1 321 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Sol, ved, el, ftx i nybygge
Hejsan,
Är ute efter lite synpunkter inför slutspurten av mitt bygge.
Kort om huset: Platta på mark (180 m2 grund), vattenburen golvvärme. En-plan med loft, cirka 230 m2 boyta. Putsad fasad. Isoleringen är 300 mm cellplast nästan utan köldbryggor i golv, ytterväggar och tak. Om jag inte missminner mig så hamnade u-medel på cirka 0,11 kwh/m2/grad.
Ventilation sköts av ett ftx-aggregat (förmodligen blir det ett Heru). Inkommande luft tas via ett markrör som är förlagt 50 meter på 1,8 meters djup. När det passerar in tar det vägen genom skafferiet för att avge lite kyla där.
Värmesystemet:
24 kw vattenmatlad insatskamin, skall enligt tillverkaren ge 85% till vatten och 15% varm luft.
12 kvm konventionella solfångare
2 x 750 liter tank
Elpatron som säkerhet
Att elda med ved med allt vad det innebär är inget problem för mig, så det behöver vi inte diskutera. Jag har alltid haft vedeldning i mina tidigare boenden (ja, förutom när man bodde i lägenhet) så jag vet vad det innebär. Är allergisk mot värmepumpar även om jag känner många som är nöjda med dessa anordningar, men mina egna empiriska studier har visat att dom gärna havererar när man behöver dom som mest.
Hur som helst, tänker jag helt fel på någon punkt?
/Magnus
Är ute efter lite synpunkter inför slutspurten av mitt bygge.
Kort om huset: Platta på mark (180 m2 grund), vattenburen golvvärme. En-plan med loft, cirka 230 m2 boyta. Putsad fasad. Isoleringen är 300 mm cellplast nästan utan köldbryggor i golv, ytterväggar och tak. Om jag inte missminner mig så hamnade u-medel på cirka 0,11 kwh/m2/grad.
Ventilation sköts av ett ftx-aggregat (förmodligen blir det ett Heru). Inkommande luft tas via ett markrör som är förlagt 50 meter på 1,8 meters djup. När det passerar in tar det vägen genom skafferiet för att avge lite kyla där.
Värmesystemet:
24 kw vattenmatlad insatskamin, skall enligt tillverkaren ge 85% till vatten och 15% varm luft.
12 kvm konventionella solfångare
2 x 750 liter tank
Elpatron som säkerhet
Att elda med ved med allt vad det innebär är inget problem för mig, så det behöver vi inte diskutera. Jag har alltid haft vedeldning i mina tidigare boenden (ja, förutom när man bodde i lägenhet) så jag vet vad det innebär. Är allergisk mot värmepumpar även om jag känner många som är nöjda med dessa anordningar, men mina egna empiriska studier har visat att dom gärna havererar när man behöver dom som mest.
Hur som helst, tänker jag helt fel på någon punkt?
/Magnus
du kommer att ha det varmt och skönt,det är jag väldigt säker på.
i ett välisolerat hus spelar det ju inte allt för stor roll vad man värmer med blir ju billigt endå
solfångaren gillar jag extra mycket,inte så många riktiga ved killar som kör på det."bra tänkt"framförallt på sommaren ett litet minus som jag kan komma på är väl i såfall att vi alla åldras men det är ju långt dit hehe.
i ett välisolerat hus spelar det ju inte allt för stor roll vad man värmer med blir ju billigt endå
solfångaren gillar jag extra mycket,inte så många riktiga ved killar som kör på det."bra tänkt"framförallt på sommaren ett litet minus som jag kan komma på är väl i såfall att vi alla åldras men det är ju långt dit hehe.
Tack yxet!
Jo, solfångare har varit planerat redan på ritstadiet av mitt hus. Monterade solfångare även på förra villan och det fungerade ypperligt. Nu är ju farsan i branschen så det är ju inte så stor kostnad för mig.
Åldrandet har jag tänkt på. Är 35 nu, men eftersom draken är 11 år yngre så kan ju hon ta över när jag inte orkar. Dock kanske alla har en egen bränslecell om 30 år och vi sitter och blickar tillbaka på den tiden då uppvärming var något man ens funderade över.
/Magnus
Jo, solfångare har varit planerat redan på ritstadiet av mitt hus. Monterade solfångare även på förra villan och det fungerade ypperligt. Nu är ju farsan i branschen så det är ju inte så stor kostnad för mig.
Åldrandet har jag tänkt på. Är 35 nu, men eftersom draken är 11 år yngre så kan ju hon ta över när jag inte orkar. Dock kanske alla har en egen bränslecell om 30 år och vi sitter och blickar tillbaka på den tiden då uppvärming var något man ens funderade över.
/Magnus
GK100, vi har räknat med 5-7 m3 per år så det borde vara som du säger, inte speciellt betungande. Dessutom kan man elda halvmeters ved i kaminen och det förenklar ju hanteringen ytterligare. Nu med min vanliga otur så går det säkert åt 20 m3, men beräkningar är ju beräkningar och jag har ju aldrig fel så... 
glömde,har du inte funderat på värmeåtervinning på avlopps vattnet?det skulle jag sjukt gärna vilja ha med 4 tjejer i familjen suck! och 2 killar för den delen,tror att det skulle gå att köra ihop med solpanelerna.
20 m3 låter mycket tycker jag.men du kanske vill vädra mycket me.......
20 m3 låter mycket tycker jag.men du kanske vill vädra mycket me.......
Toobbbeeeee!
Vi kan ju skicka dom på gemensam utbildning över en helg. Givetvis får dom ju ta med knoddarna och medans dom är borta så har jag ett par högar med sopor vi kan elda och ett par flak öl att dicka upp!
Vi kan ju skicka dom på gemensam utbildning över en helg. Givetvis får dom ju ta med knoddarna och medans dom är borta så har jag ett par högar med sopor vi kan elda och ett par flak öl att dicka upp!
yxet: Missade din kommentar så jag svarar på den nu: Problemet med avloppsvärmeåtervinning är att jag inte har något bra ställe att placera vvx'en på. Enda alternativet är att använda en duschkabin och dom är ju i sig en katastrof. Skall man få till något bra bör man nog ha källare på huset. Jag får nöja mig med att den varma ångan sugs in i ftx-aggregatet och ger någon liten form av återvinning 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolering av tak i fristående, vedeldad bastu
Bastu -
Är det egentligen lönt att tilläggsisolera vinden vid vedeldning?
Isolering -
[Solved] Koppling mellan trädgårdsslang och kompressor
Trädgård allmänt -
Vedeldad bastu, oisolerad till isolerad
Bastu -
Vedeldad värmekälla i isolerat uterum?
Ved, Pellets, Flis