15 138 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Luft i systemet som inte försvinner
Jag är inte så väl insatt i drift av system med accumulatortankar, men det finns antagligen en mängd med olika lösningar på hur dessa skall vara kopplade.mikaelbe skrev:Jag stänger både fram och retur till slavtanken. Det finns dock en anslutning från slavtankens övre del ner till den gemensamma returen för huvudtank och slavtank. Denna del går inte att stänga av så slavtanken är inte helt bortkopplad ändå. Det blir dock inget flöde och därmed ingen värme i slavtanken. Vad är tanken med en sådan anslutning? Det är som att slavtanken är både parallell- och seriekopplad.
Kan kanske prova att stänga framledningen till slavtanken bara och ser hur det blir då.
Det verkar ju som om du kommit luftproblemet på spåret. Gör som du själv förslagit så tror jag att du slipper luften framöver.
Nu har jag fattat vad det för extra anslutning mellan tankarna. Det är helt enkelt möjligt att seriekoppla tankarna i stället för att parallellkoppla. Nu skall jag testa och köra med detta ett tag och se vad det kan innebära. Vad jag har läst mig till är att det funkar lika bra som parallellkopplat på vintern. Det blir något sämre effekt övriga årstider. På sommaren spelar det ingen roll, då stängs värmen av, då blir det bara huvudtanken ändå där varmvattenberedaren sitter.
Någon som har nån kommentar om seriekopplat?
Någon som har nån kommentar om seriekopplat?
mellan kärl och resten av systemet bör man ha en kran för att kunna kontrollera förtrycket i kärlet utan att behöva tappa ner hela systemet, samma med en kran "före" övertrycksventilen, men man måste se till att den inte kan stängas av misstag. i mitt fall så skulle jag få tappa ur ca 2,5-3 m3 om jag ska byta övertrycksventil och om jag vill kolla förtrycket så skulle jag i så fall behöva tappa ur drygt 4 m3, därför har jag satt kulventiler med borttagna handtag.SvenD skrev:Fortfarande inte värmeexpert.
Jag kan inte se någon nackdel med att ha kärlet på returen, men säkerhetsventilen och helst även tryckkärlet skall sitta direktanslutna till pannan. Dvs ingen avstängningsventil/shunt skall finnas mellan kärl/ventil och panna.
Någon fördel med att ha kärlet på returen har jag dock svårt att se, men eftersom trycket på retursidan av pannan i princip är detsamma som på framvattensidan så bör det funka lika bra. Det finns ingen cirkulation i kärlet, så de skillnader i värmeförluster du talar om är små, speciellt om kärlet inte sitter direkt på framvatten/returledningen.
Klicka här för att svara