4 147 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
ansluta flera värmekällor till samma skorstenskanal
Hej
Min skorsten består av 3st pipor längst upp där en idag används till köksfläkt och en är ventilation och en går till den på 60talet eftermonterade pannan i källaren.
Den pipan gick tidigare, troligen, till en kamin som stod i vardagsrummet på bottenvåningen.
Min fråga är om man kan/får använda en pipa till flera ändamål? I detta fallet är tanken att åter igen ta upp hålet i vardagsrummet för att montera en kamin. Dvs samma rökkanal som pannan i källaren använder.
Det är möjligt att skorstenen en bit längre ner har fler pipor eller pipor som samsas då det har funnits totalt 3st kaminer/vedspisar i huset fördelat på över och undervåning, samt 2st ventilationsöppningar. Och det är fler än de totalt 3 pipor man ser uppifrån.
Någon som har koll?
mvh /Ricky
Min skorsten består av 3st pipor längst upp där en idag används till köksfläkt och en är ventilation och en går till den på 60talet eftermonterade pannan i källaren.
Den pipan gick tidigare, troligen, till en kamin som stod i vardagsrummet på bottenvåningen.
Min fråga är om man kan/får använda en pipa till flera ändamål? I detta fallet är tanken att åter igen ta upp hålet i vardagsrummet för att montera en kamin. Dvs samma rökkanal som pannan i källaren använder.
Det är möjligt att skorstenen en bit längre ner har fler pipor eller pipor som samsas då det har funnits totalt 3st kaminer/vedspisar i huset fördelat på över och undervåning, samt 2st ventilationsöppningar. Och det är fler än de totalt 3 pipor man ser uppifrån.
Någon som har koll?
mvh /Ricky
Min sotare sa att primärvärmekällan (olje-, ved- eller pelletspannan etc) måste
ha en egen pipa. Däremot kan man få ansluta två sekundärvärmekällor
(kamin, kakelugn, spis etc) på samma pipa. Anslutningsstussen skall sitta 45 grader
mot pipan för att inte tvinga in rök bakvägen. Men det är din sotare som skall godkänna
installationen så prata med honom.
ha en egen pipa. Däremot kan man få ansluta två sekundärvärmekällor
(kamin, kakelugn, spis etc) på samma pipa. Anslutningsstussen skall sitta 45 grader
mot pipan för att inte tvinga in rök bakvägen. Men det är din sotare som skall godkänna
installationen så prata med honom.
Precis som Slacker32 skriver så får itne primärvärmekällan dela pipa med annan värmekälla. Annars är det helt okej att ansluta två kaminer bara det finns stängbara spjäll i båda två. Likaså ska det finnas en höjddifferens om minst 30cm mellan anslutningarna in i murstocken och man _bör_ ha 45 graders vinkel på anslutningsröret. F.ö. är det fritt fram.
Sotaren är mannen man ska fråga, som någon annan skrivit.
Sotaren är mannen man ska fråga, som någon annan skrivit.
Klicka här för att svara