9 028 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Brandskyddskontroll..
Men tänk på så många saker dom ändå gjort!!Stefan_h skrev:Lyfter denna tråden då jag fått fakturan... Ingen rolig läsning alls..
På sotarens hemsida står priserna per timme, ingenting om fasta priser...
Killen var som sagt här i 30 min.. Här kommer en spec..
Braskamin /kasett 1 st 128,50 Kr
Stoftsugning 1 St 28,50 Kr
Grundavgift Sotning 1 St 196 Kr
Lokaleldstad/ BSK 1 St 393,50
Summa 746,50
Moms 186,60
Belopp att betala 933 Kr...
FÖR 30 MINUTERS ARBETE!!!!
Jag ringde till dem o fråga varför de blir så här dyrt när ni i prisuppgifterna skriver pris/timme ingenting om fasta priser men de hade de inge svar på.... Blir så j*vla förbannad på sånt här!!
Ska väl löna sig att vara snabb, timpriset är vad dom fasta priserna utgår ifrån, dela respektive pris med timpriset så kan du tvinga sotarn att arbeta långsammare nästa gång
jag har inget emot priserna de tar, värre med anmärkningarna.
"dörrar ej utförda i rätt brandklass" WTF???
det har ju varit samma dörrar i huset i 50 år!
ska man verkligen behöva bygga om / byta dem?
"dörrar ej utförda i rätt brandklass" WTF???
det har ju varit samma dörrar i huset i 50 år!
ska man verkligen behöva bygga om / byta dem?
Nej det tror jag inte du skall behöva om du inte byggt nytt pannrumm. Byter du en befintlig panna så skall bedömningen ske efter de regler som gällde då huset byggdes efter vad jag läst i ämnet, men jag kan ju ha fel.
Kolla med Boverket vad som gäller. Jag har läst om flera fall där sotaren upplenbaligten inte känt till vilka regler som gäller vid renovering/pannbyte/nybygge och ställt högre krav än vad som är rimligt. Det kan vara värt att kolla i alla fall. Stämmer det som sotrna sagt så är det väl till att byta dörrar men jag är tveksam till om du behöver det. Jag har ingen dörr överhuvudtaget och fick ingen anmärkning på det alls. Mitt hus är byggt 58 och då fanns inget sådant krav.
Du kan va lyckligt lottad som får det utfört samtidigt. Så smidig är inte sotaren hos min pappa.Stefan_h skrev:
Häromdagen fick han meddelande om att det skulle sotas den 29:e. Två dagar senare får han besked om att det ska göras brandskyddskontroll den 30:e, samma månad! :eek:
Nog har vi rätt, att bli förbannade på sådana fasoner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden