Crille68 skrev:
Hej!
Nu för tiden är det inte många som använder annat än presskopplingar eftersom det är sååå mycket smidigare, går fortare och är MYCKET BILLIGARE än klämringskopplingar. Jämför man priset på en böj i 22 mm kostar en presskoppling under hälften av en klämringskoppling! :eek:
Prisuppgift från Rinkaby på 22 mm 90 gradersböj:

Klämring: 83,10kr
Presskoppling: 29,50kr
Lödkoppling: 7,40kr

Ska man jämföra pris så är det bara lödning som gäller, håller dessutom tills röret ärgar av om man gör jobbet ordentligt. Men jag håller med om att det verkar fruktansvärt smidigt att jobba med presskopplingar.

Men för det som tråden handlar om, ansluta en radiator till radiatorkopplet, är det bara lin och pasta som gäller eftersom radiatorn alltid har en gänga. Det kommer man inte ifrån även om man skruvar dit en övergång till press-, kläm- eller lödkoppling

Som sagt är det kona mellan element och radiatorkoppel, dvs inget lin, bara pasta!

Hej! :)
Ja, jag håller med om att lödning håller bäst men tidsvinsten för en presskoppling gör att det inte går att jämföra. På kylarbeten är dock lödning att föredra om man vill ha kvar gasen i ledningarna... :o
Så klart är det inte ofelbart med presskopplingar. Jag skrev ju med "öron" att det "inte går att göra fel".
Jag tror dock att det är vanligare med läckande klämringskopplingar än presskopplingar... Vem har inte sett ärgande = läckande klämringskopplingar? :cool:
Nåja, det var som sagt inte det tråden handlade om utan tejp eller lin & pasta på en radiatorkoppling. Där kan jag bara hålla med föregående talare att det finns bara en sak som gäller; pasta - Basta! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.