2 125 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Pannfråga
Jag undrar hur det funkar med en panna som inte har acc-tankar. Hur värms varmvattnet upp, och fås att räcka så länge? 
Oj, det var en diffus fråga! Menar du ved eller en värmepanna i största allmänhet!?
En vedpanna utan acktank har inte kapacitet i närheten av en med acktank. Alternativet är en konstant liten brasa á la kökspanna...inte vidare praktiskt.
En värmepanna (olja, pellets, el osv) tänder när behovet finns, antingen med en beredare i pannan eller med plattvärmeväxlare.
Eller vad undrar du egentligen...?
En vedpanna utan acktank har inte kapacitet i närheten av en med acktank. Alternativet är en konstant liten brasa á la kökspanna...inte vidare praktiskt.
En värmepanna (olja, pellets, el osv) tänder när behovet finns, antingen med en beredare i pannan eller med plattvärmeväxlare.
Eller vad undrar du egentligen...?
Ok ska försöka vara tydligare.
Har en Extunapanna med påkopplad pelletsbrännare och undrar hur den utan acc-tank lyckas få varmvattnet att hålla för 25 min dusch.
Har en Extunapanna med påkopplad pelletsbrännare och undrar hur den utan acc-tank lyckas få varmvattnet att hålla för 25 min dusch.
Det är det jag också undrar. Mig veterligt finns inga acc-tankar. Ej heller vv-beredare synlig utanför pannan.
basshunter skrev:
Skulle tro att pellets brännare srävar efter att ha 65-70 grader i pannan.
Om tempen går under detta så startar den brännaren.
Klicka här för att svara