Har lagt klinker nu och undrar efter hur länge man vågar koppla in golvvärmen igen . (Vattenburen) ?
2 veckor ?
 
ca 4 veckor efter flytspackling fick jag rådet att vänta. Men då spacklade jag ganska högt också ca 15 mm.
 
Det beror på hur varmt du kör. Om du schuntar in kanske max 22-23 grader efter att ha smugit upp det under några dagar så är det okej. Vänta minst fyra veckor efter fogning innan du drar på fullt.

Bara för att inte några missförstånd ska uppstå, elslingor som ligger i spacklet ska inte dras på överhuvudtaget förrän fyra veckor efter fogning.
 
klinkers golvets fix ska torka långsamt. du ska vänta 5 veckor efter det att sista klinkersplattan lagts. (förr sa man 4 veckor, men nu säger man 5)
 
Vem säger fem veckor? I varenda monteringsanvisning jag sett är det 28 dagar som gäller. Möjligtvis har någon leverantör en annan tid satt, men jag har aldrig stött på det.

Och det är inte bara för fixets skull, det är lika mycket för fog och flytspackel.
 
Snailman
klinker vet jag inte så mycket om , men jag har sett ett nybyggt hus med brädgolv, där detflesta brädor hade breda sprickor i sig... så jag antar att om man har för bråttom så får man väl en massa lösa plattor eller värre...
 
jon_h skrev:
Vem säger fem veckor? I varenda monteringsanvisning jag sett är det 28 dagar som gäller. Möjligtvis har någon leverantör en annan tid satt, men jag har aldrig stött på det.

Och det är inte bara för fixets skull, det är lika mycket för fog och flytspackel.
Grosisten som säljer Ardex säger 5 veckor
 
Okej, men jag tror inte detta är generellt. Men man ska alltid kolla monteringsanvisningen för just de produkter man använder, där står det vad som gäller,
 
Ok tack ska ni ha.
Jag väntar nog i 5 veckor och jag har inte kopplat in min värme styrning ännu så jag kör med fullt blås om jag öppnar ventilerna för golvvärmen. Men efter 5 veckor så borde det alltså inte vara något problem.
 
Säkert inte. Men dra inte på fullt ös direkt, smyg på värmen med en eller ett par grader per dygn helst.
 
jon_h skrev:
Säkert inte. Men dra inte på fullt ös direkt, smyg på värmen med en eller ett par grader per dygn helst.

Ok tackar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.