3 088 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Placering av innedel luft/luft?
Håller på att klurar på vilken som är bästa placeringen av innedelen på luft/luft värmepumpen. Huset är 1½ plan på 165 kvm, uppvärmning direktel med kakelugn och kamin på nedervåning och öppen spis på övervåning.
Vi vill få upp mer värme på bottenplanet i första hand och ser tre olika placeringar med för och nackdelar.
Alt 1. Öppen planlösning men störande att ha den i vardagsrummet bakom soffa och matbord. Lite spridning till övervåning.
Alt 2. Mindre öppen planlösning men ändå förutsättningar till bra spridning av värmen. Innedelen blir placerad mitt i huset. Mer spridning till övervåning.
Alt 3. Mest spridning till övervåning men risk för att större delen av värmen försvinner från bottenplanet på en gång.
Vad tror ni?
Skiss, bottenplan:

Vi vill få upp mer värme på bottenplanet i första hand och ser tre olika placeringar med för och nackdelar.
Alt 1. Öppen planlösning men störande att ha den i vardagsrummet bakom soffa och matbord. Lite spridning till övervåning.
Alt 2. Mindre öppen planlösning men ändå förutsättningar till bra spridning av värmen. Innedelen blir placerad mitt i huset. Mer spridning till övervåning.
Alt 3. Mest spridning till övervåning men risk för att större delen av värmen försvinner från bottenplanet på en gång.
Vad tror ni?
Skiss, bottenplan:

Hej
Vi har våran LVP placerad i trappan. Kan inte annat än säga att den värmer övervåningen på ett förnämligt sätt, trots att det vi inte har vad man brukar kalla öppen planlösning. Undervåningen får däremot ingenting av varmluften, jag tror den stiger uppåt direkt. Då har jag ändå provat att rikta luftströmmen så mycket nedåt som det går.
Vi får 21 grader på övervåningen och 17-18 grader där nere.
Vårat hus är på 2x80kvm
Vi har våran LVP placerad i trappan. Kan inte annat än säga att den värmer övervåningen på ett förnämligt sätt, trots att det vi inte har vad man brukar kalla öppen planlösning. Undervåningen får däremot ingenting av varmluften, jag tror den stiger uppåt direkt. Då har jag ändå provat att rikta luftströmmen så mycket nedåt som det går.
Vi får 21 grader på övervåningen och 17-18 grader där nere.
Vårat hus är på 2x80kvm
Tack för info, ja det är precis det jag misstänker att inträffar om jag väljer alternativ 3.
Eftersom vi prioriterar värme på nedervåningen i första hand kanske det ändå lutar åt alt.2, vill slippa stormvindar och risken för oljud i vardagsrummet.
Eftersom vi prioriterar värme på nedervåningen i första hand kanske det ändå lutar åt alt.2, vill slippa stormvindar och risken för oljud i vardagsrummet.
Jag har en c:a två år gammal Panasonic inverterpump. Det får väl räknas som en hyfsat modern apparat i alla fall. Den väsnas en hel del om den inte är i Quite-mode. Jag kör alltid normal mode och automatiskt läge.
Undrar om man kan hjälpa värmepumpen att fördela värmen på något sätt. Kanske skapa sug i rummen på nedervåningen.
Undrar om man kan hjälpa värmepumpen att fördela värmen på något sätt. Kanske skapa sug i rummen på nedervåningen.
Av dom tre alternativen så tycker jag att trappen är det enda alternativet. Kan du inte ha den i hallen bredvid trappen?
Du menar en placering på samma vägg som i skissen men mer till vänster?
Jag skulle kunna placera den där i hallen men jag är rädd att inte få ut värmen på bottenplan i alla rum, det är lite trångt i hallen in mot köket och sedan vinkeln ut mot övriga rum.
Tror du att det fungerar ändå?
Jag skulle kunna placera den där i hallen men jag är rädd att inte få ut värmen på bottenplan i alla rum, det är lite trångt i hallen in mot köket och sedan vinkeln ut mot övriga rum.
Tror du att det fungerar ändå?
Vi använda en LLVP (Toshiba) ofta samtidigt med en brasa i en kaminugn. VPens placering är så att dennes fläkt hjälper att sprida värmen från ugnen till stora delar av huset vid öppet planlösning och det fungerar bra hos oss (VPen kan köras med enbart fläkt på). I ditt fall är position 2 antagligen bäst för att sprider värmen från kakelugnen.
Man kan installera sma fläktar och värmekanaler för att transportera värmen mellan rummen, men de gör mycket mer oväsen än en LLVP innedel. I fall att ni elda flitigt så skulle jag rekommendera alltså position 2.
Andra faktorer borde dock också påverka valet av placeringen, t.e. avstandet till utedelen. Ju kortare slang mellan inne och utedelen dess bättre effekt kommer LLVPen att ha.
Man kan installera sma fläktar och värmekanaler för att transportera värmen mellan rummen, men de gör mycket mer oväsen än en LLVP innedel. I fall att ni elda flitigt så skulle jag rekommendera alltså position 2.
Andra faktorer borde dock också påverka valet av placeringen, t.e. avstandet till utedelen. Ju kortare slang mellan inne och utedelen dess bättre effekt kommer LLVPen att ha.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En sak är var det är teoretiskt bäst att ha innedelen. En annan sak är var man vill ha den. Jag tänker på estetiska frågor, ljud och blåst. Ofast går det inte ha hitta en i alla avseende optimal placering. Jag rekommenderar att ha den i ett rum där man vistas så lite som möjligt, hall eller genomgångsrum. Inte kök eller vardagsrum.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden