Jag kommer här att lägga upp "min" anläggning och ni får gärna kommentera, komma med tips, diskutera osv...
Nå, så vad har jag i dagsläget...
Gammal oljepanna, som inte är eldad i på ett antal år och som det sitter en 3 och en 6Kw patron i...
Med andra ord ett ganska vanligt system i äldre hus och som senast renoverades innan oljekrisen på 70talet. Isolerat med 18mm tretex som innertak...
Årlig förbrukning med hushålls el ligger på runt 28000kw...
Vi köpte huset för nått år sen och har nu hunnit med att fundera på hur vi vill ha det... Vi köpte det för att det är äldre och har sin charm. Allt vi gjort och kommer att göra kommer att förmodligen att påverka det vi gillar med huset! Men givetvis så gör vi förändringar men tänker oxo på helheten, inte bara pengarna...
Således... Vi/jag har "blåst" ovanvåningen ut till takplanket och gaveltegel... Här hittades historia minsann...
Iallafall... nu ligger det lite isolering i snedväggar o tak. Det blev 90+70mm i snedtak och 160 till 500mm i triangeln ovanför takbjälkarna....Nu tickar elmätaren inte fullt så fort...
Nu är det dax att se över värmesystemet och dess teknik...
Själva rörsystemet... Högtemp 2rörs med öppet expkärl vid taknocken...
Vi kommer att behålla dom gamla radiatorerna, men kommer att göra om endel rördragning efterhand som vi tilläggsisolerar bottenvåningen (även ny eldragning osv)...
Tanken är att vi ska ha ett värme och tappvattensystem med solen som primär värmekälla....(Dock kommer en vattenmantlad 9 kw kamin att hjälpa till ibland) Den ger 3+9kw (3 strålning och 9 mantel)
Ritningar på kopplingarna kommer...oxo
Ska bara ta fram lite data på paneler osv...
Nå, så vad har jag i dagsläget...
Gammal oljepanna, som inte är eldad i på ett antal år och som det sitter en 3 och en 6Kw patron i...
Med andra ord ett ganska vanligt system i äldre hus och som senast renoverades innan oljekrisen på 70talet. Isolerat med 18mm tretex som innertak...
Årlig förbrukning med hushålls el ligger på runt 28000kw...
Vi köpte huset för nått år sen och har nu hunnit med att fundera på hur vi vill ha det... Vi köpte det för att det är äldre och har sin charm. Allt vi gjort och kommer att göra kommer att förmodligen att påverka det vi gillar med huset! Men givetvis så gör vi förändringar men tänker oxo på helheten, inte bara pengarna...
Således... Vi/jag har "blåst" ovanvåningen ut till takplanket och gaveltegel... Här hittades historia minsann...
Iallafall... nu ligger det lite isolering i snedväggar o tak. Det blev 90+70mm i snedtak och 160 till 500mm i triangeln ovanför takbjälkarna....Nu tickar elmätaren inte fullt så fort...
Nu är det dax att se över värmesystemet och dess teknik...
Själva rörsystemet... Högtemp 2rörs med öppet expkärl vid taknocken...
Vi kommer att behålla dom gamla radiatorerna, men kommer att göra om endel rördragning efterhand som vi tilläggsisolerar bottenvåningen (även ny eldragning osv)...
Tanken är att vi ska ha ett värme och tappvattensystem med solen som primär värmekälla....(Dock kommer en vattenmantlad 9 kw kamin att hjälpa till ibland) Den ger 3+9kw (3 strålning och 9 mantel)
Ritningar på kopplingarna kommer...oxo
Ska bara ta fram lite data på paneler osv...
Redigerat:
Ledsen att behöva göra dig/er besvikna, men det kommer aldrig att fungera med ett högtemp system..., inte ens värmepump fungerar bra då.. Men jag tvivlar på att det är ett högtemp system, utan bara ett äldre värmesystem som fått radiatorrna utbytta från sektionsradiatorer till panelradiatorer? Är det så blir det oftast så att en högre framledningstemp krävs, då ytan på radiatorerna minskats å därmed effekten på dom..
magentis.
magentis.
