Oki,

Men till den stora frågan.

Ska jag göra en egen slinga från jordvärmepumpen / olje pannan till en shunt för golvvärmen?

Eller ska jag sätta shunten där ett element har varit?

Känns som det kräver mer värme från pumpen att åka hela slingan med avstängda radiatorer än direkt till shunten?

Eller har jag fel?

Om jag skall vara helt ärlig så skulle jag vänta med golvvärme tills man fått grepp om hur det där fungerar och var det egentligen produceras värme. 1,5m3 olja motsvarar en bit över 10.000kWh även om brännaren har usel verkningsgrad. Har du sedan en jordvärmepump som väl rimligen producerar värme som motsvarar 12-15.000kWh och en luftvärmepump som väl borde kunna leverera 8-10.000kWh så har du där värme som är långt över vad som rimligen skall behövas. När du dessutom säger att det sitter en elpatron för varmvattnet och det eldas i kaminen så frågar man sig om huset alls är isolerat?

Något är ordentligt fel. Leta reda på det först, och installera golvvärme och kamin sedan när du fått ordning på det hela.

Swetrot skrev:
Om jag skall vara helt ärlig så skulle jag vänta med golvvärme tills man fått grepp om hur det där fungerar och var det egentligen produceras värme. 1,5m3 olja motsvarar en bit över 10.000kWh även om brännaren har usel verkningsgrad. Har du sedan en jordvärmepump som väl rimligen producerar värme som motsvarar 12-15.000kWh och en luftvärmepump som väl borde kunna leverera 8-10.000kWh så har du där värme som är långt över vad som rimligen skall behövas. När du dessutom säger att det sitter en elpatron för varmvattnet och det eldas i kaminen så frågar man sig om huset alls är isolerat?

Något är ordentligt fel. Leta reda på det först, och installera golvvärme och kamin sedan när du fått ordning på det hela.
Vet ju inte säkert hur mycket han kör med Luftvärmepumpen och han brukar säga att han slår på varmvatten bredaren på morgon o sedan stänger av den efter de båda har duschat o har jummet vatten resten av dagen.

Grejen är att vi ska renovera huset invändigt på en gång så att vänta med golvvärmen är inte aktuell. Tänker inte lägga klinker utan gv. Kamin har visst mycket för värmen skull men oxå mycket för mysfaktor.

Så egentligen undrar jag ifall det är bäst att ha en egen slinga till gv eller ska man piggybacka på radiatorslingan?

varför ska man hålla på att slå av och på vvbn? kan ju finnas risk för legionella samt att värmeförlusterna från den inte är så stora och kommer huset tillgodo mer eller mindre under halva året.

jag tycker du ska behålla oljepannan tills du bott där iaf en vinter och du fått lite koll på värmesystemen. du kan ju komplettera den med en pelletsbrännare samt att du har backup om/när värmepumpen havererar.

Håller med pellefant.
Varmvatten beredaren ska alltid vara på. Går åt mycket ström att starta på kallvatten varje morgon.
Tycker nog också att du ska bo in dig lite och kolla hur allt fungerar. Du kan ju lägga golvvärmen men vänta med att koppla in den om den möjligheten finns.

Ska du ha mera golvvärme i huset? Isåfall kan du ju ha en fördelare i källaren och förbereda för ytterligare rum. Annars hade jag kört på att koppla in den med en Push12:a

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.