Har varit och kollat på ett hus på cirka 80 kvadrat plus källar på 80 kvadrat.
För tillfället kalkylerar jag på vad som behövs göras och tex så är uppvärmningen en oljepanna av gammal modell. Frågan är vad jag ska göra då jag ser ett byte av pannan som något jag behöver göra. Den fungerar dock men jag vill väl ha något som är mer ekonomiskt och samtidigt en investering. Vet via branschfolk att bergvärme kan vara lite för oekonomisk då huset är lite för litet. Vad säger ni på byggahus? Vad skulle ni gjort?
Huset har ju ett vattenburet system men pannan är väldigt gammal.

mvh målarkludden.

Hur är du lagd annars då? Kan du kanske tänka dig en vedannläggning?Dagens moderna annläggningar med acktank kräver inte så mycket pyssel för att hålla värmen...:)

Vad säger ni på byggahus? Vad skulle ni gjort?
Väldigt svår fråga då vi alla är olika som personer. Dessutom har olika hus precis som människor olika egenskaper.
Personligen tror jag att till ett litet hus med relativt liten förbrukning skulle nog luft till vatten värmepump kunna funka bra med en anständig investerinskostnad.

Ved kan också vara ett alternativ . men då måste man vara beredd på lite arbete. Här påverkar givetvis vad det finns för tillgång till ved och utrymmen för densamma.Fördelen med litet hus borde bli liten åtgång på ved

Pellets, flis kanske.

Vad man väljer för typ av uppvärmning är lite en fråga om vad man är för typ av människa och vad huset har för egenskaper i kombernation med vad man tror kan bli bäst ekonomiskt .Just driften blir alltid en spekulation efter som det ar svårt att veta vad priser blir och vad politiker hittar på.Du måste själv känna efter vad DU tror på och lita aldrig på säljare.

Jag vet till och med några som valt att behålla oljepannan och bara kompleterat med modern brännare och tex solfångare och fått en skaplig ekonomi pga liten energibehov.

Jag har räknat på att byta uppvärmningssystem i 3 hus nu men aldrig hittat något alternativ som man tjänat på att byta till. Investeringskostnaden har alltid varit så hög att man inte kunnat tjäna in den inom överskådlig tid. Har iofs aldrig räknat på någon värmepump men jag är skeptisk till de kalkyler som jag sett i reklamen. Du har ju redan vattenburet system så det är bara själva uppvärmningen som ska till. Jag har aldrig haft så låg kostnad för värme/varmvatten som när vi eldade med ved, detta trots att vi köpte veden och betalade för transporten hem (3 meters) Så vill Du ha fysisk aktivitet varje dag från januari till maj välj en vedpanna med ackumulatortanka/tankar.
Annars är pellets ett alternativ men då blir Du beroende av en leverantör och min erfarenhet från 5 anläggningar i min närhet är att vissa fungerar utan nåt problem medans andra krånglar en hel del med frammatningen till brännaren.

Jag skulle nog bara köpa en pelletsbrännare och stoppa in den i den befintliga pannan. Tror det blir billigast. Tycker inte det finns anledning att byta panna om den fungerar. Tids nog blir det dags. Beträffande pelletsbrännare skulle jag rekomendera en Janfire. Enkel brännare men driftsäker. Har själv 5 st i gång och har aldrig haft något större besvär med dem.

Kanske bör du fundera över den nu pågående avregleringen av elmarknaden? När denna väl är genomförd kommer vi att få samma elpriser som de nere på kontinenten. Alltså tre gånger högre än idag.

Hur tror du att de värmer sina hus? De flesta skulle aldrig drömma om att slösa med sin el så som en svensk, utan all uppvärmning sker "100%" effektivt genom att använda bränslet (flis, pellets, olja, kol) direkt till värme.

Alltså, använd endast el till elspecifika områden. Dit hör inte uppvärmning. Det finns faktiskt en lag som förbjuder uppvärmning med el i Sverige, men dispenser ges alltid (tänk dig alla nya hus idag med luftvärmepump tex).
äh, ämnet är djupt och involverar många aspekter, särskilt nya lagar och såklart vad elpriset kommer att stiga till snart. I Sverige har vi stadigt sedan 70-talet klivit bort från uppvärmning med fossila bränslen men en "bumerang effekt" väntas där vi kommer att gå tillbaka till eldning med flis/pellets och tom. olja igen.

För att svara på din fråga helt enkelt: Om du inte har tillgång till fjärrvärmenät, kör på flis/pellets.

För mer bakgrund kan du alltid läsa Björn Karlssons bok i ämnet, kostar 200:- i Lius' studentbokhandel. Han är professor i elkraftteknik och ekonomi är bla. en av drivkrafterna till den lag jag pratar om ovan. Till ingen nytta dock.

Hoppas detta hjälper något.

