2 302 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Pelletsbrännare till Calmar V33?
Någon som har något tips på en bra brännare till en calmar v33 med pelletslucka i sidan? Någon som kör med en bra fungerande kombination kanske? Har varit i kontakt med trebema , men dom hade inga direkta rekomendationer , det enda han sa var att om man har luckan i sidan så spelar det ingen roll om det är en framåt eller uppåtbrinnande brännare. Vilken är att föredra?
Då tycker ja du ska kolla på undermatad (uppåtbrinnande) brännare t.ex thermia bequem 20D el ecotec a:4..dof skrev:
Thermian har mer funktioner o är billigare än ecotec o den har även styrning för acktank vilket inte ecotec har ännu..
Det är mindre rengöring av en undermatad då den trycker ut askan ur koppen..
Om Janfire nh brännaren haft styrning för acktank borde du tagit en sån då den är istort sätt utan underhåll..
Jasså det finns brännare med denna styrning integrerad? Hade redan tagit med en ackstyrning från termoventiler i budgeten. Rent funktionsmässigt borde det väl inte spela någon roll om man använder en extern styrning eller?
Jodå jag kör med en thermia bequem 20D mot acktank funkar fint så de är bara en extra utgift då det ej är standard med ackstyrning..
Tror jag va första kund som fick köpa ackstyrningen för 385:- men nu är det standard..
Bara en tempgivare som stoppas under isoleringen på acktanken.. Sen är de bara att välja start/stopp temp.. Själv kör jag start 50° stopp 77° med underhållsglöd på vintern o på sommaren start 45° stopp 77° med eltändning (brännaren släcks efter varje eldning) när brännaren stoppar är acken 60° i botten.. Sen går laddomaten tills pannan sjunkit till 72° (har 72° termostat) från 80° så får man igen mesta möjliga ur pannan..
Du har väl en 78° termostat (laddomat 21 std) kanske??
Visst har du en dykrörstermostat på pannan till laddomaten?? Denna ställer man bara på samma temp som du har på termostaten i laddomaten så sköter laddningen sej själv..
Bara en tempgivare som stoppas under isoleringen på acktanken.. Sen är de bara att välja start/stopp temp.. Själv kör jag start 50° stopp 77° med underhållsglöd på vintern o på sommaren start 45° stopp 77° med eltändning (brännaren släcks efter varje eldning) när brännaren stoppar är acken 60° i botten.. Sen går laddomaten tills pannan sjunkit till 72° (har 72° termostat) från 80° så får man igen mesta möjliga ur pannan..
Du har väl en 78° termostat (laddomat 21 std) kanske??
Visst har du en dykrörstermostat på pannan till laddomaten?? Denna ställer man bara på samma temp som du har på termostaten i laddomaten så sköter laddningen sej själv..
Klicka här för att svara