Köpte huset för 4 mån sen och börjar sakta lära mig saker.
Idag sker uppvärmningen av gammal elpatron på en panna med kasserad oljebrännare (skall bli pelletsbrännare) .
Shunten är en 4-vägs ESBE där ratten är borta så jag vet inte riktigt vad 0 kontra 10 ligger.
Verkar inte riktigt att funka med att vrida så långt åt vänster som möjligt för då går värmen upp igen.
Ska det finnas en stoppskruv nånstans som också är borta?
Bifogar bild
Idag sker uppvärmningen av gammal elpatron på en panna med kasserad oljebrännare (skall bli pelletsbrännare) .
Shunten är en 4-vägs ESBE där ratten är borta så jag vet inte riktigt vad 0 kontra 10 ligger.
Verkar inte riktigt att funka med att vrida så långt åt vänster som möjligt för då går värmen upp igen.
Ska det finnas en stoppskruv nånstans som också är borta?
Bifogar bild
Min shunt kan man rotera bäst man vill men det är en trevägs iofs.
Pilen på min pekar rätt ut från avfasningen på shuntaxeln. Dvs Om axeln ser ut som ett stort D så skulle pilen på ratten peka såhär <--D
Fint med ASCII-art iaf
Pilen på min pekar rätt ut från avfasningen på shuntaxeln. Dvs Om axeln ser ut som ett stort D så skulle pilen på ratten peka såhär <--D
Fint med ASCII-art iaf
Det gav sig självt 
Men...jag har svårt att få ner tempen under 40C och emellanåt är returen varmare än ingående.
Verkar mysko.
Kan det ha att göra med strålningsvärme från rören på pannan?
Har stängt av cirkulationspumpen nu på sommaren så i mitt huvud borde flödet bara vara fysikens lag - varmt vatten stiger, kallt sjunker. Eller funkar det så inne i ett rörsystem?
Men...jag har svårt att få ner tempen under 40C och emellanåt är returen varmare än ingående.
Verkar mysko.
Kan det ha att göra med strålningsvärme från rören på pannan?
Har stängt av cirkulationspumpen nu på sommaren så i mitt huvud borde flödet bara vara fysikens lag - varmt vatten stiger, kallt sjunker. Eller funkar det så inne i ett rörsystem?
Jag har haft samma problem och jag är övertygad om att shunten läcker invändigt. Nu i somras läkte den även utvändigt (droppade vatten) men jag fick den tät genom att dra åt skruvarna till locket.
Jag tänkte dock ändå ta det säkra före det osäkra och köpa en renoveringssats.
Jag tycker inte strålningsvärmen borde göra så himla mycket kanske 1-3 grader men mer ska det inte vara.
Sitter termometern nära framledningen från tanken får du tänka på att värmen kan färdas en bit i röret+vattnet.
Jag tänkte dock ändå ta det säkra före det osäkra och köpa en renoveringssats.
Jag tycker inte strålningsvärmen borde göra så himla mycket kanske 1-3 grader men mer ska det inte vara.
Sitter termometern nära framledningen från tanken får du tänka på att värmen kan färdas en bit i röret+vattnet.
Jag hade samma fenomen som sagt och detta hände med cirkpumpen AV och min lösning var att fippla på med shunten och tillslut blev det bättre. Sen stängde jag kranarna som skiljer cirkulationen från acctanken nu över sommaren.
Klicka här för att svara
