Har någon nå´t bra tips på hur man kan rensa en golvvärmeslang som det har blivit stopp i ??
Måste ha kommit ner skit i slangen när jag bytte fördelare. :'(
Har provat med vattentryck, lufttryck...tom en fjäder (som man drar elkabel med)
Det finns vattensprutande munstycken som man rensar avlopp med.. Kan det vara nå´t att prova?? Slangen är ca 17m, 20mm pex
HJÄLP!!!!

Spola från motsatt håll. Skräpet ska ut samma väg det kom, så det inte fastnar än mer eller på något värre hinder längre fram, vilket också borde bli den kortaste biten. Använd något smörjande, glykol tex. Får du ändå inte bort skräpet så blir det till att använda högre tryck. Kolla vad slangen klarar. Men nu är det kanske läge att ringa en rörmokare.

Jag har provat att spola från båda håll, men det konstiga är att när jag spolar in i returen sipprar det lite sakta ur slangen från tilloppet, men spolar jag tvärtom är det totalstopp. jag skulle behöva spola med högre tryck, men vi har gemensam brunn med grannen och jag vet inte hur man ställer upp trycket i pumpstation.

Jag har mätt med "fjädern" (5mm tjock plastvajer med en fjäder i ändan) och stoppet sitter ca. 7m in från returfördelaren!
provade även med tryckluft (6bar) men det resulterade bara med att jag spraymålade tvättstugan med "dött" vatten :P.

Det jobbiga är att slangen är ingjuten i plattan
Jag börjar misstänka att ungarna har lagt i nått i slangen när jag höll på att skruva....

7 meter är ju en bra bit in. Stackare.

Går det att förhöra ungarna om vad det kan vara, eller har de redan skrämts till dövstumhet över konsekvenserna av vad de ev. har gjort sig skyldiga till?
Jag menar för att få veta om det är något som kanske är lättare att få ut med varmvatten, exempelvis? Ett föremål av någon termoplast kan ju bli mjukare, och lättare släppa taget, om du lyckas värma upp det.
Men är det en sten blir det bara (om möjligt) värre.

Testa att peta i samma fjäder du måttade 7 m med från andra hållet så du inte sätter fast den än mer. Kanske även kan få den att lossna om du kan ge tryckstötar från det hållet. Om du nu är säker på från vilket håll grejen har kommit in i röret.

Hocke skrev:
Jag har provat att spola från båda håll, men det konstiga är att när jag spolar in i returen sipprar det lite sakta ur slangen från tilloppet, men spolar jag tvärtom är det totalstopp. jag skulle behöva spola med högre tryck, men vi har gemensam brunn med grannen och jag vet inte hur man ställer upp trycket i pumpstation.

Jag har mätt med "fjädern" (5mm tjock plastvajer med en fjäder i ändan) och stoppet sitter ca. 7m in från returfördelaren!
provade även med tryckluft (6bar) men det resulterade bara med att jag spraymålade tvättstugan med "dött" vatten :P.

Det jobbiga är att slangen är ingjuten i plattan
Jag börjar misstänka att ungarna har lagt i nått i slangen när jag höll på att skruva....
Det tyder ju på att skräpet sätter sig hårdare när du spolar in i tilloppet och tvärtom. Det verkar som du bara behöver lite högre tryck. Gör en specialslang att skruva på som du kan ansluta tryckluften till med ena änden tät och sätt dit en cykelventil eller liknande. Men kolla vad slangen tål först. Du har väl en tryckreducerare till kompressorn. Och prova med glykol som jag sa.

T
Diskmedel typ Yes i röret kan underlätta.
Eller prova och skarva på en slang som går till våtdammsugare (där skräpet kom in) och "skjut sen med vatten alt tryck med fjäder från andra hållet (om fjädern kommer fram dit) ev kan en mycket kraftig magnet hjälpa lite (om nu skräpet är metall).

Om du nu lyckades få igenom tryckluft kan du prova att koppla på dammsugaren där skräpet åkte in, mata på med björntråd med en liten bomullstuss på från andra hållet, få igenom björntråden och sen skarva på en fiskelina, och sen dra på kraftigare snöre med knut, allt dras alltså mot det håll där skiten kom in.
(detta funkar med framgång på VP-rör för el)

Kanske ochså Alto:s högtrycksslang kan duga om du har högtrycksmaskin, länk nedan:

http://www.alto.as/webapp/wcs/store...3_5&productId=109438&view=usermanuals

Ville bara meddela att problemet har löst sig.... av sig själv!!!!! :o
Enda förklaringen måste vara att jag hade fått en ispropp i slangen eftersom det försvann under blidvädret som va härom veckan.
Förmodligen ligger slangen väldig nära avloppsstammen och eftersom stammen ligger ganska ytligt (har gjort lite grävarbeten för utbyggnaden) måste kylan kommit i den vägen. När jag då höll på att byta fördelare (det jävlades som vanligt, så det tog säkert 8 tim.) så hann det frysa!!!!

Skönt att det funkar igen, och trycket har inte sjunkit så det måste va tätt!

Och tack för alla tips!!!

Håkan!

edit: Det där att det gick att spola bara från ett håll visade sig vara att det läckte i strypventilerna på de andra slingorna

T
Blir lite orolig, om du nu fick en ispropp p.g.a dålig isolering kan det ju hända igen,
och jag vet inte om en plastslang pallar för isproppar utan att få sprickor. Kanske läge att isolera lite till runt kåken....

Nja, det räcker nog att fylla tillbaka jorden som jag tog bort när vi gjorde muren till utbyggnaden. Vi bor i ett vinkelhus där ena vinkeln är i sutteräng, utbyggnaden gjorde vi i själva vinkeln halvvägs ut i sutterängen och då som torpargrund. Därför var jag tvungen att gräva ner till jämnhöjd med plattan/avloppsstammen för att gjuta fundament till muren och där har jag inte fyllt igen än (lat som man var :-[)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.