1 419 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
behöver lite förslag med ny värmekälla !!!
Hej alla !
Då har man köpt ett hus... ett hus från -30 talet, ca 105 kvm, med olje panna(ved o olja), vatten buret, ingen större acc-tank.
vi vill byta ut olje pannan mot något annat... men vad ???
är helt ny vad som gäller hus, och vad man ska tänkas byta till.
till det hela så står pannan mitt i källaren, nästan ivägen för det mesta.... så just nu får vi inte plats med någon ved eldad förugn, motsvarande...
är det någon som kan komma med lite förslag på vad man ska kunna sätta in istället,
prisbild... inga fantasisummor gärna... har gjort en lätt kalkyl på renoverings pengar vi lånade samtidigt med huset så runt 30 000:- detta kanske är TOK lite, som sagt har ingen aning om vad man ska välja....
//N
Då har man köpt ett hus... ett hus från -30 talet, ca 105 kvm, med olje panna(ved o olja), vatten buret, ingen större acc-tank.
vi vill byta ut olje pannan mot något annat... men vad ???
är helt ny vad som gäller hus, och vad man ska tänkas byta till.
till det hela så står pannan mitt i källaren, nästan ivägen för det mesta.... så just nu får vi inte plats med någon ved eldad förugn, motsvarande...
är det någon som kan komma med lite förslag på vad man ska kunna sätta in istället,
prisbild... inga fantasisummor gärna... har gjort en lätt kalkyl på renoverings pengar vi lånade samtidigt med huset så runt 30 000:- detta kanske är TOK lite, som sagt har ingen aning om vad man ska välja....
//N
Letar man begagnade grejor på blocket ett tag, så brukar man kunna få napp. Ack-tankar finns allt som oftast, pannor inte lika ofta. Men det går ju faktiskt att elda i en gammal kombipanna, även om det inte är effektivt, i väntan på att man hittar en bättre. Tipsar om pannan Vedex 1000 (finns bla på Rinkabyrör om jag inte misstar mig) för ett hyggligt pris.
Jag tycker att du ska behålla ditt gamla värmesystem en vinter och se hur mycket huset drar. Då har du sedan ett bra underlag för att göra beräkningar på vad som är lämpligt att investera i. Oftast är det väl luft/luft-värmeväxlare som går snabbast att räkna hem.
Annars är antagligen pellets bäst, förutsatt att din panna passar till det så att det inte blir för mycket pyssel med sotning m.m.
Eller kanske behålla oljan för värsta vintern och komplettera med acctank och solpaneler?
Små hus får ju sällan bra ekonomi i bergvärme och 30-talshus mår ju bäst av att man eldar något i deras skorsten.
Annars är antagligen pellets bäst, förutsatt att din panna passar till det så att det inte blir för mycket pyssel med sotning m.m.
Eller kanske behålla oljan för värsta vintern och komplettera med acctank och solpaneler?
Små hus får ju sällan bra ekonomi i bergvärme och 30-talshus mår ju bäst av att man eldar något i deras skorsten.
jo har ju sett andra hus som skorstenen nästan helt vittrat sönder pga de bytt till något annat där man slipper elda, en kamin ska in i huset har vi sagt i alla fall, som vi tänkte instalera in i murstocken, men den är ju mer till för extra värme sen har den ju en liten trevlighets faktor.
det lutar nog åt pellets, just nu ialla fall, då har man ju kvar möjligheten att elda "vanlig" ved också...
men en luftvärme pump kan man instalera det till det befintligt vatten burna systemet ?? vilket är märket på den/de sorter som finns på marknaden ???
det lutar nog åt pellets, just nu ialla fall, då har man ju kvar möjligheten att elda "vanlig" ved också...
men en luftvärme pump kan man instalera det till det befintligt vatten burna systemet ?? vilket är märket på den/de sorter som finns på marknaden ???
Klicka här för att svara