Ja, frågan är som rubriken lyder:
Hur kopplar jag in radiatorn när rören kommer från taket - se bild:
(Klicka på bilden för förstoring)
Mani Armatur har en bild från MA som visar en lösning - se högra exemplet. Problemet är väl då att man får inloppet på fel sida?

Nu har jag tyvärr inte MA:s radiatorkoppel, utan bunkrat upp ett antal Danfosskoppel - se det vänstra kopplet:

En lösning torde alltså vara att helt enkelt vända kopplet upp-och-ner, men installationen blir lite knasig med att ha vredet nere vid golvet.
Ett annat alternativ torde vara att dra ner rören från taket i något vägghörn, och sedan horisontellt utmed golvet, och sedan upp i kopplet - se bild:
Så... min fråga till den samlade hjärntrusten: Hur _brukar_ man göra? Vad är mest rätt?
Hur kopplar jag in radiatorn när rören kommer från taket - se bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mani Armatur har en bild från MA som visar en lösning - se högra exemplet. Problemet är väl då att man får inloppet på fel sida?

Nu har jag tyvärr inte MA:s radiatorkoppel, utan bunkrat upp ett antal Danfosskoppel - se det vänstra kopplet:

En lösning torde alltså vara att helt enkelt vända kopplet upp-och-ner, men installationen blir lite knasig med att ha vredet nere vid golvet.
Ett annat alternativ torde vara att dra ner rören från taket i något vägghörn, och sedan horisontellt utmed golvet, och sedan upp i kopplet - se bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så... min fråga till den samlade hjärntrusten: Hur _brukar_ man göra? Vad är mest rätt?
Jag har gjort som din övre bild visar, fast använt ett koppel som det övre mittersta. Det satt som standard i thermopanel- radiatorerna jag köpt. -Har använt en vinkelkoppling till radiatorn. Nackdelen är väl att man får rör/slang utefter väggen.
Jag har gjort båda varianterna i min källare och hålle rmed om att snyggast är när de går längs golvet.Staffan2000 skrev:
Apropos: om dina koppel inte passar för dragningen, använd inte koppel alls, bara låna termostaten.
--- Mats ---
Okej, det låter som det väger över att dra rören i hörnet i rummet och sedan utmed golvet fram till radiatorn. Jag har en hel drös med kromade kopparrör så det får bli en sådan installation.
Klicka här för att svara