Jag letar efter en köksspis eller kökspanna med vattenmantel så att stor del av värmen går till acktank. Jag vill kunna se elden för att få mysfaktor och jag vill kunna använda den som reservspis.

Jag har hittat kökspannor med vattenmantel men utan glaslucka. Vedspis med glaslucka finns men utan vattenmantel.
Finns det någon som har sett eller har vad jag söker?

Anders

Hej Anders

Lohberger (www.lohberger.se) har en modellserie som heter Varioline där det finns kökspannor med glaslucka. Den ger dock inte så hög effekt - några få kW... Själv har jag en Wamsler K158 som ger c:a 23 kW varav (teoretiskt sett) 18 kW till vattnet. Den funkar fint (även om jag har lite problem med luft i systemet men det har inget med pannan att göra) men hade jag köpt en kökspanna idag hade det nog blivit en Lohberger ZEH. Lohberger verkar ha en effektivare förbränning och därmed högre verkningsgrad än Wamsler (och är iofs dyrare).

Det verkar allmänt som du får välja mellan myseld (glaslucka) och effekt. De vattenmantalde vedkaminer jag sett ger ju heller ingen vidare effekt till laddningen av en acktank.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.