1 652 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Bästa och mest ekonomiska?
Om jag nu av någon anledning (som jag inte kan komma på
) skulle gå över från ved till annat - hade jag idag valt en sol - värmepump-lösning => http://www.eviheat.se
Men har man gratis ved så borde valet bli enkelt.
JAg har även köpt ett 1800-tals-hus med samma konfiguration som ursprungsfrågaren, men det kommer att utrustas med kökspanna och solfångare och givetvis en ack.tank samt elpatron.
Men har man gratis ved så borde valet bli enkelt.
JAg har även köpt ett 1800-tals-hus med samma konfiguration som ursprungsfrågaren, men det kommer att utrustas med kökspanna och solfångare och givetvis en ack.tank samt elpatron.
Kan inte annat än instämma..[/quote]2an skrev:
ja.. men jag är lite less på det här med att hämta ved. elda och allt jobb det medför....
men det är klart...billigare blir det.
men som jag bor där jag hyr nu (vedspis och kakel ugn som enda värmekällor)
så blir det en hel del eldande..
men jag förstår ju att med en panna så håller ju värmen sig bra mycket längre.
Jag och min granne eldar med ved.
Jag har precis slängt ut min gamla CTC 266B och ersatt den med ackumulatortankar och en riktig vedpanna.
Han vet inte riktigt vad han ska göra, så han eldar med ved i sin CTC 265 (liknar den jag hade, fast ett snäpp mindre).
Jag har ibland eldat med ved i min gamla panna, så jag vet precis hur han har det.
Det sista han gör innan han går och lägger sig är att elda.
På morgonen är det första han gör att elda.
Sen kan han äta frukost, läsa tidningen och därefter ta en dusch, när det har blivit lite fräs på vattnet. Sen stoppar han i lite mer ved innan han åker till jobbet.
När han kommer hem från jobbet är det kallt i huset igen. Då blir det till att elda, äta, elda, TV, elda och sen gå och lägga sig.
När jag kommer hem från jobbet är det fortfarande varmt i huset. Det går att duscha om man vill, fast det är inte så det bränns, förstås.
Då eldar jag, innan det är dags att äta och vad som annars ska göras.
Sen eldar jag en gång innan jag går och lägger mig.
På morgonen tar jag en dusch, hämtar tidningen, äter frukost och åker till jobbet.
Bara om det är svinkallt (-20°C eller så) eldar jag på morgonen också.
Att jag dessutom har solpaneler gör att bra väder ökar på värmen i tankarna, eller kanske snarare jag ska säga skjuter upp avkylandet, så här års. En klar dag, i början av februari, klarar solen av att värma returvattnet från radiatorerna till 40°C ungefär, där det pumpas in i den tank som har solvärme. Det är samtidigt den som varmvattnet kommer ifrån, vilket gör att förvärmningsslingan gör mer nytta än den annars skulle gjort.
Vi eldar båda med ved, men det är helt skilda världar.
Jag har precis slängt ut min gamla CTC 266B och ersatt den med ackumulatortankar och en riktig vedpanna.
Han vet inte riktigt vad han ska göra, så han eldar med ved i sin CTC 265 (liknar den jag hade, fast ett snäpp mindre).
Jag har ibland eldat med ved i min gamla panna, så jag vet precis hur han har det.
Det sista han gör innan han går och lägger sig är att elda.
På morgonen är det första han gör att elda.
Sen kan han äta frukost, läsa tidningen och därefter ta en dusch, när det har blivit lite fräs på vattnet. Sen stoppar han i lite mer ved innan han åker till jobbet.
När han kommer hem från jobbet är det kallt i huset igen. Då blir det till att elda, äta, elda, TV, elda och sen gå och lägga sig.
När jag kommer hem från jobbet är det fortfarande varmt i huset. Det går att duscha om man vill, fast det är inte så det bränns, förstås.
Då eldar jag, innan det är dags att äta och vad som annars ska göras.
Sen eldar jag en gång innan jag går och lägger mig.
På morgonen tar jag en dusch, hämtar tidningen, äter frukost och åker till jobbet.
Bara om det är svinkallt (-20°C eller så) eldar jag på morgonen också.
Att jag dessutom har solpaneler gör att bra väder ökar på värmen i tankarna, eller kanske snarare jag ska säga skjuter upp avkylandet, så här års. En klar dag, i början av februari, klarar solen av att värma returvattnet från radiatorerna till 40°C ungefär, där det pumpas in i den tank som har solvärme. Det är samtidigt den som varmvattnet kommer ifrån, vilket gör att förvärmningsslingan gör mer nytta än den annars skulle gjort.
Vi eldar båda med ved, men det är helt skilda världar.
Hej har just fått mina slangar nerfrästa det kostar 28:-m +moms
Ta en riktig fräsare inga hemmabyggen eller grävmaskin som gör det.
Efter ett proffs syns det knappt
Mvh Van the man
det är somsagt samma, man man lägger kolektorslangen olika.
säg att du behöver 400m kolektorslagn, då kan du lägga den i ett 200m djupt hål borrat i ett berg (200m ner+ 200m upp) kostar ca 250 -300:-/m
eller så lägger du sen ringlande framotilbaka på tomten på en meters djup & men 1 - 1,5 meters mellanrum, kostar ca: 35 - 50 :-/m
nu är energi inehållet lite högre i berget så du kanske bahövar 170m i berg & 450 i mark[/quote]
Mvh Van the man
CarMan skrev:[quote author=Mb_Star link=1139080348/0#13 date=1139170454]jo jag är lite sugen på jordvärme eller bergvärme...
har lite svårt för att förstå skillnaderna bara. bergvärme är ett djupt hål
jordvärme är inte så djupt men vädigt långt.....
men kostnaderna ungefär lika? och dom ger samma värme om man säger så ?
säg att du behöver 400m kolektorslagn, då kan du lägga den i ett 200m djupt hål borrat i ett berg (200m ner+ 200m upp) kostar ca 250 -300:-/m
eller så lägger du sen ringlande framotilbaka på tomten på en meters djup & men 1 - 1,5 meters mellanrum, kostar ca: 35 - 50 :-/m
nu är energi inehållet lite högre i berget så du kanske bahövar 170m i berg & 450 i mark[/quote]
[/quote]Van morrisson skrev:Hej har just fått mina slangar nerfrästa det kostar 28:-m +moms
Mvh Van the man
[quote author=CarMan link=1139080348/0#14 date=1139171626]
nu är energi inehållet lite högre i berget så du kanske bahövar 170m i berg & 450 i mark
Vad är det som ingår i dessa priser? Är det allt, dvs material + arbete? Är det billigare att fräsa eller blir det bara mindre skada på marken?
Klicka här för att svara