Jag befinner mig i en liknande sits.

Förutsättningar:

210 kvm s.k Thermohus byggt 2007 med ytterväggar i 300 mm EPS element (kärna i 150 mm lättbetong)
Golvvärme i hela huset
1250 l utespa med två motorer á 4kW
cirka 8 kbm bastu med 8 kW aggregat (bastar måttligt)
IVT 495 Twin med 200 m markslinga och en 360 l Varmattenberedare
alla spottar samt all utebelysning är 12V
2 LCD tv
Huskvarna Diamant och Kristall (kyl&frys)
induktionshäll

Efter en syning av mätarställning höll jag på att svimma. Vi har förbukat 21000 kW/h och vi flyttade in i April 2007.

Jag har nu letat effektbovar och med följande värden:

Datum/Tid Timmar Mätarställning (kW/h) Diff (kW/h) kW/h Last
2008-01-11 09:00 21 695
2008-01-13 20:00 59:00:00 21 928 233 3,9 VB+VP
2008-01-15 09:00 37:00:00 22 141 213 5,8 VB+VP+SPA
2008-01-20 18:00 129:00:00 22 668 527 4,1 VB+VP+SPA
2008-01-21 19:00 25:00:00 22 791 123 4,9 VB+VP+SPA
2008-01-22 01:30 6:30:00 22 817 26 4,0 VB+VP+SPA
2008-01-22 08:45 7:15:00 22 828 11 1,5 Allt av
2008-01-22 10:00 1:15:00 22 831 3 2,4 Allt av
2008-01-22 19:30 9:30:00 22 853 22 2,3 Allt av

kan jag konstatera följande:

Hushållsel: 2,4 kW/h
Uppvärmning av SPA till 37 grader: 1,9 kW/h
SPA vid kontinuerlig drift: 0,2 kW/h
VVB: 0,8 kW/h

Jag är inte riktigt färdig med mina mätningar så något värde för VP har jag inte än men det är en kombipanna som ger 3 kW/h om du tillför 1 kW/h. Elpatronen är på 9 kW/h.

Dessutom så har jag haft VP avstängd under 24 h och vid avstängning "missinatten" höll vårt vardagsrum/kök (cirka 90 kvm och 3 m takhöjd i snitt) en temperatur på 21,7 grader. Kl 1900 ikväll dvs cirka 18 timmar senare hade vi en temp på 22,1 utan att ha tillfört någonting. Efter att ha eldat i kaminen cirka 2 timmar har vi en temperatur på 24 grader. OK, eftersom vi har golvvärme så finns det en tröghet i betongen, men varför skulle pannan behöva jobba så mycket för att hålla värmen när det inte finns några förluster?

Förvånande kan jag också konstatera att "hushållsel" som ju håller sig hyfsat konstant kommer att ligga på cirka 12-15000 kW/h per år om jag jämkar lite för sommar.

Nyfikenheten stiger addee.
Har du hittat något galet eller har du bara ledsnat på våra förslag och idéer?

IVT var här och fyllde på köldmedium i kollektorslangen. Det var en hel del luft i systemet vilket i sin tur tyder på att elpatronen jobbat onödigt mycket. Däremot hittade vi en läcka i pannan så den är fortfarande avstängd. Vi går nu in på fjärde dygnet utan värmepanna och temperaturen har aldrig gått under 20,5 grader.

Mao, vår effektbov står att finna i hushållsel. Jag har räknat lite på det och om vi har datorer, TV (2 st), förstärkare (2 st) och alla spottar (vi har närmare 50 st á 20 W inkl utebelysning) igång drar det cirka 5 kW/h. Så nu går jag omkring och släcker lampor. TV'n är numera av (kopplad till dator och var tidigare alltid på). Det går ju att lyssna på musik utan bild :-)

Återkommer efter ytterligare mätningar.

Vill inte vara petig men i slangen fyller man köldbärare, köldmedium är den "gas" man har i kompressorn.

addee, du skriver att din källare är inte uppvärmt men sen skriver du att du har ca 18 grader varmt i källaren. Hur värms din källare då? Med golvslingor från våningen ovan? Du skriver att du har bara 1 grad tempskillnad på din golvvärme ut-in men cirkulationen är kanske så hastig så dina kW går åt ? Eller är det dina radiatorer som jobbar hård för att hålla dom 18 grader i källaren?
Att man inte värmer ett rum direkt betyder inte att rummet inte förbrukar något värme. Rummet kan förbruka värme som kommer indirekt genom tunn isolering, innervägg eller tak som gränsar till uppvärmda utrymmen. Hur kommer det sej att du har så varmt i källaren?

Kan tänka mej att om man jagar returvatten hastigt förbi elpatronen så hinner den inte värma den snabbt cirkulerande vatten och jobbar hela tiden för att nå upp till inställd temp. som verkar hela tiden ligga en bra bit före. Nästan ett läge för den andra elpatronen att gå in och jobba ....
Jag tror att tekniken fungerar som den ska och det är bara värmeförbrukningen som saknar en logisk förklaring .... om inte källaren snyltvärms ...
gaia

huumm eldar med ved för värme & vv här. Huset är litet, ca 70 kvm plus oisolerad vind. (samt pannrummet & tvättstuga i annan byggnad) Eldar väl en 4-6 h i pannan per dag med en medeltemp ute på låt oss säga 4 grader, Pannan skall ge 35 kW, alltså 140-210 kW förbrukning per dygn....

jag har inte räknat så noga på detta men vill bara få sagt att det går åt mycket energi, speciellt i lite äldre hus med tveksam isolering samt kanske ineffektiv ventilation och drag lite här och där. så är det här iaf just nu. Men elverket ska man helst inte gynna för mycket, har förbrukat 3500 kWh på 9 mån (inkl. "gammal" kvicksilver-utebelysning och elgolvvärme i badrum....)

en fråga addee: hur varmt varmvatten får du ut ur kranen?

Conan skrev:
IVT var här och fyllde på köldmedium i kollektorslangen. Det var en hel del luft i systemet vilket i sin tur tyder på att elpatronen jobbat onödigt mycket. Däremot hittade vi en läcka i pannan så den är fortfarande avstängd. Vi går nu in på fjärde dygnet utan värmepanna och temperaturen har aldrig gått under 20,5 grader.

Mao, vår effektbov står att finna i hushållsel. Jag har räknat lite på det och om vi har datorer, TV (2 st), förstärkare (2 st) och alla spottar (vi har närmare 50 st á 20 W inkl utebelysning) igång drar det cirka 5 kW/h. Så nu går jag omkring och släcker lampor. TV'n är numera av (kopplad till dator och var tidigare alltid på). Det går ju att lyssna på musik utan bild :-)

Återkommer efter ytterligare mätningar.

Hade glömt dej, Va o tittade mycket på hemsidan då ni byggde o blev intresserad av vad förbrukningen skulle bli..
Det låter ju som det inte är till värmen elen går, Iof så blir det ju mycket värme av elektronik o halogen lampor..

Medd hur det går, Finns det inte i menyn vad pumpen dragit??

Tjena!

jag tror inte heller att det ar varmepumpen som drar ivag. Boven i dramat ar vara 68 spottar samt 2 lcdTV @ 300 W med tillhorande hemmbio @ 500 W som star pa i snitt 8 timmar per dygn.

Conan du får nog kolla om det går byta ut iaf några halogen spottar till antingen lågenergi lampor (lysrörslampor för spott) el ledlampor

Huset är alltså "äldre" 210 m2 uppvärmd yta (80+80+50), det låter inte alls orimligt med 125kWh/Dygn = medeleffekt 5,2kW, på vintern iofs. 22% var dessutom hushållsel ?? dvs drygt 4kW värme...(i snitt)

Överslagsmässigt: 40m yttervägg per plan 2,5m takhöjd ger 100 m2 yttervägg per plan*2 = 200m2, tillkommer källare (det var väl den som var 50m2, kanske mot mark, men om vi bortser från det och lägger till litet tak, och räknar som om det var 350 m2 mot omgivande luft...Vid innertemp 20 grader och utetemp i genomsnitt -5, blir det ett U-Värde på 0,45. (Och då är inte ventilationsförluster med...)

Att sänka tempen där den inte behövs är a & o, vilken är pannrumstempen tex ? Pannan kan stjäla en hel del energi om varmvattnet cirkulerar i den (Är rökgasgången pluggad med tex mineralull eftersom pannan inte används slipper man vädra ut varmluft i skorstenen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.