1 909 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Värmesystem vid (större) tillbyggnad?
Hej!
Vi hoppas på lite goda råd från er med lite mer erfarenhet än vi! Vi bor i gammalt tillbyggt torp på 65 m2 o planerar en utbyggnad på knappt 90 m2 upppdelat på två plan. Gamla huset har förstås ingen ventilation (finfint drag dock
) o värms upp av elradiatorer samt tillskott av en kamin. Nya huset ska byggas på plintgrund. Vi har inte planerat att ha golvvärme. Hur tycker ni man ska tänka när man ska planera sin energiförsörjning? Är det värt att satsa på bergvärme för 120000? Kommunens energirådgivare förkastade totalt mitt förslag på enkel luft-luftpump o fler radiatorer... Vår budget är lite tight så vi hade väl hoppats slippa såna jätteinvesteringar som bergvärme, men lurar man sig själv i längden om man snålar? På hur lång sikt kan man tro att man tjänar in en sån investering egentligen, det är ju väldigt mkt pengar... Kommungubben menade att enda alternativet var pelletskamin, till ungefär samma kostnad, och då behöver man ju utrymme för denna också. Jord- eller sjövärme är inga alternativ för oss. Snälla, hjälp oss! Förslag mottages tacksamt! Vi är två vuxna och ett, snart två, små barn i familjen.
MVH//Malin m familj
Vi hoppas på lite goda råd från er med lite mer erfarenhet än vi! Vi bor i gammalt tillbyggt torp på 65 m2 o planerar en utbyggnad på knappt 90 m2 upppdelat på två plan. Gamla huset har förstås ingen ventilation (finfint drag dock
MVH//Malin m familj
Pellets låter ju kul, men tänk på att du måste köpa, frakta, lagra bära m.m. De jag känner med pelletskamin svär ve och förbannelse över allt jobb. Raka ur aska m.m. varje vecka t.ex.
Du får en komplett luft/vatten värmepump installerad för 75.000:- av typ Energisparnord. Då ingår även installation av vattentank.
Du får en komplett luft/vatten värmepump installerad för 75.000:- av typ Energisparnord. Då ingår även installation av vattentank.
Ja vi har också dissat pellets... Känns trist att vara beroende av leveranser utifrån, o att behöva sätta av utrymme för pannan mm.
Luft/vattenpump har vi också funderat lite på, men visst får man ut lite mer värme av en bergvärmepump? Kostar ju förstås lite mer också... Vilket som var den smartaste investeringen vet man nog inte förrän efter x antal år skulle jag gissa
Luft/vattenpump har vi också funderat lite på, men visst får man ut lite mer värme av en bergvärmepump? Kostar ju förstås lite mer också... Vilket som var den smartaste investeringen vet man nog inte förrän efter x antal år skulle jag gissa
Klicka här för att svara