Ack-tanksproblem

2k läst  6 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Tänkte jag skulle få era reflektioner kring följande:

Bakgrund:

Jag har nyligen köpt hus och när det gäller värme och el är jag totalnovis. Enligt mäklarbeskrivningen fanns det en CTC-panna i huset med en ny pelletsbrännare och ackumulatortank. So Far, so Good. Det stod en tank i källaren som säljaren kallade acktank, och tanken var mycket riktigt kopplad till pannan med två rör.
    Säljaren sa att han inte använde tanken, men att det skulle funka..

För några dagar sen mailade jag Baxi som tillverkat tanken för att få lite mer dokumentation på den. Fick svaret från killen jag snackade med att "det bästa jag kunde göra med tanken var att ta tigersågen eller vinkelslipen och skära ner den i småbitar för vidare resa till tippen" Tydligen går det inte att använda tanken till den pannan som står i huset, om man inte gör en massa ändringar och investeringar, och i praktiken leder även dessa investeringar till att resultatet blir mindre ekonomiskt än att köra utan ackumulatortank.

I min värld innebär en ackumulatortank att man får mer varmvatten utöver det som finns i pannans beredare? Eller att man om man eldar ved, värmer vattnet till elementen i ack-tanken för att slippa elda flera gånger per dygn..

Det jag skulle vilja ha är era reflektioner på om inte detta kan anses vara ett dolt fel? Eller förväntas jag som husköpare kunna "se" på en ackumulatortank om den funkar till pannan eller ej? Har man inte rätt som köpare att räkna med att det som står i husbeskrivningen faktiskt fungerar?
    Vad tycker ni?:confused:

2. G
    Medlem Nivå 14
    det första du ska göra är att lära dej mer om din pelletseldningsystem. När man eldar med pellets behövs det oftast ingen akumulatortank om du tar varmvatten och radiatorvatten direkt från pannan. Pelletsbrännaren ser till att du alltid har varmvatten : den startar när panntemp når inställd minimum och stannar när panntemp når inställd maximum. Brännaren tillverkar varm vatten när du behöver den och i den mängd som du behöver så någon lagring av varmvatten är ej nödvändig. Sök mer på pelletsinfo.se
    Du har fått besked att tanken är ej i bruk så det är inte en överraskning för dej och allra minst dolt fel, tycker jag, eftersom din uppvärmningsystem fungerar som den var tänkt att fungera när du köpte huset. Det står i beskrivningen att det finns en akumulator och den finns ju ... men ej i bruk. Säljaren sa ju inte att det fungerar men att det skulle kunna fungera ....
    Huvudsaken att uppvärmningen fungerar :)
    gaia

3. H
    Medlem Nivå 1
    Ska du behålla ack-tanken för att mellanlagra varmt vatten i ,så behöver du en styrning dvs. acken styr när brännaren går för fullt och stänger sedan ner, medans vattnet i tanken kalnar. Mer funderingar ? hansers1

4. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.. Och ja, jag vet ju också att pannan fixar varmvatten osv, och jag har väl någorlunda kläm på hur pannan funkar.

Och jag kanske var otydlig där.. Ackumulatortanken påstods vara ansluten till pannan, vilket enligt tillverkaren är en omöjlighet..dessutom sa säljaren ordagrant när jag frågade "Det fungerar, men jag har inte använt den" vilket i mina öron låter som en bluff..

Men visst..Värmen fungerar så jag lär ju inte behöva frysa..:cool:

5. S
    Medlem Nivå 1
    Och hansers1.. Det var just av den anledningen jag ville veta mer om tanken..för att kunna få styrning på det hela.. Eftersom det inte fanns någon sådan, vad jag kunde se...:)

6. H
    Medlem Nivå 1
    Acc.styrning till pelletts brännaren kostar ca. 2000:-, du styr alltså p-brännaren mot acc-tankens temp ( ej som normalt att styra mot pannan-huset) Detta under förutsättning att ladd-kopplet fungerar.
    Satte själv in detta för att möjligtet att även elda ved under delar av året..
    Behöver du mera kött på benet.....

7. 2
    Medlem Nivå 11

Då du tar vv direkt från pannan ska man inte elda pellets mot acktank..
    Vad jag inte förstår är varför inte acktanken skulle kunna funka???
    Det som behövs för att det ska fungera som tänkt då du har vvberedning i pannan är en laddomat 4030 som pumpar över vattnet till tanken vid laddning o tillbaka till pannan vid urladdning...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: