De senaste 2 dagarna har jag startar flera trådar inom olika områden här på forumet. Och nu är det dags igen. :)

Jag har använt forumet mkt längre än jag varit "medlem", men inte hittat det jag söker, så nu får det bli några trådar.

Vårt lilla nyköpta hus på 75kvm har en öppen planlösning med allrum och köksdel samt stor möblerbar hall och ett stort sovrum. Om man utgår från allrummet som en rektangel så ligger hallen till vänster om ena långväggen, och sovrum och badrum finns bakom ena kortväggen. Från hallen kommer man in till allrummet och till sovrummet. Toan kommer man till genom att gå förbi köket. det är öppet till nok och ordentligt isolerat i taket för några år sedan. Se den enkla ritningen.

Nu till mitt bekymmer. Huset värms med luftvärmepump och elradiatorer. Det finns också en gjutjärnskamin i allrummet. Tidigare ägarna uppger att de huvudsakligen eldat i denna samt kört med värmepumpen, och bara ibland haft element på i sovrummet samt ställt in ett element i badrummet. De har visserligen haft en ganska lång elförbrukning, men jag vill värma så mkt som möjligt med kaminen. *älskar att elda*

Jag tänkte installera ett rör med fläkt för att flytta värme under taket in till sovrummet eftersom värmepumpen inte riktigt få in luften dit. Jag tänker att om jag dessutom samtidigt eldar i kaminen så kommer luften att dras runt och värmen spridas bra. Ha gärna synpunkter på detta. Men badrummet är det värre med. Har för mig att jag läst att man INTE ska trycka in luft i badrummet. Vi har mekanisk frånluft i badrummet via separetten, så nu funderar jag på om jag ska sätta någon slags ventil i dörren in till badrummet. Tänkte isf så hög upp som möjligt så det inte är den kallare luften längs golvet som sugs in.

Tar tacksamt emot ideér.

/C

Är det ditt enda sätt att värma badrummet, det låter kallt i mina öron. Badrummet är nog det rum som kännns viktigast att det är ordentligt varmt när man kliver ur duschen.

Det är mer eller mindre standard i lite äldre hus att ha mekaniskt frånluft från badrummet samt överluft från andra utrymmen som tilluft. I enklaste utförandet är det glipan under dörren som står för "överluftningen". Tror att det är svårt att endast med en ventil få tillräckligt med varmluft förflyttad till badrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.