1 854 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vilken kompletteringsvärme?
Vi har ett hus på ca 150 kvm i två plan. Byggt på 20-talet i trä. Vattenburen värme som värms via en elpanna. Vi har ett par kakelugnar och liten vedspis i köket. En av kakelugnarna går att elda i (enligt sotaren). Vilken kompletteringsvärme bör jag satsa på? Förutom att jag kan stoppa i ved i eldstäderna. Jag funderar på någon form av värmepump. Antingen luft/luft eller luft/vatten. Eller solvärme? Vitsen är att får ner elförbrukningen = billigare uppvärming. Därför vill jag inte ha för stora investeringskostnader. Några idéer?
Luft/luft tror jag inte någon kommer att rekomendera dig när du har ett vattenburet system att utgå ifrån. Luft/vatten är ett bra alternativ men kostnaden blir runt 70 000 kr om du ska ha ett med "bästa" verkningsgrad (flytande kondensering) http://www.svepinfo.se/faq.php#a9
Vad har du för elpanna?
Vilken framledningstemp har du vid 0°C?
Har du termostatventiler på radiatorerna?
Har du tilläggsisolerat?
rogge
Vad har du för elpanna?
Vilken framledningstemp har du vid 0°C?
Har du termostatventiler på radiatorerna?
Har du tilläggsisolerat?
rogge
Vi har en elpanna från -85 på 15 kw. Pannan heter Egor El-Complé. Vi har inte haft någon boende där sedan vi flyttade dit för 2 år sedan (gårdshuset) och bara hållit huset uppvärmt 5-10 grader så jag vet inte hur mycket framledningstempen är. Vi har termostater på radiatorerna och huset är tilläggsisolerat.
Det finns en annan möjlighet med värmen. Vi har lagt ner en kulvert till nuvarande pannrum där det står en vedpanna som värmer huvudbyggnaden. Tyvärr räcker inte vedpannan till för båda husen (har provat). Men det går kanske att sätta in vatten/luft pumpen där istället och hjälpa upp till båda husen. (Totalt 350 kvm)
Det finns en annan möjlighet med värmen. Vi har lagt ner en kulvert till nuvarande pannrum där det står en vedpanna som värmer huvudbyggnaden. Tyvärr räcker inte vedpannan till för båda husen (har provat). Men det går kanske att sätta in vatten/luft pumpen där istället och hjälpa upp till båda husen. (Totalt 350 kvm)
Vi har en TMV Vedex -2000 på 35 kw. 1750 liter i ackar i pannrummet (som är beläget i en flygel). 750 liter i huvudbyggnaden där det också finns elpatroner till tanken och varmvattenslinga. Shunt med tidur finns. Jag har ingen laddomat men något sorts system med ventiler som blandar kallt med varmt vatten (har jag förstått). Kulvert med två rör in i varje hus.
Husen är ca 200 plus 150 kvm. Två plan båda två med vattenburen värme. Äldre trähus. Vi använder ca 50 m3 ved nu för ett hus nu och ska vi elda upp ett hus till på enbart ved så så lär det bli lite mer, antar jag.
Jag tror inte heller systemet på något sätt är optimalt eller trimmat då det varit en massa olika som har petat och ändrat under senaste åren. Veden är ju i för sig en billig uppvärmning även om jag köper den, men det är ju ett jäkla spring i pannrummet och flyttande av ved. (Har veden lagrad 100 m från pannrummet)
Jag har också funderat på spannmål eller flis (eller en multistoker) men helst vill jag kunna behålla så mycket som möjligt av det jag har redan och fylla på med annat. Men jag är öppen för förslag
Husen är ca 200 plus 150 kvm. Två plan båda två med vattenburen värme. Äldre trähus. Vi använder ca 50 m3 ved nu för ett hus nu och ska vi elda upp ett hus till på enbart ved så så lär det bli lite mer, antar jag.
Jag tror inte heller systemet på något sätt är optimalt eller trimmat då det varit en massa olika som har petat och ändrat under senaste åren. Veden är ju i för sig en billig uppvärmning även om jag köper den, men det är ju ett jäkla spring i pannrummet och flyttande av ved. (Har veden lagrad 100 m från pannrummet)
Jag har också funderat på spannmål eller flis (eller en multistoker) men helst vill jag kunna behålla så mycket som möjligt av det jag har redan och fylla på med annat. Men jag är öppen för förslag
Klicka här för att svara