Majgårdarna
Vssarn säger att man får räkna med ca 5000 kr per radiator inkl innkoppling.Hittar man begande grejer så blir det lite billigare

somelvis skrev:
Var hittar du radiator + koppel för 250 kr ?
Jag hittar knappt inte ens koppel för 250.

Du måste menat 1250 kr eller ?
jag köpte 22 radiatorer på en blocket anons, betala 5500:- för alla inklusive att kilen frakta hem & lastade av allt i mitt garage.
radiatorerna kom fårn karolinska, efter en omfattande ombyggnad där.

Sicken tur att de var i rätt storlek allihop.

Klart att det går att bygga billigt om man hittar begagnade prylar som är nästan rätt.
Men det är liksom inget som man kan utgå ifrån.

Mvh

killen hade mängder med radiatorer, hitta inget till badrumena, så där vart det andra lösningar.

det bästa av allt tycker jag var att han inte hadde hunnit plocka av grejorna från lastbilen & att han sen skule på en auktion, så han skulle pasera mig. Vilket ledde till att han erbjödsig att lasta av allt hema hoss mig, vilket han sedan glirde, snyggt o prydligt i mitt garage.

(han hade ju i sin tur inte betalat nått för radiatorerna, dom skulle ju kastas. han fick dom mot att han demontera dom. (tigersåg o skruvdragaer)

Jag prata presis med brorsan. han har bytt sin olja panna mot bergvärme o behöver komplitera källaren med några radiatorer.
han var tidigare i dag iväg o köpte 3 st för 300:-/st (även det en blocket annons)

o varken han eller jag har köpt gamla sektions radiatorer, såna ser för gamalmodiga ut i våra hus.

CarMan skrev:
jag köpte 22 radiatorer på en blocket anons, betala 5500:- för alla inklusive att kilen frakta hem & lastade av allt i mitt garage.
radiatorerna kom fårn karolinska, efter en omfattande ombyggnad där.
Avlastat i garaget...en del har det bra.
I somras så skulle jag ut och hämta posten och höll på att springa in i värmepumpen som fraktfirman hade ställt på infarten utan att meddela - tur man var hemma och inte på 2-veckors semester :mad:
Ett par veckor senare så låg det över hundra meter kopparrör direkt på asfalten när jag kom hem, ingen hörde av sig då heller.
Man blir så less...fick god lust att gömma undan grejorna och ringa och fråga när de kommer.

Andreas_Hansson skrev:
Vssarn säger att man får räkna med ca 5000 kr per radiator inkl innkoppling.Hittar man begande grejer så blir det lite billigare
Om man hittar nån som monterar in begagnade radiatorer, Här omkring har rörfirmorna en högre tim taxa för jobbet om man skaffat prylarna själv...

ja självklart vill dom inte montera in begagnade grejor. det är faktiskt mer jobb med begagnade saker, men framförallt så vill dom ju inte ta över garantin på instalationen på galmasaker (du har ju 10 års "garanti" på hantverksarbeten)

anledningen till att karolinska bytta ut de radiatorer jag har hemma hos mig, är just att man inte vill ta över "garantin" på de gammlla, utan man trycker dit nya saker så man vat att det funkar & har backupp mot sin levrantör m.m.

-----------------

nä köper man begagnat, så ska man montera dit dom själv

Majgårdarna
Det beror vad du har för värmekälla.Med en braskamin kanske du klarar dig på vart tredje år.
Jag måste sota 2 gånger per år.Jag har dock ansökt om att sota själv.

Fast jag sotar nog oftare än 2 gånger per år.Det skadar ju inte och tar typ en kvart.

Ehh inlägget jag svarade på försvann?

Man kan ju inte räkna på vad man tjänar jämfört med att köra direktel för att värma upp huset. Man måste ju jämföra med alternativen man har. Man kan tex jämföra med luftvärmepumpen, där man kanske minskar värmekostnaden med 50%, vars investeringskostnad är 20000 kr. Först då kan man göra en vettig kalkyl.
Man måste även räkna in någon form av arbetskostnad i alternativen. Tex om man eldar i vedpanna. Någon måste ju stå och hugga veden, och köper man färdighuggen måste någon stapla den osv. Det glöms ofta bort... Det kanske är roligt ett tag, men man tröttnar snart. Kör man med pellets måste någon sota ur pannan regelbundet.
För min del blir LV-pumpen lösningen. Har tidigare haft pelletskamin som huvudsaklig uppvärmning, där man fick släpa säckar och sota ur kaminen hela tiden. Dessutom har jag haft ont i ryggen, så bekvämlighet är värt en hel del!

ther77 skrev:
Man kan ju inte räkna på vad man tjänar jämfört med att köra direktel för att värma upp huset. Man måste ju jämföra med alternativen man har. Man kan tex jämföra med luftvärmepumpen, där man kanske minskar värmekostnaden med 50%, vars investeringskostnad är 20000 kr. Först då kan man göra en vettig kalkyl.
Man måste även räkna in någon form av arbetskostnad i alternativen. Tex om man eldar i vedpanna. Någon måste ju stå och hugga veden, och köper man färdighuggen måste någon stapla den osv. Det glöms ofta bort... Det kanske är roligt ett tag, men man tröttnar snart. Kör man med pellets måste någon sota ur pannan regelbundet.
För min del blir LV-pumpen lösningen. Har tidigare haft pelletskamin som huvudsaklig uppvärmning, där man fick släpa säckar och sota ur kaminen hela tiden. Dessutom har jag haft ont i ryggen, så bekvämlighet är värt en hel del!
Vi tror också på en lösning med en bra luftvärmepump och sedan har vi alltid kaminen - men i och för sig mest för myseldning. Har i vårt nuvarande hus en låg förbrukning och vi hoppas att vi kan fortsätta hålla det nere med en riktigt bra LVP.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.