Jag undrar hur det funkar med en panna som inte har acc-tankar. Hur värms varmvattnet upp, och fås att räcka så länge? :confused:

Oj, det var en diffus fråga! Menar du ved eller en värmepanna i största allmänhet!?

En vedpanna utan acktank har inte kapacitet i närheten av en med acktank. Alternativet är en konstant liten brasa á la kökspanna...inte vidare praktiskt.

En värmepanna (olja, pellets, el osv) tänder när behovet finns, antingen med en beredare i pannan eller med plattvärmeväxlare.

Eller vad undrar du egentligen...? :)

Ok ska försöka vara tydligare.
Har en Extunapanna med påkopplad pelletsbrännare och undrar hur den utan acc-tank lyckas få varmvattnet att hålla för 25 min dusch.

Kommer varmvattnet från acktanken idag eller är den bara slavkopplad till pannan?

Det är det jag också undrar. Mig veterligt finns inga acc-tankar. Ej heller vv-beredare synlig utanför pannan.

Majgårdarna
basshunter skrev:
Ok ska försöka vara tydligare.
Har en Extunapanna med påkopplad pelletsbrännare och undrar hur den utan acc-tank lyckas få varmvattnet att hålla för 25 min dusch.

Skulle tro att pellets brännare srävar efter att ha 65-70 grader i pannan.
Om tempen går under detta så startar den brännaren.

Ja, då sitter beredaren i pannan och brännaren tänder, som Andreas skriver, när panntempen (och då också varmvattnet i pannan) underskrider ett visst värde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.