3 090 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Kostnad elslinga i badrumsgolv?
Vet någon vad det kostar att med yrkesmans hjälp få golvvärme (el ) lagt i badrummet. Vi bygger nytt och tycker att den prisuppgift vi fått för att installation + materialkostand är högt. Badrummet är ca 6 kvm.
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Det pris vi fått är 9675 kr inklusive material och arbetskostnad. Kan det vara så dyrt?
Men 5000 för 3 kvm är ju i samma kaliber.
Men 5000 för 3 kvm är ju i samma kaliber.
Moderator
· Stockholm
· 57 880 inlägg
Vad avser kostnaden? Är det bara elektrikerns arbete och material? Eller ingår även flytspackling och andra kostnader som gäller plattsättare? Det går åt betydligt mer flytspackel (som är dyrt) om du skall ha elslingor.
Om du tittar ex. på www.sigro.se så ser man att själva golvvärmeprylarna kostar
ca . 2500. flytspackel ca. 1000kr.
Detta är internetpriser, hantverkarna brukar ta ut betydligt mer, så om vi antar en material kostnad på 5000:-. Elkillen behöver nog inte mer än 3-5 timmar för installationen, men han måste dela upp arbetet på 3-4 besök (kabeln skall kontrollmätas efter varje moment i plattsättningen). Plattsättaren behöver sannolikt några timmar extra för flytspacklet, och även där 1 eller 2 besök extra.
Ser man det så, så är ditt pris fortfarande ganska högt, men inte skyhögt.
Om du tittar ex. på www.sigro.se så ser man att själva golvvärmeprylarna kostar
ca . 2500. flytspackel ca. 1000kr.
Detta är internetpriser, hantverkarna brukar ta ut betydligt mer, så om vi antar en material kostnad på 5000:-. Elkillen behöver nog inte mer än 3-5 timmar för installationen, men han måste dela upp arbetet på 3-4 besök (kabeln skall kontrollmätas efter varje moment i plattsättningen). Plattsättaren behöver sannolikt några timmar extra för flytspacklet, och även där 1 eller 2 besök extra.
Ser man det så, så är ditt pris fortfarande ganska högt, men inte skyhögt.
Ja, alltså offerten avser inget som har med plattsättning att göra utan enbart material för slinga och jobbet för att sätta dit slingan. Plattsättning med material, tätskikt osv går på en annan offert. Visst låter det lite dyrt?
Det är inte så enkelt. Ett företag har kontrakt på att bygga huset i färdigt skick och vi är själva byggherrrar. De har redan en anlitad rörmokare som uppger detta pris ifall vi vill ha elslinga i badrummet på öv. Vi försker helt enkelt ta reda på ifall det är ett rimligt pris eller om de tar i överkant. Men, tack för idén! Jag kan ju ringa och få en prisuppgift från andra rörmokare istan. Om de ligger lägre har jag ju en prisuppgift att hänvisa till.
Flåt - elektrikern menar jag. Jag har tankarna på römokeriet mest just nu. 
Ett tips, när du väl fått värmegolvet installerat, ställ temperaturen på exempelvis 18 grader.
Jag hade den på 25 grader först, för meningen med golvet var ju att man inte skulle behöva frysa om fussingarna. Och Fortum vart lyckliga ;D
Sen fick jag en uppenbarelse. På något sätt kom jag på att jag faktiskt inte behöver värma upp badrummet med elvärmen :
Det räcker med att den står strax under rumstemperatur så golvet inte är kylslaget.
Jag hade den på 25 grader först, för meningen med golvet var ju att man inte skulle behöva frysa om fussingarna. Och Fortum vart lyckliga ;D
Sen fick jag en uppenbarelse. På något sätt kom jag på att jag faktiskt inte behöver värma upp badrummet med elvärmen :
Ja, jag skall tänka på det Fagerborn. Det är säkert lätt att i ren glädje över golvvärme elda på så att det blir bastuvärme. 
lindansare skrev:
Ett annat tips är en elektronisk termostat med timer och program, jag köpte till en "Digitemp" från Thorin-Thorin och den är grymt bra, slår av på nätter och på vardagar när man är på jobbet.
http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/products/default.aspx?pdid=600
Klicka här för att svara