Jag funderar på att lägga en 2X32 mm MAXITHERM PEX-rörskulvert ca 44 m mellan två hus.

I huset som skall försörjas med värme så tänkte jag sätta en slavtank som jag laddar från mina tankar i pannrummet.

Är detta ett bra val av kulvert ?

Inte så illa är den, Den bästa pex kulverten har det varit iaf..
Den är dubblet så bra som t.ex wirsbo men bara hälften så bra som Aquawarm koppar flex som dessutom tål 120°
Tror Aquawarm nästan är billigare oxå..

2an skrev:
Inte så illa är den, Den bästa pex kulverten har det varit iaf..
Den är dubblet så bra som t.ex wirsbo men bara hälften så bra som Aquawarm koppar flex som dessutom tål 120°
Tror Aquawarm nästan är billigare oxå..
Problemet med Aquawarm är att den bara finns i 25 m längder ( tror jag) så man måste skarva i marken.

Har liksom vedeldaren planer på en 35m 2X32 m MAXITHERM PEX-rörskulvert. Bästa pexkulverten jag hittat. Kommer att kunna lägga den på ca. 1 m. djup. Är det "overkill" att förbättra isoleringen med 50 mm Styrofoam ovanpå kulverten? Värt pengar och jobb? Bor i Halland.

_ap_
Tror inte det är ekonomiskt försvarbart att isolera extra.
Ska du dessutom sats ladda en tank kommer ju "driftiden" på kulverten bli ännu lägre och det kommer bli ännu svårare att tjäna igen pengarna.

vedeldaren skrev:
Problemet med Aquawarm är att den bara finns i 25 m längder ( tror jag) så man måste skarva i marken.
Nädå den finns då i 50 meters rulle, En kompis köpte en sådan iaf..
Man kunde måttbeställa den oxå men de skulle ta 3 veckor längre tid då..

Ang priset så har den kostat ca 280:-/m för en 2x22 mm vilket räcker gott..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.