Hej!

Jag har ett garage där jag hade behövt få in en vettigare form av underhållsvärme. Just nu kör jag med elradiatorer och det känns inte så optimalt för plånboken när lokalen är på ca 375 kvm + 250 kvm källare.

Det handlar som sagt ett (hobby)garage och jag är inte där mer än kanske 10 timmar i veckan. Vattenledningar finns så jag vill iaf hålla 5 grader. Mycket mer än så behövs inte. För snabb uppvärmning av mekdelen blir det en 25 kW dieselkanon så det problemet är redan löst.

Lokalen har tidigare varit en butik och det finns ett ventilationssystem som just nu är urkopplad. Dessutom förstår jag mig inte riktig på det, vet bara att det kommer bli alldeles för dyrt att ha igång det, bara fläktarna tar 7 kW. Det har tidigare suttit ihop med ugnar, kylskåp och frysar och återvunnit värme från dom. Dom finns inte längre så det är liksom ett tomt system nu, men det skulle kunna komma till nytta för att sprida värmen genom lokalen kanske? Det finns en vatten-luft värmeväxlare längst ner i systemet, den är inte heller ansluten men skulle kanske gå att använda.

Annars finns det ingenting, bara elradiatorer.

Så nu är frågan, vad tycker ni att jag ska satsa på för system?
Dom 2 alternativen som låter mest intressant är pellets med vattenburna radiatorer, eller en luft-luft värmepump. Både har givetvis sina för- och nackdelar.. Pellets innebär mycket jobb med att dra vattenrör osv, men när det väl är gjort så borde man ha billig och bra värme oavsett vädret. Värmepumpen är betydligt enklare att installera, men eftersom jag bor långt upp i landet och -25 en vecka i rad inte alls är ovanligt så tror jag att det kan bli dyrare i längden, men rätta mig gärna om jag har fel!

Det får inte kosta hur mycket som helst, det är ett hobbygarage och dom pengarna jag får in genom att hyra ut förvaringsplatser går åt till elräkningen.. Det är alltså meningen att jag ska sänka den räkningen så att jag går plus på det hela ;) Men ca 20-30k kan jag tänka mig att lägga ut, behöver inte vara nya grejer.

Tack för svaret!

Det såg ju faktiskt mycket vettig ut, hade konstigt nog inte tänkt på en sån där än även fast jag tittade på just den där du länkar till förra vintern. Det blir nog billigare och betydligt enklare också jämfört med att dra rör till en massa radiatorer. En gammal vedpanna har jag redan. Det är helt öppet i "butiken", men källaren är delad upp i 6 rum, men dörrarna kan man ju plocka bort, dom brukar stå öppen för det mesta iaf.

Övervåningen är ca 25x15 meter, kommer det fungera bra om jag sätter en aerotemp i ett hörn eller ska man kanske satsa på 2 st där, en på varje sida? Iofs är det inte så noga med att det blir jämn värme, bara det inte blir för kallt längst bort i andra hörnet.

Dom avger ju rejält med värme så borde ju räcka med en(du skulle ju inte hålla +25)...går ju kompletera med vanliga fläktar om man behöver bättre cirkulation.
Har dock ingen erfarenhet av dimensionering i stora lokaler....har en gammal "slaktad" areotemp i mitt garage, men det är så litet i jämförelse (45kvm).
Har bytt till mer tystgående fläkt...samt dragit om utblåset under bilarna.

Jo, jag tänkte hänga upp några takfläktar, det borde väl fungera.

Hur stor roll spelar placeringen av aerotempen egentligen? Enklast vore ju att sätta den ena precis utanför pannrummet, för att slippa dra rör, antar att man behöver ganska grova rör till dom.
Så som jag har fattat det ska den iaf helst sitta ganska lågt. Men jag har även hört nåt om att man skulle rikta den mot garageporten, eller ställa den alldeles bredvid porten och blåsa bort från porten.

Som det ser ut nu blir det alltså den här pellets+aerotemp lösningen, fast jag börjar med bara en aerotemp på övervåningen, och visar det sig att det fungera bra då kan jag dra rör till källaren och ha en till där nere.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.