1 262 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
kostnad urkoppling av element?
Kulventiler?..., nåja din ensak.., annars så sätt väl mest stryp/trimventiler som även används som avstängning.
Men tömmer du systemet å hakar av radiatorn själv, så bör inte det bli så värst dyrt... Du kan se här vad ventilerna jag menar kostar: http://www.maniarmatur.se/show_cat.asp?cat_id=298&head_id=156
Kulventiler är det sån spridning på i pris, så det är inte lönt att länka till nån..
magentis
Men tömmer du systemet å hakar av radiatorn själv, så bör inte det bli så värst dyrt... Du kan se här vad ventilerna jag menar kostar: http://www.maniarmatur.se/show_cat.asp?cat_id=298&head_id=156
Kulventiler är det sån spridning på i pris, så det är inte lönt att länka till nån..
magentis
Jag skulle inte betala mer än en 1000-lapp för allt.., 1 tim jobb + material...,för mindre än 1 tim debiteras nog aldrig, även om jag är säker på att det inte ens tar en halv timme att klämma fast ett par avstängningar...trojlee skrev:
Men akta dig för kringkostnaderna, som kan vara allt från resekostnader, biltillägg, ställtid å fan vet vad dom kan hitta på...
magentis
Och vem ska betala resan till/från kund? Nu har nog rörisen kulventiler i bilen men om det skulle saknas tillkommer resa till grossisten, samt om rörisen ska kika på jobbet innan så måste någon stå för det. Lätt att glömma som kund men f-n så jobbigt som hantverkar att ta betalt för.
Inte är det jag som kund, som ska betala för att rörkrökarn klantat sig. Har får stå sitt eget kast, å ska inte debitera kunden för sina misstag.BAS skrev:
Tyvärr har sånt här skit allt mer börjat breda ut sig, men är definitvit nåt som aldrig ska godtas.
Vissa resekostnader kan godtas som kund, men aldrig resor eller spilltid som rörkrökarn själv orsakar.
Å att "kika på jobbet" ska självklart inte kunden betala ett enda öre för, sånt ska så klart ingå i offerten. Skulle en hantverkare försöka det med mig, så fick han vända på direkten.
När jag jobbade som "rörkrökarlärling" för många år sedan, så fanns inte en bråkdel av alla kringkostnader, som nu verkar ha uppfunnits för att sko sig på kunden.
Kunden fick ett pris på material, ett timpris eller fastkostnad, lite beroende på hur denna ville ha det, eller vilken typ av jobb det var + viss resekostnad. Men misstagen som gav spilltid å extra resor fick vi allt stå för själv.. Precis som vi fick stå för misstagen, på dåligt beräknade offertar..., gungor å karuseller m.a.o.
magentis
Om du tappar ur systemet själv, Berättar på telefon vad det är för dim samt mtrl och om det finns nån bef gänga att använda så att han har rätt grejor med sig när han kommer så behöver det inte ta lång stund.
Alternativet är att du helt sonika ringer rörisen o ber honom proppa ditt element. Han börjar ticka tid når han sätter sig i bilen. Han tittar på ditt problem, åker och hämtar det mtrl som behövs medans han tömmer systemet, utför jobbet, fyller upp och luftar systemet kollar att allt är tätt. Och sen slutar klockan att ticka.
Naturligtvis har han inte kulventiler i bilen, Varför skulle han ha det ?
Alternativet är att du helt sonika ringer rörisen o ber honom proppa ditt element. Han börjar ticka tid når han sätter sig i bilen. Han tittar på ditt problem, åker och hämtar det mtrl som behövs medans han tömmer systemet, utför jobbet, fyller upp och luftar systemet kollar att allt är tätt. Och sen slutar klockan att ticka.
Naturligtvis har han inte kulventiler i bilen, Varför skulle han ha det ?
Klicka här för att svara