4 007 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Är det OK att använda kulventil istället för radiatorkoppling med avstängning?
Kanske töntig fråga men jag byter ut en radiator mot en handukstork och har köpt 2 standard R10 kulventiler att skruva på 17 mm stålrören som kommer upp ur golvet. De gamla radiatorventilen samt returventilen skall jag skruva bort.
Nu började jag fundera om det är OK att använda kulventiler som ju är för tappvatten till radiator/handdukstorkinstallationer?
Det borde ju vara OK men frågar för säkerhets skull.
Eller skall jag använda radiator avstängningsventiler istället?
Själva handdukstorken har jag en ventil till redan, en sån där enhålsventil med ett långt rör man sticker in i handdukstorken. Så på sätt o vis behövs väl inte tur/retur ventiler VÄL?, men känns bättre att ha dessa ventiler ifall man skulle behöva montera bort handdukstorken.
Nu började jag fundera om det är OK att använda kulventiler som ju är för tappvatten till radiator/handdukstorkinstallationer?
Det borde ju vara OK men frågar för säkerhets skull.
Eller skall jag använda radiator avstängningsventiler istället?
Själva handdukstorken har jag en ventil till redan, en sån där enhålsventil med ett långt rör man sticker in i handdukstorken. Så på sätt o vis behövs väl inte tur/retur ventiler VÄL?, men känns bättre att ha dessa ventiler ifall man skulle behöva montera bort handdukstorken.
jag upptäckte att det är skillnad på kulventiler, ahlsellkulan(kromad) blev trög efter ca 2 år trots att den används ca 2 ggr/månad så jag fick byta båda(kall o varmtappvatten). vanliga kulventiler av märke ahlsell och noname rostar kulan på, men inte av märket armaturjohnson- dessa har suttit i tappvattnet, iofs så har jag järn i vattnet....
Radiatorvatten är mindre aggressivt mot metaller än färskvatten, eftersom det i princip blir fritt från syre efter ett tag. Så kulventilerna tål det utan problemohlgren skrev:
Klicka här för att svara