. Mer kraft med stora rörtången och allt blev tätt!

Fyllde på pannan, tog förvånansvärt kort til; gick ut till radiatorerna och försökre lufta...inte en bubbla.

Nu verkar allt lira; och det är bara själva elen kvar att dra.

Försökte i en annan tråd; men Mr Skollovselektriker kanske kan svara direkt här :) Slingorna är ju kopplade mellan faserna så jag kommer inte koppla in någon nolla. Kommer inte jordfelsbrytaren balla ur då ifall strömmen i faserna diffar mot strömmen i nollan?

Ah, kool!

Min notifiering funkade nog inte på den tråden :)

Ja, då är ju svaret på jordfelsbrytarfrågan redan givet. Lite synd att du inte hade en webkamera uppriggad i pannrummet. Kunde varit kul för oss andra att beskådat dina vedermödor. ;)

Hade jag haft lite mer tid igår hade jag tagit lite bilder på misären (a.k.a det svarta havet på golvet) eller på pluggen som för länge sedan ville ha en fyrkantsnyckel men efter rörtångsbehandling ser ut som en korsning mellan en rundstav och en igelkott.

Det blir inte helt enligt reglerna att dra EK raka vägen från elcentralen, längd väggen och in i patronen va? Bör man ha en dosa/brytare nära pannan och en FK mellan den och elpatronen?

Du bör inte, utan SKA ha en allpolig brytare på kablen till elpatronen. I deta fall 3-polig, alltså. Åtminstone om du inte har en elpatronstyrning med inbyggd brytare.
Från brytaren kan du fortsätta med EKK in till patronen. Brukar gå att klamra med plåtskruv i pannans täckplåt. Borra med förstånd bara, för ibland är det inte långt in till vattnet. Det där svarta, du vet...

Elpatronen ska sedan innehålla drifttermostat och överhettningsskydd, men det duger inte att bara kunna stänga av med termostaten. Ofta bryter drifttermostaterna dessutom bara två av faserna.

Jaha, här väller svaren in lika fort som jag skriver, ser jag.

Har du inte tänkt ha någon termostat och kontaktor som kan stänga elpatronen?
Det kan vara lämpligt med dubbla seriekopplade termostater för att ha en som temperaturreglering och en som överhettningsskydd.
En säkerhetsbrytare är väl inte heller helt fel så att det inte blir nödvändigt att skruva ur säkringarna för att stänga patronen.

Det är en sånhär elpatron :
http://www.varmebaronen.se/html/huvudsida/huvudsida.asp?page=15

Dvs den har brytare, termostat och överhettningsskydd inbyggd. Dessutom har jag automatsäkring i elcentralen.

Men vafan, vad kostar en dosa med brytare? Så blir det enligt konstens alla regler. Men det är ok med EKK sista biten också alltså.

Den har ju inbyggd huvudbrytare. I mitt pannrum är det ju utanpåliggande som gäller, alltså EKK, brytare (hade en oanvänd KS316 liggande) och så EKK igen till själva elpatronen. Den saknar brytare, men har nödvändiga termostater.

Grattis till väl utfört uppdrag! :)
Kan vi kanske få se en "efterbild" så vi har något att vara avundsjuka över? ;)

/s

Okey, inte helt klart med eldragningen än. Slöade till mig lite efter att ha vadat ut till andra änden av trädgården för att mäta resterande olja i den nedgrävda tanken. Visade sig vara 300l kvar - så elpatronen halkade ner två hack på prio-listan :)

Efterbild
http://www.henriklilienberg.com/huset/elpatron.jpg

Tack alla för hjälpen! Hade inte klarat det utan er!

Vacker värre, särskilt klarplastkåpan på patronen :-)

Fantastico!

Kåpan är typisk för Värmebaronen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.