Hej!
Jag ska bygga nytt. Så gått som nyckelfärdigt trähus utanför Borås. Det blir 140 m2 vattenburen golvvärme på platta på mark. En NIBE 360P är tänkt att installeras. Men kostnaden för att istället välja en 410P med värmd tilluft är mycket högre, det innebär dessutom fler och mer komplicerade rördragningar eftersom mittenpartiet av huset kommer att bli öppet upp i nock. Är den föruppvärmda tilluften ändå ett tillräckligt starkt argument att välja den? Blir det så mycket behagligare inneklimat?

önskar svar och förklaring
Johan

Personligen tror jag inte du får så mycket behagligare inomhusklimat.
Luftburen värme var poppis för 15-20 år sedan men har nästan helt försvunnit. Är det kallras från tilluftventilerna i ett frånluftsystem du är orolig för? Kallras från fönster? Väljer man golvvärme kan man ju välja fönster med bra isoleringsförmåga, lägga golvvärmeslingorna tätare utmed ytterväggarna, moderna tilluftventiler typ Fresh 90 osv. Eller välja radiatorer framför golvvärme om man är riktigt paranoid! För mig är 410p intressantare om man byter ut ett redan befintligt system med uppvärmd tilluft / luftburen värme. Men det är klart vill du ha många av fördelarna med FTX (ingen risk för kallras, fullkomlig kontroll över ventilationen) tillsammans med fördelarna från frånluftvärmepumpen (energiåtervinning, helhetslösning för värme, ventilation, varmvatten) är det ju ett alternativ!

/Pontus

Ja, det är framför allt energiåtervinningen som jag funderar på. Elen lär ju inte bli billigare med åren. Om 10-15 år kanske jag har solfångare på taket men tills dess. Det blir 3-glas och hyfsat välisolerat så isoleringen är jag inte så orolig för. Vårgårdahus gör nog inga tabbar i den frågan får vi hoppas.
Sen är det ventilationen... drar in smutsig luft... är själv gräs- och lätt damkvalsterallergisk... markradon... ja många funderingar blir det.

Visst, det är också ett argument! Det är lättare att filtrera om all luft tar samma väg!

/Pontus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.