IR-värme eller strålningsvärme används mest som punktuppvärmning idag vid t.ex. arbetsplatser i större hallar.
Inget större fel i tekniken i sig, strålningsvärme har den lilla fördelen att den värmer upp kallaste ytan mest så att säga.
Men har inte varit någon fullståndigt passande lösning för villor.