har ca 195cm i takhöjd och det är nån cm mer än ackumulatortankarna så jag ska göra en grop. snacka med farsgubben (som är gammal timmerman från början) och han instruerade mig hur jag skulle gjuta gropen. sänker golvet 20-30 cm så får tankarna plats + isolering. en kompis fråga om jag skulle isolera i gropen och när jag tänker efter kanske det inte är en så dum ide. ska man lägga frigolitisolering i botten/väggarna i gropen? då kan jag isolera hela tankrummet åt alla håll. nåt smidigt sätt att göra en dörr/inspektionsingång utan att tappa för mycket av isoleringsförmåga? rummet blir reglat, gipsat (finns väl ingen större mening att mura upp med leca?) och isolerat med mineralull (finns det nån sort som är tunnare/effektivare?). hur tjockt ska man sätta? jag kommer att ha 25cm ungefär i taket. det är grusmark så jag antar att det är struntsamma med singel under... lär ju inte vara det under resten av källaren.

så. allt fixat utom isolering av allt. sänkte golvet 40 cm med rejäl armerad sula.. det var bara typ 3cm tjockt innan utan armering... låg sönderrostat nät lite här och där... så det var nog lika bra. tankarna står stadigt och bra... lyckades t o m få fall åt rätt håll trots att det var första gången jag gjorde nåt sånt här (la en bräda på var sida av hålet och en kälke som gled påp dessa och som hängde ner i hålet som jag använde att dra av betongen med... va jobbigt men funka bra)... när jag gjorde rännan mellan pannan testa jag att använda hammarborren (från lidl) som vibrator för att skaka ner betongen i formen... la en planka på formen och körde med bredmejsel... gick faktiskt rätt bra. ska isolera nu med mineralull runt tankarna... hur tjockt? har för mig nån här sa 20 i väggarna och 30 ovanför... inte i mesta laget? vill ju kunna kolla termometern oxo på tanken... tänkte ta ett wellpapprör och dela i två bitar, sätta 3 glasskivor med silicon som isolerglastyp så man kan kika in. kan man på nåt enkelt/vettigt sätt göra en dörr/lucka in? känns som att häda att isolera... kopparören är jättevackra i sina krokar och böjar.

Låter som ett spännande projekt. Finnes bilder som kan stilla min nyfikenhet?

Köp längre termometrar istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.