Hej,
jag håller på och renoverar ett hus från -46 som nu går på bergvärme och vattenburet radiator system.
När jag rev upp och grävde ur källaren så lade jag ner Wirsbo golvvärme 20mm i plattan i källaren när jag gjöt om där och nu ska jag gå vidare och lägga golvvärme i gles i träbjälklag på de 2 andra planen. Alltså, jag har inte kopplat in golvvärmen ännu utan går helt över till det när jag lagt ner den och tar då bort alla radiatorer så det blir ett rent golvvärmesystem i hela huset.

Fråga 1:
När jag fick läggningsritning och materialspec från Uponor så har de med en push 15, behövs det verkligen? Antar att de menar att det bör vara högre framledningstemp i slingorna som ligger i betongplattan än de i träbjälklagren, men skiljer det så mycket så man inte kan köra allt på samma temp? Den kostar ju ändå några pengar som man kan lägga på något annat kul.

Fråga 2:
En annan fråga jag ställde mig var om man verkligen behöver golvvärme på hela övre planet? I badrummet på övre plan blir det absolut men behövs det i de övriga rummen eller värmer det tillräckligt underifrån ändå? Såg någon som tyckte det var onödigt för de var nästan aldrig på och gick ändå, men antar att det blir till att lägga in där óckså för att det är skönt att ha. Till saken hör att huset är tilläggsisolerat och jag sätter in nya fönster i sommar, men det är ju inte jättebra isålerat mellan våningsplanen (cutterspån).

Push brukar användas om enstaka rum skall anslutas till golvvärme i ett blandat Radiator-GV system. Pushen kan med fördel matas från den lediga anslutningen efter en borttagen radiator. Jag har sett push-tillbehör för att mata två slingor. Om man tänker sig en lite mer omfattande anläggning som du verkar sikta på så är det kanske mer lämpligt med en riktig golvvärme-shunt och fördelare. Ofta är dessa ihopbyggda, men det går att ha flera fördelare t.ex. en ihopbyggd med shunten och en "satellit-fördelare" som matas från samma shunt, men fördelar golvvärmen i en annan del av byggnaden. Jag har själv ett sådant system, där jag använt 20 mm GV PEX för att mata sateliten. Ca 20 % av huset har GV i sex slingor, tre till var fördelare. Om du skall gå den här vägen så rekommenderar jag skippa rumstermostaterna, Jag har kopplat ur mina. Använd istället pengarna till att köpa fördelare med flödesgivare på slingorna. Dessa gör det busenkelt att justera in systemet.

Om du skall ha olika temp på slingorna så behöver du möjlighet att shunta till olika temp. Jag tror detta är ovanligt. Det trägolv som tål lägst temp blir dimensionerande. Vanligt lamellgolv brukar tåla 27 C yttemp. Då håller slingan 5 -10 C högre temp. Om du skall ha termostater, så är det möjligen för att kunna skydda trägolven från övertemp och ändå köra höga temp i badrum. Då skall termostaterna sitta i golvhöjd, vilket jag aldrig sett.

Om du skall ha ut maximal COP ur VP så gäller det att ha låg framvattentemp. Detta är den främsta fördelen md GV. Så länge du har en radiator kvar så riskerar du att gå miste om denna fördel. Å andra sidan så fordras det ca 40 cm isolering i golvet i källaren för att få samma energiförbrukning som med radiatorer. Hittade en en utredning där detta beskrevs. Annars gäller minst 5 cm för att undvika omvänd fuktvandring och helst 20 cm eller mer för att få hygglig ekonomi.

Lycka till med din installation. Det är mycket att tänka på när man bygger om som du gör.

Enkelt uttryckt. Lägg golvvärme i alla rum och använd shunten på värmepumpen.

Låter som att du gör samma resa vi är i slutet av här huset. Från den givna informationen är det svårt att förstå varför en push15 ska vara med, i synnerhet om scenariot är att alla radiatorer är borta.

Skillnaden i värmeledning mellan ingjutna rör och rör i träbjälklag kan vara på gränsen till för stor för att bli bra (jag har glespanel + dubbelgips + klinker alternativt ingjutet i betong) - men det beror lite på val av övergolv etc. Jag har resonerat så att det inte gör något att källargolvet och badrummet (som har betonggolv och ingjutna rör) får en lite högre rums och golvtemp - det är bara trevligt i dessa utrymmen.

Ring wirsbo och fråga vad dom tänkt att pushen ska användas till. Sven's kommentar om att skippa termostaterna är vettig, jag kör utan sedan flera år och det går bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.