Det var faktiskt inte sagt att det skulle förbli ett högtemp system... Och radiatorerna är sektionaremagentis skrev:Ledsen att behöva göra dig/er besvikna, men det kommer aldrig att fungera med ett högtemp system..., inte ens värmepump fungerar bra då.. Men jag tvivlar på att det är ett högtemp system, utan bara ett äldre värmesystem som fått radiatorrna utbytta från sektionsradiatorer till panelradiatorer? Är det så blir det oftast så att en högre framledningstemp krävs, då ytan på radiatorerna minskats å därmed effekten på dom..
magentis.
Dock kommer det sitta/sitter dolda fläktar typ FLK kasett i bakunderkanten på radiatorerna, med det har jag redan sänkt framledningstempen från förmodligen beräknat 65g? till....? Jag maxade 48g när det var som kallast och blåsigast i vinter (bor dock i skåne) Då hadde vi 20 inne...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja går det att ligga under +50 C i framledningstemp, så fungerar det med L/V-pump... å lite tillskott är ju inget som gör nåt.., jag får själv spetsa lite emellanåt på vintern. Jag antar du ska ha värmepump + solfångare, vilket jag själv har. Solfångarna klarar vv å värme på sommaren på egen hand, övrig tid får såklart värmepumpen hjälpa till hos mig. För visst är det så du åxå tänkt dig, då även en värmepump har Solen som primär värmekälla..., nåt som de flesta verkar "glömma bort"
magentis.
magentis.
Tanken är att jag så långt som möjligt ska klara mej utan en VP ;-)
Vi har en luft/luft som få sitta kvar ett tag till, den e ganska ny så...
Men ialla fall... Nu e ritningarna för bygglovet klara o lämnade till kommunen, Så nu är det bara att vänta o se om man behöver ändra nått godtyckligt *lol*
Det som ska "byggas" är Uterum modell större och en pergola där det är tänkt att solvärme panelerna ska sitta.
Jag bygger uterummet själv givetvis och gör delvis rörbiten själv oxå. Elen är en annan historia och där ska faktiskt hela hjärtat med matarledning, proppskåp osv flyttas några meter... Det har jag fått ett bra pris på och ingen som man ska pula med själv (har dock bytt ut i princip alla tjärpappsledningar i huset redan och fixat ovanvåningen) Firman tar få in det oxå i "pappert"....
Nå tillbaka till Solvärmen... Som det ser ut nu (om bygglovet går igenom) har jag plats till 2x10lpm med paneler men kommer bara att sätta upp en rad till en början... jag får plats med fyra 30rörs paneler per rad och ska då på en ungefär få ca 4x3kvm=12kvm.
Detta blir etapp 1 då jag bara har plats till ca 3kbm acktankar just nu. planen är att ha närmare 5..och en rad till med paneler...
Jag har redan två "tekniktankar" med 25m slinga i var för solvärmen, dessutom sitter det ytterligare en slinga i botten på den nyaste tanken där kaminen kommer att kopplas in. Det kommer ritningar....
Vi har en luft/luft som få sitta kvar ett tag till, den e ganska ny så...
Men ialla fall... Nu e ritningarna för bygglovet klara o lämnade till kommunen, Så nu är det bara att vänta o se om man behöver ändra nått godtyckligt *lol*
Det som ska "byggas" är Uterum modell större och en pergola där det är tänkt att solvärme panelerna ska sitta.
Jag bygger uterummet själv givetvis och gör delvis rörbiten själv oxå. Elen är en annan historia och där ska faktiskt hela hjärtat med matarledning, proppskåp osv flyttas några meter... Det har jag fått ett bra pris på och ingen som man ska pula med själv (har dock bytt ut i princip alla tjärpappsledningar i huset redan och fixat ovanvåningen) Firman tar få in det oxå i "pappert"....
Nå tillbaka till Solvärmen... Som det ser ut nu (om bygglovet går igenom) har jag plats till 2x10lpm med paneler men kommer bara att sätta upp en rad till en början... jag får plats med fyra 30rörs paneler per rad och ska då på en ungefär få ca 4x3kvm=12kvm.
Detta blir etapp 1 då jag bara har plats till ca 3kbm acktankar just nu. planen är att ha närmare 5..och en rad till med paneler...
Jag har redan två "tekniktankar" med 25m slinga i var för solvärmen, dessutom sitter det ytterligare en slinga i botten på den nyaste tanken där kaminen kommer att kopplas in. Det kommer ritningar....
