1 119 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Combipex, RIR eller inte
Hej,
Jag ska dra in vattenburen värme på övervåningen i vårt Älvsbyhus och har funderat på att använda CombiPEX rör. Nu till frågan.
MÅSTE man använda RIR (Rör i rör) slangar då man ska dra dålt i bjälklaget/väggarna? Problemet är att jag vill använda 22mm slang då ja kommer att ha 5 radiatorer kopplat i 1-rörssystem, men 22mm RIR verkar vara svåra att få tag på och är dessutom 3ggr så dyra som 15mm rir.
Vet för övrigt att många använder 15mm på hela övervåningen, men blir inte detta för klent? Det är ett lågtemperatursystem och nedervåningen har 22mm rör..
Jag ska dra in vattenburen värme på övervåningen i vårt Älvsbyhus och har funderat på att använda CombiPEX rör. Nu till frågan.
MÅSTE man använda RIR (Rör i rör) slangar då man ska dra dålt i bjälklaget/väggarna? Problemet är att jag vill använda 22mm slang då ja kommer att ha 5 radiatorer kopplat i 1-rörssystem, men 22mm RIR verkar vara svåra att få tag på och är dessutom 3ggr så dyra som 15mm rir.
Vet för övrigt att många använder 15mm på hela övervåningen, men blir inte detta för klent? Det är ett lågtemperatursystem och nedervåningen har 22mm rör..
Redigerat:
Aha, är det på grund av att trycket är lägre (ca 1bar) och att systemet innehåller en begränsad vattenmängd?Mäster skrev:
Att jag vill köra med 22mm är för att slingorna på nedervåningen ligger på 22mm. Det kommer alltså bli 3st 1-rörslingor som ligger paralellekopplade till värmepumpen. Är rädd för att allt flöde kommer gå på de 2 nedre slingorna om motståndet på övervåningslingan blir för stort.
Redigerat:
22 funkar det med, flödet mellan våningarna kan du reglera med en ventil på ledningen( finns bättre namn, men behöver mer kaffe...)
Och ja, angående orsak till att rir inte behövs, annars skulle inte golvvärme vara ok heller..
Och ja, angående orsak till att rir inte behövs, annars skulle inte golvvärme vara ok heller..
Redigerat:
Det verkar som att 22mm pex inte går att ansluta direkt till radiatorkopplingssatsen. upp till 18mm skall funka, men 18 verkar vara lite av en mellan variant som är lite ovanlig. hmmm.
Smidigast i mitt fall kanske är att dra 2st 15mm 1-rörslingor på övervåningen och koppla dessa parallellt till värmesystemet. Kör nog med RIR i allafall, känns som det är säkrare än utan..
Smidigast i mitt fall kanske är att dra 2st 15mm 1-rörslingor på övervåningen och koppla dessa parallellt till värmesystemet. Kör nog med RIR i allafall, känns som det är säkrare än utan..
Klicka här för att svara