Jag håller på å jaga strömtjuvar och har funnit en sådan. Min cirkulationspump drar 110W vilket jag har fått för mig är onödigt mycket.
Mitt hus är idag på cirkus 140kvm men kommer öka till ca 200. Nivåskillnaden mellan pump och högst belägna radiator är 5-6m.
Har sett att Grundfos har varvtalreglerade pumpar. Är det nått att ha eller kastar man pengarna i sjön. Anar att de är dyrarare. Vilken pump rekommenderar ni.....

Läste precis att Wilo skall ha den mest energisnåla cirkulationspumpen, enligt något testinstitut. 28% mindre strömåtgång än snålaste konkurrenten.
Måste man inte ha nån typ av styrning till pumpen för att varvtalsregleringen skall funka? Kanske inte funkar med alla system.

Varvtalsstyrningen sitter i pumpen.

Protte

Har en grundfors Alpha i mitt system. Den funkar kanon, men för att få rätt besparing så bör man lägga lite tid på att få till rätt varvtal.
Har man för litet flöde blir ju husvärmen ojämn mella de run som ligger tidigt i slingan och de som ligger sent.

Hälst had jag haft en pump som styrs mer sofistikerat baserat på husets vämebehov, men jag hade inte tid...

prototypen skrev:
Varvtalsstyrningen sitter i pumpen.

Protte
Jag menade att man måste ha något som talar om när det behövs mer eller mindre värme i huset, t.ex. nån form av rumstermostat eller liknande. Eller kanske nåt som gör att den sänker varvtalet på natten.

Kikade på en cirkulationspump ur Grundfos Magna-serie och den minsta där ur skulle jag få pressa ur mig 3600 pengar för att bli ägare till :eek:
Får nog fundera en stund.....

En vanlig Grundfos 25/40 fungerar väl till de flesta kåkar?

Grundfos 25-40 har jag blivit rekommenderad av rörläggare men jag tänker lite att el-priset i framtiden knappast blir lägre. Betalar idag över kronan per kW och en pump som snurrar nästan hela året kan kosta en hel del. Jämfört med pumpen jag har idag skulle en 25-40 vara insparad på ca 2 år. En självreglerande pump sparar man inte in lika fort men säg att den håller i 20år då borde väl den vara ett val framför 25-40?????

Vem vet hur länge en pump håller? Gamla trotjänare drar ju som sagt mycket ström och om 10 år kanske pumparna drar 2w och går med piezo eller vem vet vad. Man ska inte tänka allt för långt in i framtiden helt enkelt eftersom det inte går.

För mig går det inte att installera en tryckstyrd pump rent ekonomiskt. Tror aldrig att man sparar in den nämligen. Sen är det ju så att om man har en lampa okynneständ i huset så förlorar man ändå mer på den än på pumpen. Slå av den när den inte behövs och kör på lämplig fart när den gör det.

Men låt inte pumpen stå en hel sommar, den kanske inte startar till hösten. Tänk positivt, värmen tillförs till huset så man förlorar ju inte energin som med en utebelysning.

Protte

Min har stått i 5 sommrar inga problem. Men att starta den när man är ner i pannrummet är väl inga problem/kostnad heller.

Har man mycket skit i systemet kanske man skulle installera någon form av rensfilter.

det är bättre för värmesystemet och pumpen om den går hela tiden! inga pengar att bråka om direkt heller tycker jag. Finns så mycket annat i en kåk som drar massa ström.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.