Har lite funderingar. Tittar på två tomter som ligger ungefär i samma område. Den ena lite mer lantligt och den andra mer centralt i "byn". På den centrala kan man ansluta till fjärrvärme men inte på den andra. Min fråga är så klart, är det bästa uppvärmningssättet fjärrvärme? Eller är det bättre att ha eget, jordvärme kombinerat med kamin eller vad??

Det bästa är att välja den tomt du hellst vill bo på.
Fjärrvärme är bekymmersfritt och enkelt men kanske inte det billigaste energialternativet.

/Patrik

Jag anser att du med fjärrvärme hamnar i fjärrvärmebolagets klor. När du väl är där så blir det dyrt att byta när de höjer sina avgifter. Satsa på en egen värmeanläggning! ;)

Immobil skrev:
Jag anser att du med fjärrvärme hamnar i fjärrvärmebolagets klor. När du väl är där så blir det dyrt att byta när de höjer sina avgifter. Satsa på en egen värmeanläggning! ;)
I vår komun skrivar man inte avtal på X antal år = man har inte hamnat i fjärvärme verkens klor. bara att skaffa ny anläggning om man inte vill ha fjärvärme.
därimot så är inte fjärvärme min grej, då man har en hög fast avgift & total summan på ett år blir dyr uppvärmning

:o Det var det jag menade. Skaffa ny anläggning är inte billigt. ;)

Jag har hört exempel på att ha fjärrvärme och en ackumulatortank. Då kan man komplettera med solvärme, så mycket som den räcker till.

apersson850 skrev:
Jag har hört exempel på att ha fjärrvärme och en ackumulatortank. Då kan man komplettera med solvärme, så mycket som den räcker till.

fjärvärmen har billigt KW pris, men man betalar hög fast avgift. så man känar inga pengar på att snåla med kWh

Är verkligen fjärrvärme så bekymmersfritt?
Var hemma hos en bekant som har fjärrvärme. Han påstod att man fick ratta manuellt vid kraftigare temp svaj....låter ju lite knas, med en värmepump så sköter der sig helt själv efter lite intrimmning.

Hej

Lite reflektioner kring bergvärme och fjärrvärme.

Fjärrvärme
Installation (40kkr)
Rörligkostnad 50% av elpriset ca 0,50kr/KWh

Bergvärme
Installation (150kkr)
Rörligkostnad ca 0,90kr/KWh

De jag talat med inkl mig själv upplever att då man konverterar från vattenburen eluppvärmning till fjärrvärme så minskar man sin förbrukning med ca 1/3 mot el förbrukningen.
Mkt tack vare att man inte man behöver någon varmvattenberedare på 200l att hålla 70grader året om då vid fjärrvärme producerar (värmeväxlare) varmvatten då du förbrukar varmvatten.

Reglersystem för fjärrvärme resp bergvärme bör i princip fungera likadant vad gäller att hålla rätt inne temp dvs ingen av de två kan sägas vara lättare eller direkt svårare att reglera. Alla system åldras och behöver service med tiden.

Många kommuner tillåter också att vedpannan mm är kvar efter fjärrvärme installationen dvs du får förbruka hur mkt eller hur lite som hellst.

Vill man kunna gardera sig kan man med fördel installera en täljstenskamin för att kunna påverka sin förbrukning både vid bergvärme och fjärrvärme. Det tar dock mkt lång tid att ekonomiskt räkna hem en sådan.

Vad gäller el priset så kommer det att stiga med säkerhet och därmed också fjärrvärmepriset men det är troligt att en liknande differens kommer att kvarstå.

Vad kan man använda 1KWh el (nästan vad som hellst) resp 1KWh fjärrvärme (värma hus och varmvatten)så förstår man också att det bör skilja en del i prissättningen.

/Mikael

Självfallet skall man välja den tomt som känns bäst. Vet dock inte vilken som känns bäst ännu :) De hr båda sina styrkor.

Det verkar som många är emot fjärrvärme. Skall kolla om det är et krav att ansluta sig till fjärrvärme nätet.

Min tanke var annars jordvärme med en kamin att elda i ibland för trivsel samt att kapa topparna. Är detta ett vettigt alternativ?

Har man problem att hålla rätt temp så är det en justerings sak, på dels radiatorsystemet & även Fjärvärmeväxlaren. Man ska inte behöva göra nått manuelt !
Jag vet inte varifrån dom där fantasipriserna kommer.
Fjärvärmen kostar olika överhela landet & jag har på fleraställen i detta forum lagt ut en länk till en sida som redovisar total priset för fjärvärme, altså inte bara kW utan vad det igentligen kostar totalt !

Hoss oss kostat fjärvärme drygt 70öre/kW om man räknar alla avgifter & jag ligger på 25 öre / kW med min bergvärme anläggning

(jag räknar inte den asta avgiften för elen, då man ändå åker på den på hushålselen!)

mith skrev:
De jag talat med inkl mig själv upplever att då man konverterar från vattenburen eluppvärmning till fjärrvärme så minskar man sin förbrukning med ca 1/3 mot el förbrukningen.
Vist är det bra att slippa värma vatten när man inte andvänder det & vattnet kan inte ta slut, det är det bästa med fjärvärmen.
men att skilnaden från el till fjärvärme blir så stor beror oftast på att man tidigare värmde huset med elpatron i en kombi panna, vilket är mycket inefektivt, specielt vid varmvatten värmni, men har stora värmeförluster där!
(så dena jämförelse är missvisande)

Immobil skrev:
Den stora fördelen är bekymmerslösheten. Skiten funkar. De få gånger den inte gör det är det troligen leverantörens problem (bara ringa och klaga) och OM det, mot förmodan, är ens egna prylar som packat ihop är det oftast förhållandevis billigt att få det fixat.

Men jag håller med. JAG vill inte ha fjärrvärme utan tar hellre strulet med egna grejor. Inte för att kommunen ens funderar på att dra en pipeline ut dit i obygden där vi lever, men ändå. Blir det dags att flytta kommer jag definitivt se indragen fjärrvärme som en nackdel snarare än fördel... ;)

Mau skrev:
[quote author=Immobil link=1138742971/0#2 date=1138743548]Jag anser att du med fjärrvärme hamnar i fjärrvärmebolagets klor. När du väl är där så blir det dyrt att byta när de höjer sina avgifter. Satsa på en egen värmeanläggning! ;)
Den stora fördelen är bekymmerslösheten. Skiten funkar. De få gånger den inte gör det är det troligen leverantörens problem (bara ringa och klaga) och OM det, mot förmodan, är ens egna prylar som packat ihop är det oftast förhållandevis billigt att få det fixat.

Men jag håller med. JAG vill inte ha fjärrvärme utan tar hellre strulet med egna grejor. Inte för att kommunen ens funderar på att dra en pipeline ut dit i obygden där vi lever, men ändå. Blir det dags att flytta kommer jag definitivt se indragen fjärrvärme som en nackdel snarare än fördel...  ;)[/quote]

Fins väll många andra energi källor som är lika bekymersfria som fjärvärme !

CarMan skrev:
[quote author=Mau link=1138742971/0#12 date=1138795791][quote author=Immobil link=1138742971/0#2 date=1138743548]Jag anser att du med fjärrvärme hamnar i fjärrvärmebolagets klor. När du väl är där så blir det dyrt att byta när de höjer sina avgifter. Satsa på en egen värmeanläggning! ;)

Men jag håller med. JAG vill inte ha fjärrvärme utan tar hellre strulet med egna grejor. Inte för att kommunen ens funderar på att dra en pipeline ut dit i obygden där vi lever, men ändå. Blir det dags att flytta kommer jag definitivt se indragen fjärrvärme som en nackdel snarare än fördel...  ;)[/quote]

Fins väll många andra energi källor som är lika bekymersfria som fjärvärme ![/quote]

Nämn några !!

Inte Ved.
Inte pellets.
Inte Värmepump klartmycket vanligare med driftavbrott och utlösta motorskydd.
Inte Olja

Direkt EL. ganska likvärdigt
Elpanna. ganska likvärdigt
Gas. Ganska likvärdigt

En injusterad fjärrvärmeanläggning behöver man inte göra någonting åt den har lång livslängd och billig investering.

/Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.