Ja, frågan är som rubriken lyder:
Hur kopplar jag in radiatorn när rören kommer från taket - se bild:
ovan.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Klicka på bilden för förstoring)

Mani Armatur har en bild från MA som visar en lösning - se högra exemplet. Problemet är väl då att man får inloppet på fel sida?
resize.aspx

Nu har jag tyvärr inte MA:s radiatorkoppel, utan bunkrat upp ett antal Danfosskoppel - se det vänstra kopplet:
2861.jpg

En lösning torde alltså vara att helt enkelt vända kopplet upp-och-ner, men installationen blir lite knasig med att ha vredet nere vid golvet.

Ett annat alternativ torde vara att dra ner rören från taket i något vägghörn, och sedan horisontellt utmed golvet, och sedan upp i kopplet - se bild:
under.GIF
Skapa konto

(Klicka på bilden för förstoring)

Så... min fråga till den samlade hjärntrusten: Hur _brukar_ man göra? Vad är mest rätt?

Jag har gjort som din övre bild visar, fast använt ett koppel som det övre mittersta. Det satt som standard i thermopanel- radiatorerna jag köpt. -Har använt en vinkelkoppling till radiatorn. Nackdelen är väl att man får rör/slang utefter väggen.

Anders H:

Du menar såhär alltså?:
sida.GIF
Skapa konto

Intressant förslag. Frågan är bara om radiatorkopplet medger en sådan modifikation. Jo, det lär funka, bara man ansluter framledning och retur på rätt sätt...

Staffans2000
Drag dem som din understa ritning (i ditt första inlägg) visar, enkelt och snyggt!
Rör mitt på en vägg syns mer än de dragna i ett hörn.

Staffan2000 skrev:
Drag dem som din understa ritning (i ditt första inlägg) visar, enkelt och snyggt!
Rör mitt på en vägg syns mer än de dragna i ett hörn.
Jag har gjort båda varianterna i min källare och hålle rmed om att snyggast är när de går längs golvet.

Apropos: om dina koppel inte passar för dragningen, använd inte koppel alls, bara låna termostaten.

--- Mats ---

Okej, det låter som det väger över att dra rören i hörnet i rummet och sedan utmed golvet fram till radiatorn. Jag har en hel drös med kromade kopparrör så det får bli en sådan installation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.