Vi är intresserade av ett hus som värms upp av direkt el! (Inte det bästa uppvärmningssystemet i dessa tider) och undrar om det är en vettig idé att konvertera till vattenburen värme med frånluftsvärmepump (samma system som vi har i vårt nuvarande hus idag).

Huset i sig är ett 70-talshus, 1-planare på 150 kvm, har hyfsat öppen planlösning, har braskamin (myseldning eftersom vi inte har tillgång till egen ved), ventilationen är självdrag.

(Enligt ett "rörbolag" skulle det kosta ca 160' 180' att göra konverteringen.)

Tänker vi oekonomiskt eller är det en rimlig idé med konvertering?? Kom gärna med förslag, råd och tips!!!!
Tackar på förhand!!

Konvertering är ju det rätta!
du kan ju enkelt kalkulera in detta i det bud du ger på uset & även förklara varför du "reserverar" en vis summa

när det gäller frånluftsvärmepump, så kommer denna inte att fungera i ditt hus, det komer då värmas till största del av den inbyggda elpatronen, o då är ju hela konverteringen onödig!

Vi har dragit igång ett konverteringsprojekt och installear pelletspanna. Då har vi 70-tal, hel källare och färdig skorsten. Vi kommer lätt underskrida 100' för materialet och sedan är ju resten en fråga om vad man vill/kan/vill försöka göra själv...

-Rock On!!!

En kalkyl är det enda vettiga för att få några svar.
Konvertering brukar kosta ca 5000kr/fönster (1 fönster = 1 element)
Till detta kommer sedan en värmekälla, typ pelletspanna, jordvärme eller vad man nu vill ha.

Min kalkyl ser ut såhär:
Konvertering ca 70kkr
Värmekälla (jordvärme) ca 100kkr
Energibesparing ca 10000kWh/år = 10000 kr/år med dagens elpris
Räknar man då in räntan på dessa 170-200kkr som investeringen hamnar på får man en återbetalningstid på ca 20år, trolien mer...
När 20år gått har värmepumpen eller pannan troligen redan gjort sitt så man måste återigen investera i ny värmeanläggning...

Jag är tveksam till att det lönar sig att konvertera. och valde istället en LVP som jag hoppas betalar sig på max 3år

Det måste ju dock förutsätta att elpriserna håller sig ganska stilla framöver (åtminstånde får dom inte öka). Annars ändras ju en ganska central variabel i ekvationen...

SaabAero skrev:
En kalkyl är det enda vettiga för att få några svar.
Konvertering brukar kosta ca 5000kr/fönster (1 fönster = 1 element)
Till detta kommer sedan en värmekälla, typ pelletspanna, jordvärme eller vad man nu vill ha.

Min kalkyl ser ut såhär:
Konvertering ca 70kkr
Värmekälla (jordvärme) ca 100kkr
Energibesparing ca 10000kWh/år = 10000 kr/år med dagens elpris
Räknar man då in räntan på dessa 170-200kkr som investeringen hamnar på får man en återbetalningstid på ca 20år, trolien mer...
När 20år gått har värmepumpen eller pannan troligen redan gjort sitt så man måste återigen investera i ny värmeanläggning...

Jag är tveksam till att det lönar sig att konvertera. och valde istället en LVP som jag hoppas betalar sig på max 3år

Så kan du inte räkna!

1. elpriset går hela tiden upp & detta gör detta hela tiden mer o mer lönsamt
2. vatten buren värme höjer värdet på huset & detta oavsett hr lång återbetalnings tiden är (= vinst från dag1)
3. när payoff tiden har gått förbi, så är ju vinsten oerhört mycke större (men har du tänkt att elda upp huset, så förstår jag att payoff tiden är det viktigaste)
4. när en värme anläggning har gjort sitt, så behöver oftast bara en liten del av anläggningen bytas, o det till en liten kostnad, jämfört med vad den kompletta anläggningen kostar!

( en pellets anläggning behöver ju inte byta pelletsföråd, pellets skruv, skorsten, panna, bara för att brännaren gått sönder....
en bergvärme anläggning behöver ju bara byta kompressorn om den gåttsönder, eller komplett värmepump om man så vill. Men borrhål o övrig utrustning kan vara kvar!!!)
5. den värme kella huset har idag, är troligen ingen evighetsmaskin, så du behöver säkert investera några kronor även om du inte konverterar. denna suma kan ju inte räknas in i den övriga investeringen då man gör en jämförelse om det är lönsamt eller ej !
6. byte till vattenburen värme bör innebära att du kan säkra ner & på så sett minska en fast kostnad!

