Jag har solfångare med kopparrör taklutning 32 grader.Bor i dalarna.Systemet startade nyårsafton då det var perfekta förhållanden.Har du vakumrör och bor i skåne borde det ju funka.Annars är jag väldigt nöjd med mitt system.Pris med acctank.ca.40 000

Nu är det verkligen på gång att bli färdigt :-) Gud vad det har tagit tid, men så blir det när man har andra prioriterade byggprojekt på gång i huset och som påverkar... Typ flytta elcentral och byta gamla ledningar med tjärpapp, bygga badrum, gjuta grund för vägg och kamin. Två barn i den ålder att man inte kan stå ostörd på en stege mer än 2-3 minuter *lol* Samt att man bara kan "pyssla" max varannan helg då frugan inte jobbar, men då ska man oxo genomföra gemensamma grejor...

Typ lite tid...och mycke att göra...

Nåväl, här kommer en bild på hur det ser ut i överblick från styrprogrammet... Titta inte på värdena *lol* änsålänge är det inte driftsatt så det är minus i tankarna *asg* Jag väntar på två elatroner som ska sitta under beredaren i den lilla tanken och vill inte fylla på vatten där än....

http://www.byggahus.se/attachment.php?attachmentid=34476&stc=1&d=1261338895

• Solvärmebild20091220085406.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har 8.1 kvadrat plana solpaneler, ger i stort vad fyrpersonersfamiljen behöver i villan under sommarhalvåret. De övriga sex månaderna så stöttar solen ibland mer och ibland mindre (inte alls) Vi bor i Varberg och har fritt läge för panelerna mot söder i 43 graders lutning.
Visst kan man få ner 45 graders vatten från taket när det är minus 4 ute men det är få timmar och få dagar.

Menar du Rigor att dina rör ska skicka ner värme trots att rören är isbelagda? Hur går det till? Anta att rören är 6 cm i diameter, radien är då 3 cm. Kan då kärnan i dina rör bli så varm och ge värme så att det är lönt för cirkulationspumpen att starta? Det bör ju i rimlighetens namn vara 30-35 grader i botten på din tank för att du ska ha någon värme hemma och rören skickar ju inte ner något innan tempen på taket är ca 4-6 grader högre än i botten på tanken. Med det i tanke så är det underligt att inte isen smälter på rören. Min åsikt är att principen vacuumrör är mycket sämre på vintern än plana paneler just pga frost/ishinnan som inte smälter på samma sätt som på plana.

/Hans

30-35 i botten av tanken har jag inte kommit i närheten av än (rören kom inte upp förren i januari) Jag har inte märkt någon direkt isbeläggning eller frost heller direkt faktiskt, det kan vara så att själva vakumrören har en beläggning som motverkar detta i viss mån...

Och svaret på din fråga om att..."Menar du Rigor att dina rör ska skicka ner värme trots att rören är isbelagda?" Givetvis minskar effekten med den ökade is tjockleken. Men ja dom producerar värme....

Jag har meckat lite med anläggningen nu...för att förbättra skiktningen. Min tanke är att returvattnet från radkretsen bara kommer in i "sol"tanken om tanktoppens givare visar samma eller högre temp än rad returen + ett litet läckflöde.. Änsålänge har jag inte riktigt fått det att funka som jag vill...väntar på en x-tra styrmodul....

Under dagarna som kommer, blir det lite rörmeckande till... Jag har väldigt dålig skiktning och ska offra den ena förvärmings slingan till förmån av en övre laddkrets som styr in solvärmen i den övre delen av tanken när temperaturen stiger....med andra ord toppladdning. Riktigt hur parametrarna ska vara vet jag inte än?

Förslag?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.