Hur många Kwh ventilerar man bort men en mekanisk frånluftsfläkt i ett normalhus?

Hur mycket tjänar man på att sätta in återvinning istället?

Kan man ha fresch 90 ventiler i bottenvåningen för tillluft och återvinning av frånluften som går till sovrum, Vardagsrum på övervåningen?

Allt detta gäller för ett suterränghus på 85 m2 bottenyta.

Jag tar formeln ur huvet så lite varning för att det blev fel:

Qluft=0,33*Vluftvolym_i_timman*(Tinne-Tårsmedel_för_orten)*8760/1000 kWh

Minst 70% ska du spara med FTX annars har värmeväxlaren för låg verkningsgrad vid det flödet.
Sedan till kommer drift energin, men den är beroende av luftvolym och tryckfall i kanalerna.

poiu sover, så ;)

Grundformen kan vi säga är m x cp x dT, för att värma upp 1 kg luft

0,33 är en god approx siffra och kommer från
att mxcp för luft är ca 1,2x1 kJ/kg,C (eller kWs/kg,C)
och 1,2/3600sekunder = 0,00033

8760 är årets timmar

=> årlig energimängd Q = 0,33 x 180 x(21-7) x 8760/1000 får jag till 7285 kWh

och ett bra FTX aggregat skall återvinna över 70% (som det blir om det står bortåt 90% tempverkningsgrad i katalogen. Tempverkningsgrad är inte det samma som årsmedelverkningsgrad)

alltså 7285 kWh ventileras bort

och säg 0,7 x 7285 = 5099 kWh kan man plocka hem med en bra (motströms eller roterande, dock ej med enbart en korsströmmare)värmeväxlare

Modifiering:
fet text = korrigerat
och så skall det också eg stå kg x kJ/kg,C
J = Ws och luftflödet är per timme, därav div med 3600sek
... för att det skall vara riktigt rätt

Normalt räknar man med att uppvärmningen upphör vid 11°C och vid 6°C årsmedeltemperatur är drifttiden för värmesystemet 5800h/år.

Vid 6°C årsmedeltemperatur och uppvärmning till 21°C är Summa gradtimmar per år 117300 °C*h/år

Om flödet är 180m³/h => (180 x 1,2 kg/m³ = 216 kg/h )

117300 x 216 x 1 kJ/kg*°C = 253 368 00 kJ/år => 7038 kW/h per år.

Det ger ca 40kW/h per år och m³/h luft vid 6°C årsmedeltemperatur och uppvärmning till 21°C.

/Patrik

Uppkopplingsproblem :-/

Alla formlerna för energiförbrukning och beräkningarna är mer eller mindre approximativa. När det gäller gradtimmar och graddagar osv gäller det att se upp för man har ändrat beräkningsgång/definition. Att utgå från att uppvärmningen börjar vid 11 grader är en gammal regel, men den är inte nödvändigtvis sann i dag. Det är som vanligt att man måste utgå från det enskilda fallet.

Yondalar hann visst före medans jag skrev mitt inlägg.

Självklart måste man utgå från det enskilda fallet för att göra beräkningar.
Tabeller för gradtimmar och normaltemperaturer bygger på medelvärden av meteorologiska data från 1931-1960.
11°C som gräns för uppvärmning kan väl diskuteras men stämmer förvånansvärt bra vid beräkning av årsförbrukning det finns ju så många andrafaktorer som påverkar tex internlaster och solinstrålning od.

Yondalar och jag fick ju ganska precis samma resultat men med helt olika räknesätt.
Roade mig med att jämnföra räknesätten vid årsmedel -1°C och resultaten blir även där nära nog det samma ca 11500kW/h.

Oavsett graddagar och årsmedeltemperaturer så är största felmarginalen i beräkningen är hurt stort verkliga ventilationsflödet.

/Patrik

OK. Jag lyfter denna tråd litet :)

Vårt uppmätta flöde, vid fullfart på FTXen är 244m3/h. Totalvolym är 440m3.

I det fallet borde vi således:
Om flödet är 244m³/h => (244 x 1,2 kg/m³ = 293 kg/h )

117300 x 293 x 1 kJ/kg*°C = 34 368 900 kJ/år  => 9546 kW/h per år.

Vid fullfart tar fläktarna 2x130=260W. Det blir 2278 KWh.

Inbesparingen blir då i storleksordningen 9546*0,8 - 2278 = 5359 KWh

Ingen enorm inbesparing, men det var inte därför vi skaffade den :) men 375 euro/år med dagens energipris är också pengar.

Sorry, fläktarna är 2x180W, således 3154KWh. Inbesparing 4483KWh eller 313 euro. Det betalar hela FTXens pris på 5 år. Men det haltar ju eftersom det är mera rör i ett FTX system. Å andra sidan behöver ett F-system en fläkt det med..

AndersG skrev:
Sorry, fläktarna är 2x180W, således 3154KWh. Inbesparing 4483KWh eller 313 euro. Det betalar hela FTXens pris på 5 år. Men det haltar ju eftersom det är mera rör i ett FTX system. Å andra sidan behöver ett F-system en fläkt det med..
2x180W är det fläktarnas märkeffekt eller effekt vid ditt driftfall?
2x180W = 360W / 67 l/s ger SFP 5,4W/l/s vilket låter väldigt högt!!

/Patrik

Snailman
Någon som har räknat på ett ftx nyligen, eller kan klargöra hur man skall räkna på ventilationen idag? gärna även med ec motorer

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.