1 551 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vad ska vi göra? Och välja? flera krångliga problem
Vi har nyss köpt ett hus med elpanna och vattenburna element. Efter 20 timmars boende i huset, 2 veckor efter inflytt, började en övertrycksventil spruta vatten i källaren... Vi bytte ventil, men fick fel bar-tryck i vvs-affären och därmed sprack ett av gjutjärnselementen i husets bottenvåning. Rörmokaren kom och stängde av varmvattnet genom att sätta igen vatmvattenledningen, men konstaterade att värmepannan är trasig. Jag anade att det var något underligt med den, eftersom vi försökte bada första kvällen men varmvattnet var helt rostrött, inte bara den första skvätten utan hela tiden.
Försäkringsbolaget ersätter möjligen lite för fukten som blivit i källaren, men pannan är från 1994 och därför avskriven. Elementet är för gammalt för att vi ska få något bidrag där också.
Vad ska vi göra?
Vad är ett dolt fel och hur påtalar man det och till vem?
Nu måste vi ha varmvatten och så småningom värme i huset.
Vi har fått en offert på bergvärme, men det är en sådan enorm investering efter 2-3 veckor i huset... Vår tanke var från början att köra elpannan i något år, komplettera med en vedspis i köket, se hur mycket el som går åt och hur mycket veden skulle kosta oss.. sedan i lugn och ro bestämma oss för bergvärme, luft-vattenpump, pelletspanna eller liknande.
Rörmokaren menade att han kan stänga till elpannan på något sätt så att den fortfarande kan värma huset samt sätta in en varmvattenberedare för varmvattnet. Är det vettigt som en tillfällig lösning? Jag tycker att bergvärme känns lite trist, eftersom det knappt blir någon mening med vedspis då (förutom till "mys") samt att det som sagt är en stor investering för oss. Dessutom har jag hört att de bullrar ganska mycket?
Kom gärna med tips...
Försäkringsbolaget ersätter möjligen lite för fukten som blivit i källaren, men pannan är från 1994 och därför avskriven. Elementet är för gammalt för att vi ska få något bidrag där också.
Vad ska vi göra?
Vad är ett dolt fel och hur påtalar man det och till vem?
Nu måste vi ha varmvatten och så småningom värme i huset.
Vi har fått en offert på bergvärme, men det är en sådan enorm investering efter 2-3 veckor i huset... Vår tanke var från början att köra elpannan i något år, komplettera med en vedspis i köket, se hur mycket el som går åt och hur mycket veden skulle kosta oss.. sedan i lugn och ro bestämma oss för bergvärme, luft-vattenpump, pelletspanna eller liknande.
Rörmokaren menade att han kan stänga till elpannan på något sätt så att den fortfarande kan värma huset samt sätta in en varmvattenberedare för varmvattnet. Är det vettigt som en tillfällig lösning? Jag tycker att bergvärme känns lite trist, eftersom det knappt blir någon mening med vedspis då (förutom till "mys") samt att det som sagt är en stor investering för oss. Dessutom har jag hört att de bullrar ganska mycket?
Kom gärna med tips...
Jag tycker rörmokarens förslag låter vettigt, kör på det. En VV-beredare för några tusenlappar är på stående fot mycket bättre än 180-200 tusen.
Vi har exakt samma förutsättningar, har bott i vårt hus ca 4 mån. nu.
Elpatron samt gjutjärnselement.
Framgent efter skorstenskoll blir det troligen pelletsbrännare i gamla oljebrännarens hål kompletterad med lufvärmepump samt förhoppningsvis kakelugn.
Gjutjärnselementen får stå kvar, de håller stor vattenvolym och därmed mycket värme. Går nåt sönder kan man köpa "nya" på återbruk.
Vi har exakt samma förutsättningar, har bott i vårt hus ca 4 mån. nu.
Elpatron samt gjutjärnselement.
Framgent efter skorstenskoll blir det troligen pelletsbrännare i gamla oljebrännarens hål kompletterad med lufvärmepump samt förhoppningsvis kakelugn.
Gjutjärnselementen får stå kvar, de håller stor vattenvolym och därmed mycket värme. Går nåt sönder kan man köpa "nya" på återbruk.
Bergvärmepumpen ska inte låta nämnvärt mycket. Typ som ett kylskåp kan man säga. Placera den lämpligt så tror jag inte ni blir störda.
Alternativ till bergvärme är MARKvärme som är samma sak fast billigare, kravet där är att man har lite mark tillgodo.
I övrigt fungerar nog mockarens alternativ väldigt bra som tillsvidarelösning. Är ni extrafiffiga går det ju att montera en extra elmätare just på pannan och därmed direkt se vad ni gör av med på uppvärmning.
Alternativ till bergvärme är MARKvärme som är samma sak fast billigare, kravet där är att man har lite mark tillgodo.
I övrigt fungerar nog mockarens alternativ väldigt bra som tillsvidarelösning. Är ni extrafiffiga går det ju att montera en extra elmätare just på pannan och därmed direkt se vad ni gör av med på uppvärmning.
Jag har en nyinstallerad pump sedan hösten -08 och störs mer av frysboxen som står i samma rum som pumpen.
Så du behöver inte tänka på ljudnivån i den benämningen när det gäller berg/markvärme.
Luft-vätskapumpar kan däremot låta som bara den och kan även se ganska fula ut och så är det viktigt med fri yta till ett visst avstånd.
Elpanna kan ju vara en lösning annars.
Då menar jag en panna som har en el-patron och värmer upp vattnet i radiatorerna.
Har ingen direkt koll i nuläget på hur stor skillnaden blir i energiåtgång.
Finns ju mängder med lösningar till alla priser.
Lycka till
Så du behöver inte tänka på ljudnivån i den benämningen när det gäller berg/markvärme.
Luft-vätskapumpar kan däremot låta som bara den och kan även se ganska fula ut och så är det viktigt med fri yta till ett visst avstånd.
Elpanna kan ju vara en lösning annars.
Då menar jag en panna som har en el-patron och värmer upp vattnet i radiatorerna.
Har ingen direkt koll i nuläget på hur stor skillnaden blir i energiåtgång.
Finns ju mängder med lösningar till alla priser.
Lycka till
Om ni hade rost i varmvattnet tyder väl det på att pannan varit trasig en tid. Dvs att nytt syrerikt vatten har pumpats in i systemet och rosten fått fäste. Jag hade nog pratat med tidigare ägaren om detta.
Klicka här för att svara