Payoff tiden är ju onitresan !
det är ju den totala kostnaden vad du kommer att betala (ink. allt) under den tid du äger huset!

om du nu räknar med att bo 40 år i huset så är det ju ointresant om payofen är 1 eller 39 år. bara du vet tt du på dessa 40 år kommer att "spara" X antal kronor

Payoff tiden är ju bara intresan om varan (i det här fallet huset) är förbrukad, när payoffen inträder

Majgårdarna
Men börjar man spara nått förens man är förbi payoffen :confused:

Ingen vet vad el priset tar vägen.Det kanske går ner?
Vem vet

Om epriset går ner, med någon form av stabilitet, är förmodligen världens energiproblem lösta och debatten om konvertering följaktligen slut...

Andreas_Hansson skrev:
Men börjar man spara nått förens man är förbi payoffen :confused:

Ingen vet vad el priset tar vägen.Det kanske går ner?
Vem vet
nä du "spar" inge pengar fören payofen är betald, men du kan tjäna pengar !

några exempel.

1. Inköp av hus 1 000 000:-
huset kostar 20 000 kr/ år att värma = 600 000 kr på 30 år (förutsatt att elpriset är konstant)(sen tillkomer underhåll på befintlig anläggning)
Huset säljs efter 30 år för 2 000 000:-
--------------
drift 10 år = 200 000
drift 20 år = 400 000
drift 30 år = 600 000
vid försäljning vinst på 1 000 000 minus drift 600 000 = Total vinst 100 000:-

2. inköp av hus 1 000 000:-
konvertering 200 000
ränta på lån 13 200
huset kostar 7 000kr att värma/år = 210 000kr på 30 år (förutsatt att elpriset är konstant)
Huset säljs efter 30 år för 3 000 000:- (om 30 år så är våra penger mindre värde, elen är dyrare & konvertering är dyrare, så ett okonverterat hus är dött på marknaden)
--------------
drift 10 år = 70 000 + låneränta 6 600 = 76 600:- (+ amortering 100 000 = 176 600:-)
drift 20 år = 140 000 + låneränta 13 200 = 153 200:- (+ amortering 200 000 = 353 200:-)
drift 30 år = 210 000 + låneränta 13 200 = 223 200:- ( + amortering 200 000 =423 200:-)
vid försäljning vinst på 3 000 000 minus drift 423 200 = Total vinst 1 576 800:-

Nu har vi alltså inte räknat in att elpriset går upp. som ni ser så är kostnaden efter 10 år nästan den samma (konverteringen är 23400:- dyrare) skulle vi lägga på en pris höjning på elpriset så skulle vi ligga på +- noll eller till fördel för värmepumpen.
= vi skulle alltså tjäna penger innan vi nått payoffen !!!

Fran skrev:
Vi är intresserade av ett hus som värms upp av direkt el! (Inte det bästa uppvärmningssystemet i dessa tider) och undrar om det är en vettig idé att konvertera till vattenburen värme med frånluftsvärmepump (samma system som vi har i vårt nuvarande hus idag).

Huset i sig är ett 70-talshus, 1-planare på 150 kvm, har hyfsat öppen planlösning, har braskamin (myseldning eftersom vi inte har tillgång till egen ved), ventilationen är självdrag.

(Enligt ett "rörbolag" skulle det kosta ca 160' 180' att göra konverteringen.)

Tänker vi oekonomiskt eller är det en rimlig idé med konvertering?? Kom gärna med förslag, råd och tips!!!!
Tackar på förhand!!
I erat fall med "rätt öppen planlösning" är frågan om inte en L/L VP vore det smartaste alternativet..

Ni kan även se över isolering i tak samt fönstren...

Vad har ni för förbrukning idag??

Det där låter ju lite "ovärt" som man säger. Jag röstar också på en luft/luft VP, speciellt eftersom du har en braskamin du kan brassa på om det skulle bli jättekallt.

CarMan skrev:
1. elpriset går hela tiden upp & detta gör detta hela tiden mer o mer lönsamt
!
Tja, vad som händer med elpriset är inte lätt att veta... Samtidigt som elpriset stiger lär även andra energislag stiga lika mycket - undantaget ved från egen skog.Det känns ytterst vanskligt att bygga en kalkyl på förväntade prisökningar.

CarMan skrev:
2. vatten buren värme höjer värdet på huset & detta oavsett hr lång återbetalnings tiden är (= vinst från dag1)
Finns många andra faktorer som spelar in på detta som man inte har någon kontroll på och som påverkar värdet minst lika mycket.

