1 224 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
För liten vattenpump i Frånluftvärmepumpen
Hej.
Jag ska strax köpa in en frånluftvärmepump till huset. Jag har vattenburen golvvärme i hela huset. Den frånluftvärmepump jag tittat på är en NIBE 360P. Den klarar att leverera 0,47l/s vatten till golvvärmen. Mitt hus har behov av 0,55l/s. Hur löser jag detta smidigast? Köper jag en till liten "booster" pump och kopplar i serie med pumpen i 360P´n eller finns det nått smartare system?.
Jag ska strax köpa in en frånluftvärmepump till huset. Jag har vattenburen golvvärme i hela huset. Den frånluftvärmepump jag tittat på är en NIBE 360P. Den klarar att leverera 0,47l/s vatten till golvvärmen. Mitt hus har behov av 0,55l/s. Hur löser jag detta smidigast? Köper jag en till liten "booster" pump och kopplar i serie med pumpen i 360P´n eller finns det nått smartare system?.
PatrikT skrev:Hej.
jag skulle nog köpa en ny vatten pump & ersätte den befintliga
Tror inte detta är en bra lösning eftersom vid 0,47L/S levererar v-pumpen max. Det du kan göra är att "sänka" flödet i ditt system och höja framledningstempen. Då får du ut samma kw i systemet som det är beräknat till. Det som tillkommer är förmodligen ett större eltillskott.
Men hur stort hus har du egentligen? och vem har räknat ut att du måste ha 0,55L/S? och vid vilka temperaturer?
rogge
Tack för svaren.rogge_vvs skrev:Tror inte detta är en bra lösning eftersom vid 0,47L/S levererar v-pumpen max. Det du kan göra är att "sänka" flödet i ditt system och höja framledningstempen. Då får du ut samma kw i systemet som det är beräknat till. Det som tillkommer är förmodligen ett större eltillskott.
Men hur stort hus har du egentligen? och vem har räknat ut att du måste ha 0,55L/S? och vid vilka temperaturer?
rogge
Min bottenplatta är på c:a 240-250m2 och golvvärmen är dimmensionerad av Wirsbo och det är deras system jag har i plattan.
Systemet är dimmensionerat :
Totalt värmebehov : 11,4kW
Totalt tryckfall : 13,1kPa
Totalt flöde : 0,545l/s
Max vatten temp : 35 Deg C
Temperaturfall : 5 Deg C
Max golvyttemp : 24,8 Deg C
Vattenvolym i rör : 152 liter
Vad tror du är bäst?
Om du höjer framledningstenpen så sjunker värmepumpens verkningsgrad!
men jag ser att du har ett mycket stort hus.Den där värmpumpen du ska ha kommer att gå som ren el panna hus du än gör. Du bör överväga tanken på en annan värmekälla istället för den där!
men jag ser att du har ett mycket stort hus.Den där värmpumpen du ska ha kommer att gå som ren el panna hus du än gör. Du bör överväga tanken på en annan värmekälla istället för den där!
Högt flöde x lågt Dt = Lågt flöde x högt Dt = samma avgivna värmeeffekt!
Höjer du tempen i golvet med 1°C (övertemp/medeltemp) ökar du värmeavgivningen med 11w/m². Den kalkylerat ditt system har 45,6w/m² vid DUT. Är det ett nybygge och du har isolerat normalt för golvvärme behövs i regel inte mer än 40wm² för att klara DUT.
Oftast räknar alla kalkylprogram som tillverkarna använder "aningen"
överdimensionerat. De räknar texinte solinstrålning, tända lampor, spisar. kylskåp, datorer och allt annat som höjer tempen i ditt hus.
Enligt mig behöver du inte vara ett dugg orolig för att pumpen inte räcker till.
Och Carman är ute efter en berg/markvärmepump som vanligt!
rogge
han skriver ju själv att han har ett totalt värmebehov på 11,4 kW (jag kan sätta vad som heälst på att detta är beräknat på 20 graders inomhus temp & att han sedan kommer ha 21-22 grader = han behöver mer effekt än dom där 11,4kW)rogge_vvs skrev:Högt flöde x lågt Dt = Lågt flöde x högt Dt = samma avgivna värmeeffekt!
Höjer du tempen i golvet med 1°C (övertemp/medeltemp) ökar du värmeavgivningen med 11w/m². Den kalkylerat ditt system har 45,6w/m² vid DUT. Är det ett nybygge och du har isolerat normalt för golvvärme behövs i regel inte mer än 40wm² för att klara DUT.
Oftast räknar alla kalkylprogram som tillverkarna använder "aningen"
överdimensionerat. De räknar texinte solinstrålning, tända lampor, spisar. kylskåp, datorer och allt annat som höjer tempen i ditt hus.
Enligt mig behöver du inte vara ett dugg orolig för att pumpen inte räcker till.
Och Carman är ute efter en berg/markvärmepump som vanligt!
rogge
värmepumpen han kommer stoppa in i huset levererar mindre än 2 kW det kommer alltså gå åt enhel del dyr el för att nå upp till dom där 11-12kW
oavset vilken vermekäla han väljer så anser jag att en nibe 360 är åt helvete för klen.
Som sagt olika åsikter.
rogge
rogge
Klicka här för att svara