Min kostnad kommer faktiskt inte att bli så hög då jag har ack tankar mm, det som ska köpas in gör jag delvis genom kontakter då jag är i branschen...
Men man som med alla solvärmeanläggningar får man en lång payoff tid om alls i vissa fall... Jag bygger om mitt värmesystem för att det gamla har gjort sitt och att jag inte vill låsa mej till en form av energi. Att jag väljer solvärme är för den låga driftskostnaden, jag vet dock om att investeringskostnaden kommmer att vara hög initialt...Som sagt ovan kan det vara svårt att få igen satsade pengar..
Solvärmepaneler(30 rör vacum) ca 10000st x 4 i första etappen och 8 totalt.
Jag betalar inte riktigt dom priserna
men om jag ska följa en riktig budget så blir det 80k
Acktankar med slingor VVB osv. 3000l fördelat på 2t ankar blic ca 16+20=36k
Då har vi 80+36=116k
Sen har vi styrning, rör, kamin och lite annat som tillkommer på ca 25-30k
Så runt 140k för grejorna...men lite till fullt utbyggt
Mitt pris blir runt 100k för solvärme o kamin
Observera att jag inte räknar arbetet då det sköts av kontakter och mej själv
Men man som med alla solvärmeanläggningar får man en lång payoff tid om alls i vissa fall... Jag bygger om mitt värmesystem för att det gamla har gjort sitt och att jag inte vill låsa mej till en form av energi. Att jag väljer solvärme är för den låga driftskostnaden, jag vet dock om att investeringskostnaden kommmer att vara hög initialt...Som sagt ovan kan det vara svårt att få igen satsade pengar..
Solvärmepaneler(30 rör vacum) ca 10000st x 4 i första etappen och 8 totalt.
Jag betalar inte riktigt dom priserna
Acktankar med slingor VVB osv. 3000l fördelat på 2t ankar blic ca 16+20=36k
Då har vi 80+36=116k
Sen har vi styrning, rör, kamin och lite annat som tillkommer på ca 25-30k
Så runt 140k för grejorna...men lite till fullt utbyggt
Mitt pris blir runt 100k för solvärme o kamin
Observera att jag inte räknar arbetet då det sköts av kontakter och mej själv
Eftersom du bor i Skåne har du naturligtvis bättre förutsättningar för att klara så stor del med sol som möjligt, men det känns ändå som att det kommer att bli rätt mycket eldande i kaminen.
Du är säkert bättre på att uppskatta sådant här än jag, men jag hade ju slarvigt gissat så här:
Du skriver att du har 28000Kwh förbrukning idag och då har du en llvp och att den skall bort. Säg att du har isolerat dig ner till 25000 om du tar bort llvp (Jag räknar med att du utan llvp hade haft kanske 35000kwh och har isolerat väldigt duktigt...) och att vi drar bort 8000 i hushållsel som ju tenderar att värma jämnt under året.
Då har du ett uppvärmnings- och varmvattenbehov på 17 000. Om vi räknar med att varmvattnet är 7000 av dessa så kommer solen i bästa fall att klara 5000 av dessa (fullt utbyggt alltså...) och kanske ytterligare 3000 av uppvärmningsbehovet. Kvar är 11000kwh som du skall elda i din lilla kamin.
Mycket askning blir det. Och vedhuggning...
Du är säkert bättre på att uppskatta sådant här än jag, men jag hade ju slarvigt gissat så här:
Du skriver att du har 28000Kwh förbrukning idag och då har du en llvp och att den skall bort. Säg att du har isolerat dig ner till 25000 om du tar bort llvp (Jag räknar med att du utan llvp hade haft kanske 35000kwh och har isolerat väldigt duktigt...) och att vi drar bort 8000 i hushållsel som ju tenderar att värma jämnt under året.
Då har du ett uppvärmnings- och varmvattenbehov på 17 000. Om vi räknar med att varmvattnet är 7000 av dessa så kommer solen i bästa fall att klara 5000 av dessa (fullt utbyggt alltså...) och kanske ytterligare 3000 av uppvärmningsbehovet. Kvar är 11000kwh som du skall elda i din lilla kamin.
Mycket askning blir det. Och vedhuggning...
