Du fick ju en viska i allafall, alltid något!!

Även jag funderar på att ansöka om att sota själv men man behöver väl gå en kurs först??

Mvh Ulf

Majgårdarna
I vissa kommuner behöver man bara visa att man kan sota.

Enklast är väl att kolla på deras hemsida. Sök på sotning

Jag kanske lindade in mig lite mycket sist, men:

Grejerna är loss, viska, lod, rep, alltsammans är lyckligen utplockat ur pipan.

Värmen går på pellets igen, istället för el som den fick köra temporärt.

Jag inväntar med svalt intresse vad som händer härnäst - kommer Murre att skicka en räkning? Kommer de att försöka igen? Vill de ha tillbaks sina saker?

Angående egen sotning, så hade vi sotaren hemma häromdagen för besiktning av en kamininstallation, och här i Umeå räcker det med att anmäla till Brandchefen(?) att man sotar själv.

Ingen utbildning eller intyg krävs, men man är givetvis personligt ansvarig för att sotningen utförs på rätt sätt.

Jesca_j skrev:
Angående egen sotning, så hade vi sotaren hemma häromdagen för besiktning av en kamininstallation, och här i Umeå räcker det med att anmäla till Brandchefen(?) att man sotar själv.

Ingen utbildning eller intyg krävs, men man är givetvis personligt ansvarig för att sotningen utförs på rätt sätt.
Oj då man Kanske skulle bott i Ume då... Här i Jönköping krävs det en två veckors heltids kurs som kosta 3000spass att gå samt att man måste avlägga prov vart femte år.

Majgårdarna
Buspetra skrev:
Oj då man Kanske skulle bott i Ume då... Här i Jönköping krävs det en två veckors heltids kurs som kosta 3000spass att gå samt att man måste avlägga prov vart femte år.

Vem sa det? Sotarn eller?

Jönköpings läns Brandskyddsförening arrangerar, i samarbete med Jönköpings Sotning och ventilations AB, en kurs i egensotning.
Utbildningslängd

Ca 4 timmar

http://www.jonkoping.se/toppmeny/sk...ensotning.4.7308604a109303e2d10800011534.html

KarlNark skrev:
Hade sotaren på besök idag. Han lyckades kila fast viskan/kratsen/stålborsten så att den varken gick att dra uppåt eller neråt. Pipan gör en böj i sidled, så att man kunde inte ovanifrån se vad som hade hänt. Det gick bra att få förbi ett annat rep, så det är inte pipans diameter som felar. Kanske en skarv, vem vet.

Hans kommentar:
"Det är inga problem, du får knacka hål inifrån o mura upp det igen. Sen kan du ju sätta rostfri slang, så blir det jämna böjar."

Vad tycker ärade forummedlemmar? Jag tycker själv inte att det är helt självklart att det är mitt fel att han sätter fast sina verktyg; han har själv valt arbetsmetod. Samtidigt kan det vara lurigt att ge sig i kast med sotningsväsendet, blir de på dåligt humör kan de säkert hitta massor att racka ner på.

undertecknat
'Han som kör på elpatron nu'
:D:D:
Detta låter som ett perfekt underlag till en ny Lindeman-historia. Sotarmästare Viskan Lindeman till Er tjänst! I detta läge skulle han behöva ta hjälp av Rudolf Vallentuno, han som var så smal så han kunde inspektera vattenledningarna inifrån!
:D:D

Eller stäng in Ioan Ursut i huset och täta alla fönster så lär han komma ut den vägen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.