2 312 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Spiskassett
Är det någon som har installerat en spiskassett? Är det svårt. Vilka verktyg använts förr att göra hål i kåpan för att få dit ett galler? Är gallret nödvändigt? Jag kommer ha ca 5 cm mellanrum upp till, räcker d för att få ut varmluften, eller ska jag satsa på ett galler oxå?
Jag monterade roslagspisen, då fick jag göra ett hål på ca 35X20 cm i kåpan med en vinkelslip för att få in den. Det sitter på denna modell ett skorstensrör som skall upp en bit i pipan och sedan tätas. Runt kassetten är det ca 5cm luftspalt, men mest värme kommer det ur det urtagna hålet.
Finns det ingen monteringsanvisning på nätet för den kasset du valt?
Finns det ingen monteringsanvisning på nätet för den kasset du valt?
Jag kommer välja Roslagspisen lillatrekant. Så d var inte svårt att få upp hållet i kåpan, d är nog d jag är mest orolig för. Att man ska rasera hela kåpan :S Skorstensröret å tätningen fixar jag, Jobbar en del med bla brandtättning.
Passar spisen i det ursprungliga eldstaden?
Ovh det du skall göra är att ta upp ett hål högre upp i kåpan? Om så är fallet är det säkert så att kåpan är murad av tegelsten och sedan putsad, det ser du om du tittar upp eller känner efter i pipan. Då du kapar så göre detta mellan vertikalt var du känner för det men i fogen horisontellt. Det är skall inte vara någon fara. I efterhand sätter du in en stålram av vikeljärn som håller upp stenen.
Men hoppa över detta om du kan få in spisen ändå med bra luftspalt runtom kring i ursrungliga eldstaden.
Ovh det du skall göra är att ta upp ett hål högre upp i kåpan? Om så är fallet är det säkert så att kåpan är murad av tegelsten och sedan putsad, det ser du om du tittar upp eller känner efter i pipan. Då du kapar så göre detta mellan vertikalt var du känner för det men i fogen horisontellt. Det är skall inte vara någon fara. I efterhand sätter du in en stålram av vikeljärn som håller upp stenen.
Men hoppa över detta om du kan få in spisen ändå med bra luftspalt runtom kring i ursrungliga eldstaden.
Bara för att vara tydlig, jag beskrev hur man tar upp ett luftnings/monteringshål högre upp i kåpan, inte utvidga befintlig eldstad. Skall du utvidga uppåt blir det knepigare, normalt sitter det ex ett järn i ovankant av öppningen.
Min kasset passad in perfekt i hödled (5cm luft både uppe och nere), dock fick jag snedkapa sidorna då stenen tog emot på insidan.
Min kasset passad in perfekt i hödled (5cm luft både uppe och nere), dock fick jag snedkapa sidorna då stenen tog emot på insidan.
Klicka här för att svara