CarMan skrev:
3. när payoff tiden har gått förbi, så är ju vinsten oerhört mycke större (men har du tänkt att elda upp huset, så förstår jag att payoff tiden är det viktigaste)
Det kanske är en bättre investering att lägga 200kkr på att sänka den totala energiförbrukningen med direktel till samma nivå som man når med vattenburet och jordvärme ;)
Antag att konvertering ger en payofftid på 30år medan tilläggsisolering och fönsterbyte mm ger en payofftid på bara 20år. Jag skulle tveklöst välja det alternativ som betalar sig snabbast.
Utan att beräkna payofftiden har man ingen aning om investering lönar sig eller inte. Jag anser det vara helt vansinnigt att inte räkan på detta. Blir investeringen för stor och vinsten liten får du aldrig igen pengarna du satsat.

Ta exemplet med LVP
Kalkylen säger att den minskar elkostnaden med ca 4000kr/år och den kostade ca 12000kr att installera, alltså en payofftid på 3år
Om då pumpen håller i 10år kommer vinsten att bli 7x4000 = 28000kr
Håller den bara i 5år blir vinsten ynka 8000kr

Hade jag valt en större LVP så kunde kalkylen sett ut såhär:
Sänkt elkostnad ca 5000kr/år och kostar ca 20000kr ger en payofftid på 4år
Håller pumpen 10år blir vinsten 6x5000 = 30000kr
Håller den bara 5år blir vinsten bara 5000kr

Slutsats, det spelar inte så stor roll vilken av pumparna jag väljer..
Nu gjorde jag det enkelt för mig och skippade räntor, elprishöjningar osv men det påverkar troligen inte resultatet jättemycketi detta fall.

CarMan skrev:
4. när en värme anläggning har gjort sitt, så behöver oftast bara en liten del av anläggningen bytas, o det till en liten kostnad, jämfört med vad den kompletta anläggningen kostar!

( en pellets anläggning behöver ju inte byta pelletsföråd, pellets skruv, skorsten, panna, bara för att brännaren gått sönder....
en bergvärme anläggning behöver ju bara byta kompressorn om den gåttsönder, eller komplett värmepump om man så vill. Men borrhål o övrig utrustning kan vara kvar!!!)
Jag vill påstå att det inte är speciellt stor skillnad i kostnad att byta hela värmepumpen (eller pelletspannan) efter 15-20år jämfört med att nyinstallera pumpen första gången. Skulle verkligen förvåna om den nya moderna pumpen kan använda samma kringutrustning som den gamla pumpen. Det brukar oftast sluta med att hela pannrummet byggs om... Skulle bli lika förvånad om den gamla pelletsskruven passar nya pannan.
Jag är också ytterst tveksam till att en pelletsskruv eller pumputrustning till bergvärme/jordvärme överlever mer än en panna.
Det finns även många exempel på borrhål som är döda efter 10år eller har tappat mycket i effekt.
F.ö kan man knappast räkna med att en värmepump eller pelletspanna håller dessa 30år så man får antagligen lägga på ca 75kkr i dagens penningvärde i kalkylen .

CarMan skrev:
5. den värme kella huset har idag, är troligen ingen evighetsmaskin, så du behöver säkert investera några kronor även om du inte konverterar. denna suma kan ju inte räknas in i den övriga investeringen då man gör en jämförelse om det är lönsamt eller ej !
!
Nää, förr eller senare kommer det en investering.. frågan är då vad som är det rätta...

CarMan skrev:
6. byte till vattenburen värme bör innebära att du kan säkra ner & på så sett minska en fast kostnad!
Sant!

Tack för alla tips och råd! Det lutar åt att det blir en bra luftvärmepump och att vi byter till bra 3-glasfönster (fönstrena behöver storrenoveras ändå).

Förutom det här så vi funderar vi på om man kan ansluta solpaneler till varmvattensberedare för att få lite billigare varmvatten 4-5 månader om året?

SaabAero skrev:
Skulle verkligen förvåna om den nya moderna pumpen kan använda samma kringutrustning som den gamla pumpen.
Det skulle förvåna mig om den nya moderna pumpen INTE kan använda samma kringutrustning som den gamla pumpen.
Det som skulle kunna tänkas bli ett framtida problem är för snålt tilltagna borrdjup men de flesta installatörer har nog kunskap kring detta idag.

Räkna på återbetalningstiden om ni tänker skaffa solpanel för varmvatten om ni inte gör det av miljömässiga skäl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.