-D

vad är det för fel på värmepump enligt dina polare inom branschen !
har själv ett hus på 85 + 93 kvm som jag installerade en thermia atria i (el panna förut )
halverade elkostnaden första året !!!!! Är mokare själv så jag förstår inte vad dina polare dillar om

H
Luft-vatten pump är ett bra alternativ just nu men när EU byråkraterna satt ned foten blir det inte längre tal om att ha billigare el i Sverige än i centraleuropa.
För att kunna använda värmepump måste du också ha ett värmesystem med stora radiatorer så att framledningstemperaturen blir låg.
Enklast och billigast är det att sätta en pelletsbrännare i den panna som redan finns.
Vilken sorts panna är det och när är den tillverkad. Är det en ren oljepanna så kan du få bra verkningsgrad med pellets.
En del gamla pannor fungerar riktigt bra och en del kan man inte köra pellets i alls.
Vedeldning är ett alternativ om du kan få veden gratis men investeringskostnaden är nästan i klass med jordvärme.
Med vedeldning kan kåken bli mer svårsåld då många inte kan tänka sig vedeldning.

drakhenke min kompis menade bara att om du har ett vattensystem tyckte han att jag skulle docka en värmepump till vattensystemet och på så sätt utnyttja radiatorerna jag har. inte köra luft/luft utan luft vatten.
kan få bra priser på värmepump både till luft och vattenburna system.
men många här verkar tycka en flispanna.?

skulle mycket väl kunna hugga ved om dagarna..:D

P
Varför ska man elda så mycket? Hela tiden pratas det om att elda. Det dom också gör en himla massa "nere" i europa. Inte konstigt att smoggen hänger tätt......Och inte heller konstigt att koldioxidnivåerna bara blir högre och högre. Visst drar en värmepump el men förhoppningsvis är det inte ett kolkraftvärk som som har producerat det hela. Tycker att man tänker så mycket mera på den personliga ekonomin före världens tillstånd. Hemskt kortsiktigt tänkande.

Just det.. Berg/jord/sjövärme är mitt förslag

S
nu är det ju inte tal om att elda något fossilt utan biologiskt marerial.... alltså ingen co2 påverkan

OM

Man driver sin värmepump med kondenskraft eldat med något så har det verket ung 1/3 i verkningsgrad. Värmepumpen har en "verkningsgrad" på ca 3 så det går på ett ut att elda i sin egen panna eller hos elleverantören.

Protte

Jan-Å skrev:
Jag har räknat på att byta uppvärmningssystem i 3 hus nu men aldrig hittat något alternativ som man tjänat på att byta till. Investeringskostnaden har alltid varit så hög att man inte kunnat tjäna in den inom överskådlig tid. Har iofs aldrig räknat på någon värmepump men jag är skeptisk till de kalkyler som jag sett i reklamen. Du har ju redan vattenburet system så det är bara själva uppvärmningen som ska till. Jag har aldrig haft så låg kostnad för värme/varmvatten som när vi eldade med ved, detta trots att vi köpte veden och betalade för transporten hem (3 meters) Så vill Du ha fysisk aktivitet varje dag från januari till maj välj en vedpanna med ackumulatortanka/tankar.
Annars är pellets ett alternativ men då blir Du beroende av en leverantör och min erfarenhet från 5 anläggningar i min närhet är att vissa fungerar utan nåt problem medans andra krånglar en hel del med frammatningen till brännaren.
Jag kan förstå att du inte kunnat räkna hem byte om du aldrig räknat på VP ;)
De beräkningar som dessa leverantörer gör, håller generellt sett.
Det svåra är alltid att vara ärlig och korrekt med nuvarande förbrukning, så att underlaget blir rätt.
Och det är inte lättare i ett hus man inte flyttat in i än.
Ved alternativet är mindre känsligt för det.

Ved är mindre bra om man vill kunna resa bort ibland, 1.a julen i Thailand kan bli spännande vid hemkomst ....

Räknar man in kostnader för att hantera veden, (motorsåg, kap, timkostnader) så mår den kalkylen inte så bra.
Har man all tid i världen och grejjerna står hemma så är det ju förståss en annan sak.

Acktankar tar en hel del plats, det kanske inte fungerar i källaren? Eller går att få in ....
Samma med pellets-alternativet, hur ofta vill man fylla? Det kanske krävs dubbla lagringsutrymmet mot oljetanken.

/E

sad_ant skrev:
nu är det ju inte tal om att elda något fossilt utan biologiskt marerial.... alltså ingen co2 påverkan
co2 hit och dit-co2 är bra för mycket och inte giftigt, så närmiljömässigt spelar det ingen roll - däremot blir det andra avfallsämnen av eldning !
Iof antar jag att vi har rätt strikta regler för förbränningsgrad/filter osv - så inte sotlagren ligger täta - men ändå.

Och elen ÄR avreglerad i Sverige !
Till skillnad från i många andra länder på kontinenten
döremot kan priserna mkt väl gå upp när miljöskatter osv slår igenom och elen från den nu billiga kolkraften fördyras - samt om vi då har en ledning till kontinenten för då konkurrerar vi inte bara på den nordiska elbörsen.
Men om politikerna nu börjar få in lite vett däruppe så kanske vi kan bygga ut ett par reaktorer och få ned elpriset lite och gå bort i från oljeberoendet !
Det är dock lite OT i denna tråd :)

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.