Med solfångare blir det så gott som ingen eldning alls under 5-8 månader av året. Jag vet, därför slutade jag med vedeldning å satte in en L/V-pump istället.
Men alla vedeldare borde ändå sätta upp lite solfångare, så slipper dom elda på sommaren.
Vedeldare har ju oftast redan en acktank, så det är bara lite solfångare, en plattvärmeväxlare, å styrning som behövs. Inte alls dyrt att inst, då solfångarna är bidragsberättigade. Jag har "lurat på" många vedeldare solfångare, å jag garanterar, ingen enda har ångrat sig.., möjligen grämer dom sig över att inte ha gjort det långt tidigare.
magentis
Men alla vedeldare borde ändå sätta upp lite solfångare, så slipper dom elda på sommaren.
Vedeldare har ju oftast redan en acktank, så det är bara lite solfångare, en plattvärmeväxlare, å styrning som behövs. Inte alls dyrt att inst, då solfångarna är bidragsberättigade. Jag har "lurat på" många vedeldare solfångare, å jag garanterar, ingen enda har ångrat sig.., möjligen grämer dom sig över att inte ha gjort det långt tidigare.
magentis
Jo, tror att du predikar till kören här! Här är ju inte frågan om det skall installeras sol, utan snarare vad man skall komplettera solen med de där andra sex månaderna...magentis skrev:Med solfångare blir det så gott som ingen eldning alls under 5-8 månader av året. Jag vet, därför slutade jag med vedeldning å satte in en L/V-pump istället.
magentis
Alla vedeldare borde ha en lite större acktank som är bättre isolerad så behöver dom bara elda 2-3gånger i månaden på sommarn för varmvatten o 2 gånger i veckan på vår o höst...magentis skrev:Men alla vedeldare borde ändå sätta upp lite solfångare, så slipper dom elda på sommaren.
magentis
magentis skrev:Med solfångare blir det så gott som ingen eldning alls under 5-8 månader av året. Jag vet, därför slutade jag med vedeldning å satte in en L/V-pump istället.
magentis
8 månader är det norra Norrland det?
Annars satsar man dom pengarna i en riktig vedanläggning så spar man betydligt fler eldningstillfällen räknat på hela året. Men visst med två dåligt isolerade 500-literstankar så stämmer det kanske...
Komplettera Solen!? Som vedeldare är väl det inget som ska kompletteras, eller vad är det jag missat?
Solfångarna är ju ett komplement till vedeldningen, för att slippa bränna en massa ved helt onödan på sommaren.
Alla vedeldare vet att det förbrukas ved på sommaren, som bara brinner upp till ingen nytta.., veden går ju inte att slå av/på...
Hos mig tog lättjan överhand efter några år med solfångare, så jag slutade helt att elda ved, utom nån enstaka gång när det är riktigt kallt. Nu tar min L/V-pump hand om det inte solfångarna klarar, å de riktigt kalla dagarna ska en elpatron få spetsa med värme f.o.m nästa vinter..
Största vinsten är att jag slipper allt bök med ved, å får massor av tid till annat. Rik blir jag inte på det är systemet, men elförbrukningen är i nivå med vad jag räknat på.., så jag är nöjd
magentis.
Solfångarna är ju ett komplement till vedeldningen, för att slippa bränna en massa ved helt onödan på sommaren.
Alla vedeldare vet att det förbrukas ved på sommaren, som bara brinner upp till ingen nytta.., veden går ju inte att slå av/på...
Hos mig tog lättjan överhand efter några år med solfångare, så jag slutade helt att elda ved, utom nån enstaka gång när det är riktigt kallt. Nu tar min L/V-pump hand om det inte solfångarna klarar, å de riktigt kalla dagarna ska en elpatron få spetsa med värme f.o.m nästa vinter..
Största vinsten är att jag slipper allt bök med ved, å får massor av tid till annat. Rik blir jag inte på det är systemet, men elförbrukningen är i nivå med vad jag räknat på.., så jag är nöjd
magentis.
Jag får bättre betalt om jag säljer veden på rot, än om själv eldar upp den. Å för pengarna kan jag sen driva L/V-pumpen å gå med bra vinst.. Nää vedeldning är då inget jag tänker återgå till, det räcker gott med drygt 20 års vedeldande för min del..
magentis
magentis