Hej!
Är ny här o inte speciellt insatt i värmesystem. Men man går i husbyggar tankar och funderar på vad man ska ha?

Huset blir ett 2plans på ca 200m2 med gjuten platta och vattenburen golvvärme.
Sen är tanken att de ska bli ett garage på ca 100m2 med golvvärme där med.
där vi vill bygga finns det en skapligt str åker så de finns platts o gräva ner slang till jordvärme så då till dom stora funderingarna!

Vad ska man ha för värmepump? (märke o effekt)
Hur mycket slang ska man gräva ner? (tjejen är frusen o vill gärna ha 24grader)
Garaget ska dock bara hålla mellan 15-18grader.
Vad tror ni man hamnar på i elförbrukning?
Kommer även finnas en öppen spis att myselda i, borde jo va lite hjälp.
Bor på gotland o huset kommer ligga ganska vindskyddat.

Tacksam för tipps o ideer

Mycket hänger på ventilationen och varmvattnet. Ett nybyggt hus idag värmer du i princip med värmen från brödrosten om det inte vore för ventilationsförlusterna. Någon typ av återvinning av ventilationsluften är tom idag nödvändig för att klara energideklarationen som idag krävs. En öppen spis kommer inte att förbättra värmenotan och om du glömmer stänga spjället efter myseldningen kommer tjejen att frysa, om du inte överdimensionerar värmepumpen. Vp-klllarna på forumet kommer säkert att tycka till om storlek o fabrikat om en stund.

golvvärme drar ju en del energi om du inte ska gå barfota i garaget, så skulle jag instalera en fläcktkonvektor eller vanliga konvektorer.

om du inte väljer golv värme på övervåningen så se till att dimensionera radiatorerna för samma låga framledningstempratur då får du bra cop på anläggningen.

fabrikat har väll inte så stor betydelse. fundera istället på om du ska ha en med inbyggd varmvatten beredare eller en utan.
jag har ingen aning om vad din ahus kan dra men det ska hustillverkaren kunna svara på.
när du jämför värmepumpar så MÅSTE du kolla i specen vad dom lämnar för effekt vid olika tempraturer o inte bara så på modellnamnet.
(som exempel så det en Nibe 1215-85kW samma effekt som en nibe 1225-10kW)

CarMan

Varför inte golvvärme i garaget? Jag ska bygga 140 m2 mekargarage med 3,6 m invändig takhöjd och golvvärme då man troligen kommer att ligga på golvet en hel del, är det fel med golvvärme då?

Protte

Det är mycket av energin i golvvärmen som går rakt ner i backen. Du kan i och för sig isolera mycket, 15 cm är för lite.

glv värme är oerhört skönt att gå på, men jag gissar att du har skor pådig i garaget o komer inte käna det sköna varma golvet.
Då är det onödigt att slösa energi på det, det blir helt enkelt billigare drift med konvektorer längs sidorna eller en fläckt konvektor.

visk kan man isolera, typ 30cm, men det kostar ju en slant det också

jag förstår vad ni menar o värmen i garaget är osäkert men huset är till 97% bestämmt nu så de är bara frågan vilken värme som är bäst?
De blir ett 2 plan på 200kvm med golvvärme men vad ska men ha för värmepump?
Hörde att jorden kan bli steril om man tar ut värme hela tiden o att de bara funkar 10-15 år?

Tyvärr så växer gräset ovanpå marken med slangarna så det knakar, vi klipper 2 ggr i veckan när det växer som mest och detta har legat där sedan 1979.

Lera i marken är inte bra, kan bli frystorkat med tiden. Vattenförande (sand)mark är bättre.

Protte

det går mycke rykten om jordvärme...
jordvärme eller elvärme, du momer inte märka nån skillnad!!!

dun hustilverkare ska ha uppgivter på hur mycke energi huset drar vid en viss innomhus temp & även vilken toppefekt huset kräver. utefrån dessa siffror kan man välja storlek på värmepumpen

Kör golvvärme över allt tycker jag, Hoppas att även huset är av en modell som är bra isolerat..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.