Har en fråga angående expansionskärl. Jag har ett på 25 liter idag som sitter på 2:a våning i huset (det är ett öppet kärl). Jag hade tänkt att sätta in en ny pannan nästa år, med en ack. tank på 5000 liter. Problemet är att jag inte har någon mer plats att sätta ett öppet exansionskärl på. Då finns det 2 lösningar som jag har kommit på:
1. Byta till ett tryckexpansionskärl. Men jag vet ej så mycket om detta. Passar det till vedpanna eller är ett öppet körl att föredra? Måste man göra något med element och rör tackvare att det är ett annat system?
2. Pannrummet ligger som en biyta till huset och jar en balkong ovanpå sig. Skorstenen går upp på balkongen och står inte nära resten av huset (står i ena hörnet på balkongen så lång bort ifrån huset som möjligt). Jag ska då bygga till ett litet rum för ack.tanken utanför pannrummet intill skorstenen) och fundera på om det gårt att göra en trumma upp från pannrummet (för värmeledning så att inte allt fryser) och sätta kärlet i höjd med toppen på skorstenen. Kanske inte blir så snyggt, men jag vet inte annars hur jag ska göra!
Någon som har en bra lösning?