Vi har problem med oljud i vårt nybyggda hus. Det "viner" ganska kraftigt i våra vattenradiatorer (men med något olika kraft från tid till annan). Det hörs ett brusljud i stort sett i hela huset.

Vårt hus är nybyggt och utrustat med en IVT 490. På bottenvåningen har vi golvvärme och på övre plan vattenradiatorer.

IVTn står i tvättrummet på nedre plan och jag tycker inte att ljudet direkt ifrån IVTn i tvättrummet är störande. Där hörs mest ett relativt svagt brummande - kanske från en fläkt eller liknande. Dock finns ett vinande oljud i resten av huset. När jag stänger av IVTn upphör oljudet helt. Det händer även att huset blir helt tyst av sig själv - utan att vi stängt av. Detta händer dock sällan, kanske 3-4 ggr/månad i några timmar per gång. Vi har heller inte kunnat se att det finns något samband med kompressorns aktivitet.

Vi är inte alls bekanta med hur såna här lösningar installeras eller fungerar. Kan detta oljud vara normalt eller är det något fel nånstans? Vad kan det bero på och går det att åtgärda?

Tacksam för svar

Det som brukar vina eller brusa i vattenradiatorer är vattnets framfart över tex termostaten. Det man brukar kalla flöde. Detta flöde ska vara inställt av rörfirman. Man kan dock trimma flödet i ett eller ett par element så det blir lite tystare. Det sitter en justerskruv i kopplet. Ofta i botten.

ok, men då måste jag fråga: -är det värmepumpen som styr vattentillförseln till elementen? Jag tänker på att ljudet helt upphör när jag stänger av den. Kan man i så fall även styra vattnet från värmepumpen och inte bara lokalt på radiatorerna?

Det är inte så att det är luft i systemet ,prova att lufta radiatorerna annars och se om det blir baättre.

Att det tystnar i radiatorerna när du stänger av din värmepump är för att cirkulationspumpen stannar.
Är inte så att den pumpen stannar av sig själv vid vissa utetemperaturer och det därför har blivit tyst av sig själv ibland ?
Läs lite i manualen till din värmepump om cirkulationspump värmesystem, brukar stå där om man kan ändra hastighet etc. på den.

Radiatorerna är luftade. Det är inte heller den typen av störande ljud. Som jag förstår uppstår ett mer kluckande ljud när det är luft i systemet. Detta ljud är entonigt - som ett brus.

Jag hittar inget om inställning av hastighet i manualen till min IVT 490 så jag har inte kunnat testa det som problemlösning :(

illern skrev:
ok, men då måste jag fråga: -är det värmepumpen som styr vattentillförseln till elementen? Jag tänker på att ljudet helt upphör när jag stänger av den. Kan man i så fall även styra vattnet från värmepumpen och inte bara lokalt på radiatorerna?
Det är väl så att det sitter en cirkulationspump i eller i närheten av din värmepump och det är nog som Fritt Drag säger att pumpen stannar vid vissa utetemperaturer. På vissa pumpar kan man styra hastigheten på en liten "ratt" på pumpen. Jag skulle inte pilla på hastigheten i onödan.
Det kan ju vara så att du har luft i pumpen. För att lufta den skruvar du helt enkelt ut den stora skruven på pumpens kortsida. Bara något varv så att det kommer lite vatten. Skruva åt den igen och du är klar.

Låter som klassikern att systemet inte är trycksatt efter avluftning. Vad står radiatorkretsmanometern (tryckmätare) på? Ett tips är att den brukar stå på någon Bars tryck. Vet du inte vilken som är vilken kan du kolla så du inte har en mätare som står på noll vid drift.
Kolla manualen för var du fyller på vatten och vad trycket skall vara. Bruset upphör när systemet har rätt tryck. Vill det sig riktigt illa kan du bränna pumpen om den får varva fritt ett längre tag.

Själv har fortplantning av ljudet från cirkulationspumpen (stomljud) genom rören. Mycket tydligt på det element som sitter närmast pannan. Önskar jag hade satt in vibrationsupptagande rostfri slang (https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1083) när jag ändå byggde om systemet.

swehjo skrev:
Själv har fortplantning av ljudet från cirkulationspumpen (stomljud) genom rören. Mycket tydligt på det element som sitter närmast pannan. Önskar jag hade satt in vibrationsupptagande rostfri slang ([länk]) när jag ändå byggde om systemet.
Går det inte att byta till en vibrationsupptagande slang i efterhand för att få ner ljudet?

Det gör det absolut, men man ska hitta energin för att riva i saker och ting som redan trodde var klart när man har fullt upp med andra renoveringsaktiviteter i huset... :cool: Och sen kan man ju möjligtvis också vara lite negativt inställd till att få in nytt vatten i radiatorsystemet även fast det är en minor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.